Turbosprężarki do motorsportu w Inter Cars

, 31 sierpnia 2016, 13:39

Garrett to jeden z największych producentów turbosprężarek używanych do sportu oraz szeroko pojętego tuningu samochodów. Marka jest znana wszystkim tym, którzy przynajmniej odrobinę interesują się sportami motorowymi.

Cechą charakterystyczną turbin tej marki jest system łożysk kulkowych wykorzystywany do ich produkcji. Garrett oferuje klientom szeroką gamę turbosprężarek – od GT25 do GT55 – które można znaleźć w prawie każdym silniku turbodoładowanym używanym w sportach motorowych. Przykładem może tu być 24-godzinny wyścig Le Mans, gdzie auta, które zajęły pięć pierwszych miejsc, miały pod maską właśnie turbosprężarki Garrett. Marka dostarcza swoje produkty do silników słynnego zespołu Scuderia Ferrari. Obecnie są one dostępne również w ofercie Działu Tuning i Motorsport Inter Cars.

Co mówi nazwa?

Produkty firmy Garrett pogrupowane są według rozmiarów koła turbiny, a ten z kolei związany jest ściśle ze średnicą koła turbiny. Na przykład turbosprężarka z serii GT42 ma większą średnice koła niż turbiny z serii GT35. W każdej nazwie modelu po rozmiarze koła występują dwie cyfry odnoszące się do średnicy zewnętrznej koła kompresji zmierzonej w milimetrach. Na przykład GT4294 oznacza turbosprężarkę składającą się z turbiny o rozmiarze koła GT42 (82 mm) połączonej z kompresorem o średnicy zewnętrznej koła kompresji 94 mm. Jeśli po cyfrach występuje litera R, to znaczy, że jest to model z łożyskami kulkowymi.

GT a GTX

Funkcjonujące na rynku od 2 lat modele GTX różnią się wizualnie od pozostałych, gdyż ich koła kompresji wykonane są z odkuwek obrabianych maszynowo, a nie odlewanych. Dodatkowo liczba łopatek koła kompresji została zwiększona do 11 sztuk. Cechą charakterystyczną dla tych pozycji jest wykuwane z jednego fragmentu aluminium koło kompresji. Kute koła kompresji są znacznie wytrzymalsze i lepiej znoszą działanie siły odśrodkowej, co skutkuje zwiększeniem żywotności. Dodatkowo zastosowanie w tej serii portu recyrkulacji powietrza (ported shroud) na wlocie powietrza do turbosprężarki pozwoliło poszerzyć zakresu pracy tych turbosprężarek, przez co ich jest ona bardziej stabilna. Należy pamiętać, że turbosprężarki z serii GTX sprzedawane są zarówno bez korpusu żeliwnego (część gorąca turbiny), jak również aktuatora. W rożnych wariantach dostępne są jako oddzielne produkty.

Turbiny serii GTX dzięki zastosowaniu wyżej wymienionych modyfikacji pozwalają osiągnąć o ok. 10-20% więcej wydajności w stosunku do podobnych rozmiarów serii GT. Ciekawym przykładem zastosowania turbo GTX będzie zestaw dedykowany do Mitsubishi Lancer Evolution X do roczników powyżej 2008 dla silników 2.0L 4B11. Wykorzystuje on turbosprężarkę GTX3071R o numerze 788550-5006S. Pozwala zwiększyć moc jednostki napędowej do około 560KM. Co najważniejsze, każdy zestaw został tak zaprojektowany, aby być gotowym do montażu bez większych zmian i dodatkowych prac dostosowujących. Posiada on specjalnie zaprojektowany 2-ślimakowy korpus turbiny (twin-scroll) pasujący bezpośrednio do seryjnego kolektora wydechowego i rury wydechowej. Opatentowany przez firmę Garrett korpus środkowy łożyskowany 2-kulkowo jest standardem zapewniającym maksymalną moc połączoną z najszybszą reakcją doładowania. Poza tym posiada on wszystkie cechy charakterystyczne dla produktów z serii GTX. Korpus kompresora  typu „ported shroud” redukuje możliwość pojawienia się niestabilnej pracy i pasuje zarówno bezpośrednio do seryjnego wlotu, jak i wylotu powietrza. Korpus turbiny pozwala na utrzymanie seryjnej osłony cieplnej układu wydechowego, co daje lepszą kontrolę temperatury oraz intrygujący wygląd. Zestaw taki zawiera turbosprężarkę, kolano wlotowe, przewód spływu oleju, przewód wodny, uszczelki i inne niezbędne materiały.

GTW

Najnowsza grupa turbosprężarek firmy Garrett to seria GTW zarówno z łożyskami kulkowymi, jak i ślizgowymi. Produkty tej serii wypełniają lukę pomiędzy GT a GTX i zostały opracowane tak, aby zapewnić bardzo dobry stosunek osiągów do ceny turbo. Znajdziemy tam kute koła kompresji i korpusy kompresora z portem recyrkulacji powietrza (ported shroud), podobnie jak seria GTX występują one w wersji „super core”, czyli obudowa kompresora + chra. Pozwalają na osiągnięcie mocy do 950 KM. Wszystkie wyżej wymienione produkty firmy Garrett dedykowane do modyfikacji silników związanych ze sportem motorowym, jak i do celów hobbystycznych. Pełna oferta dostępna jest w Inter Cars.
 

Dowiedz się więcej

Pierwsze losowanie Loterii Mistrzów Warsztatu rozstrzygnięte
Pierwsze losowanie Loterii Mistrzów Warsztatu rozstrzygnięte

Odbyło się pierwsze losowanie w ramach Loterii Mistrzów Warsztatu. Nagroda w wysokości 10 000 zł trafiła do klienta Inter Cars z Kostrzyna. Loteria Mistrzów Warsztatu to promocja skierowana do wszystkich klientów Inter Cars, którzy w momencie jej uruchomienia zostali zidentyfikowani w systemie sprzedażowym spółki jako warsztat, sklep z warsztatem lub firma transportowa. W jej ramach […]

Zadbaj o bezproblemowy odbiór odpadów
Zadbaj o bezproblemowy odbiór odpadów

Inter Cars poleca swoim klientom system CBR BIO, czyli elektroniczny program do obsługi gospodarki odpadami. Powstał on po to, aby usprawnić komunikację między klientem Bio Service oraz operatorem logistycznym, w tym przypadku firmą odbierającą odpady. Dzięki programowi nastąpiła automatyzacja tworzenia zgłoszeń oraz ujednolicenie ich składania. Po wprowadzeniu zgłoszenia klient otrzyma numer zgłoszenia. Przy każdej zmianie […]

Nowe akumulatory EFB w Inter Cars
Nowe akumulatory EFB w Inter Cars

W ofercie Inter Cars pojawiły się akumulatory 4MAX EFB. Są one przeznaczone zarówno do samochodów z dużą liczbą odbiorników prądu, jak i tych wymagających zwiększonej liczby rozruchów. Dotyczy to głównie pojazdów wyposażonych w system Start&Stop, ale też użytkowych, intensywnie eksploatujących akumulator – jak taksówki, karetki pogotowia, radiowozy. 4MAX EFB to nowa linia produktowa, w której […]

Komentarze

Brak komentarzy