Alternatywa dla innych usług motoryzacyjnych – Janusz Skawiński współwłaściciel Motogama Sp.J.

, 14 września 2005, 0:00

Trudno sobie wyobrazić współczesny samochód bez wspomagania układu kierowniczego. Dotyczy to również prawie wszystkich ostatnio masowo sprowadzonych do Polski samochodów. Ich stan techniczny (średnia wieku 10 lat) pozostawia wiele do życzenia. Część tych samochodów trafia na nasze ulice, część jest magazynem części zamiennych. Wszystkie one w mniejszym lub większym stopniu są wyeksploatowane, dotyczy to również układu wspomagania kierownicy (przekładnia, pompa).


Naprawa tych elementów z różnych powodów nie jest popularna. Oferta warsztatów naprawczych najczęściej polega na propozycji wymiany pompy bądź przekładni. W zależności od portfela klienta proponuje się części nowe, regenerowane bądź tak zwane „używki”. Wydając na nie wcale nie małe pieniądze, można po krótkim czasie przekonać się, że ich stan techniczny jest gorszy niż tych wymienionych.


Pompy i przekładnie są regenerowane najczęściej przez wyspecjalizowane warsztaty wykorzystujące elementy stosowane przez producentów na pierwszy montaż między innymi TRW, SAGINAW, ZF SMI, KOYO. Regeneracja lub naprawa przekładni nie jest sprawą prostą. Wymaga wiedzy, doświadczenia, odpowiednich narzędzi, sprzętu pomocniczego takiego jak profesjonalna szlifierka wałków obrotowych, nierzadko tokarka oraz przede wszystkim części zamiennych. O ile wiedzę i praktykę można zdobyć z czasem, o tyle brak odpowiednich narzędzi i części skutecznie uniemożliwia jakiekolwiek działanie.

Wychodząc naprzeciw tym potrzebom stworzyliśmy w MOTOGAMIE odpowiednią ofertę. Zawiera ona kilkaset pozycji m.in. specjalistyczne uszczelnienia, elementy teflonowe, osłony gumowe, części pomp wspomagania hydraulicznych i elektrycznych oraz kompletne zestawy naprawcze do konkretnych przekładni i pomp. Staraliśmy się opracować ofertę obejmującą samochody osobowe europejskie, japońskie i co nam dało dużo satysfakcji – amerykańskie. Ofertę docenią również warsztatowcy ,którzy regenerują podzespoły do wspomagania do samochodów ciężarowych i dostawczych. Dobór części zamiennych do wspomagania wymaga indywidualnych informacji. Należy podać m.in. producenta przekładni ,średnice listwy, średnice pionu itp. Dlatego stworzyliśmy w MOTOGAMIE specjalistyczny katalog uwzględniający te informacje.


W założeniu ma on pomagać w doborze części potrzebnych przy naprawach. Do jego powstania wykorzystano materiały dostawców, praktykę własną i kooperantów. Tu można między innymi znaleźć informację o specjalistycznych narzędziach koniecznych przy regeneracji takich jak ściągacze, tuleje kalibrujące, tuleje naprawcze zaworu dystrybucyjnego itp. Mimo informacji zawartych w katalogu do końca nie ma jednak pewności czy wybrane części będą odpowiadały wymontowanym. Wynika to z faktu stosowania przez producentów samochodów przekładni i pomp różnych kooperantów.


]1L[
Wiedza nabyta podczas współpracy z naszymi klientami oraz dostawcami (AUTO SUPPLIERS LIMITED z Anglii, ORPAV z Włoch, TRANSTEC z USA, CORTECO z Włoch) pozwala na organizację szkoleń i doradztwa w zakresie problemów związanych z naprawami wspomaganego układu kierowniczego.
Stały postęp w zakresie powstawania nowych samochodów i stosowania w nich coraz to nowocześniejszych mechanizmów i rozwiązań technicznych, wymusza na nas ciągłe poszerzanie oferty. Wiąże się to również z koniecznością przepływu informacji i co za tym idzie wznawiania kolejnych edycji katalogu (dwa razy w roku).
Zagadnienia dotyczące naprawy układu wspomagania stanowią wąską specjalizację.


Przy coraz większej ilości użytkowanych samochodów, rosnących cenach nowych części, regeneracja i bieżąca naprawa układu wspomagania kierownicy ma przyszłość. Jestem pewny, że poniesione nakłady na wyposażenie warsztatu, przeszkolenie mechaników, poświęcony czas na wypracowanie skutecznej technologii napraw w perspektywie krótkiego czasu, okaże się bardzo rentowne.
Uważam również, że ilość warsztatów świadczących usługi w zakresie napraw elementów układu wspomagania w stosunku do istniejących potrzeb jest niewystarczająca.
Wszystko to dowodzi, że warto zainteresować się tą dziedziną. Może to być alternatywą dla młodych przedsiębiorczych ludzi, którzy nie boją się nowych wyzwań. My ze swojej strony służymy im pełną pomocą.


Janusz Skawiński
Współwłaściciel MOTOGAMA SP.J.

Komentarze

Brak komentarzy