Inżynier Volkswagena przyznaje się do winy w sprawie NOx

, 13 września 2016, 16:20

W sądzie w Detroit pojawił się 62-letni inżynier, James Robert Liang, który przyznał się do spisku w celu oszukania rządu i złamania ustawy Clean Air Act. Mieszkający w Kalifornii inżynier pracował dla Volkswagena w Wolfsburgu od 1983 do 2008 roku.

Jak podaje arstechnica.com, w 2006 roku Liang rozpoczął z innymi inżynierami pracę nad silnikiem EA 189. Kiedy zorientowali się, że nie uda im się spełnić norm spalin, zaczęli rozważać użycie oszukującego oprogramowania. Do 2008 roku Liang kalibrował i dopracowywał oszukujące rozwiązanie. Później przeprowadził się do USA, by pomóc przy certyfikacji, testowaniu i sprawach związanych z gwarancją w nowych dieslach VW.

Nielegalne oprogramowanie pojawiło się w samochodach sprzedawanych od 2009 roku i było stosowane aż do rozpoczęcia afery dieselgate w 2015 roku. W tym czasie Liang i inni pracownicy wtajemniczeni w spisek, wiedzieli, że Volkswagen sprzedawał te pojazdy jako „czyste diesle”, przyjazne dla środowiska i wyróżniające się dużą oszczędnością paliwa.

Blisko pół miliona dwulitrowych diesli wyposażonych jest w oszukujące oprogramowanie. Trzylitrowe jednostki Volkswagena również, ale w zeznaniach Liang o nich nie wspomina.

Co ciekawe, oskarżenie twierdzi, że modele z pierwszych lat, kiedy stosowano oszukujące oprogramowanie, miały – zdaniem ich właścicieli – problemy z systemami kontroli emisji, co powodowało wzrost liczby reklamacji. Niektórzy koledzy Lianga myśleli, że skargi te są spowodowane tym, że pojazdy nie przełączały się w bardziej szkodliwy „tryb drogowy” i używały „trybu testowego” przeznaczonego tylko do badań poziomu emisji. Prowadzono więc prace, by ułatwić pojazdowi rozróżnienie, czy jest w trybie drogowym czy testowym.

Liangowi grozi do 5 lat w więzieniu. Jeśli będzie współpracował podczas śledztwa, dowody nie będą mogły być użyte przeciwko niemu.

Dowiedz się więcej

Pierwszy w Polsce pozew zbiorowy przeciwko Volkswagenowi złożony
Pierwszy w Polsce pozew zbiorowy przeciwko Volkswagenowi złożony

Do Sądu Okręgowego w Warszawie został złożony pierwszy w Polsce pozew zbiorowy przeciwko firmie Volkswagen AG. Sprawa ma związek z tzw. aferą Volkswagena. Niemiecki producent wprowadził na polski rynek ponad 140 tysięcy wadliwych samochodów z oprogramowaniem fałszującym wyniki emisji spalin. Auta te wyposażono w silniki diesla, które nawet 40-krotnie przekraczają normy w zakresie emisji tlenków […]

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

obi1, 15 września 2016, 19:38 0 0

to brzmi podobnie jak w historii morderstwa Papały :)

Odpowiedz

TEDI, 12 października 2016, 8:09 0 0

Dobrze mu tak, jak oszukiwał, co za dureń.

Odpowiedz