Pierwszy na świecie seryjny silnik o zmiennym stopniu sprężania

17 sierpnia 2016, 13:55

Infiniti zamierza wprowadzić pierwszy na świecie seryjnie produkowany silnik o zmiennym stopniu sprężenia mieszanki. Jednostka japońskiego koncernu ma zostać zaprezentowana podczas paryskiego salonu samochodowego Mondial de l’Automobile 2016.

Silnik będzie nosił nazwę VC-T (Variable Compression-Turbocharged), co ma jednoznacznie wskazywać na technologię w jakiej będzie wykonany. Wcześniej informacje o pracy nad podobną jednostką docierały ze stajni Saaba, jednak to japoński koncern wyprzedził szwedów na etapie wdrażania technologii. Dwulitrowego turbodoładowanego czterocylindrowego silnika możemy się spodziewać w pierwszych modelach Infiniti QX50 na początku 2018 r.

Do tej pory sprężenie mieszanki w cylindrze było swego rodzaju kompromisem pomiędzy maksymalną wydolnością jednostki, a jej ekonomicznymi aspektami. Oczywiście można kompresję mieszanki w  jednostce ustawić na znacznie wyższym poziomie, jeżeli szukamy mocy, jednak odbiłoby się to na spalaniu. Kolejnym ważnym aspektem jest  to, że  pzy zbyt wysokim stopniu sprężania może dochodzić do samozapłonów. Zatem na chwilę obecną silnik benzynowy pracuje na okrągło i nawet przy niskiej prędkości, we wszystkich cylindrach mieszanka jest podpalana za pomocą iskry. W klasycznych jednostkach stopień kompresji jest stały. Dla samochodów osobowych jest to w okolicach 10:1, a w samochodach sportowych stosunek ten wynosi ok. 13:1. 

To ma się zmienić za sprawą wynalazku Nissana. Supernowoczesna jednostka używa specjalnego ramienia połączonego z wałem korbowym, które poprzez zmianę kąta, pozwala regulować pracę tłoku. W wyniku tego tłoki w cylindrze mogą sprężać mieszankę w różnych proporcjach. Stopień sprężania ma być regulowany, a mieszanka ma płynnie zmieniać się w zakresach od 8:1 aż po 14:1. Specjalnie zaprogramowany sterownik wtrysku będzie dobierał optymalny stopień sprężania, w zależności od okoliczności na drodze.

 

Koncern określa jednostkę jako kolejny kamień milowy w dziedzinie rozwoju silników benzynowych. Nissan twierdzi, że technologia zmiennego sprężenia mieszanki daje 2.0-litrowemu silnikowi taką samą moc i moment obrotowy, jak w silniku 3.0 V6 tej samej marki. Jednostka ma posiadać moc 265 koni, a jednocześnie spalać o 27% benzyny w stosunku do wspomnianego silnika. Całe rozwiązanie ma dociążyć silnik o jedyne 10 kilogramów. Producent  twierdzi, że spędził 20 lat rozwijając i badając wszystkie skomplikowane elementy tego silnika.

 

Choć w ciągu kilku ostatnich lat na szczycie popularności są elektryczne jednostki i ich możliwości, klasyczne silniki benzynowe nie powiedziały jeszcze ostatniego słowa. Być może to dzięki takim wynalazkom uda się przedłużyć ich życie. Oczywiście pozostaje jeszcze kwestia jak będzie sprawował się silnik Infiniti w codziennym użytku, a przede wszystkim czy będzie jednostką mało awaryjną. Warto poczekać, aż pierwsze warsztaty zweryfikują twierdzenia producenta o genialności  tej jednostki.

 

Dowiedz się więcej

Ministerstwo Środowiska zainteresowało się aferą Volkswagena, Szef firmy do aresztu?
Ministerstwo Środowiska zainteresowało się aferą Volkswagena, Szef firmy do aresztu?

Ministerstwo Środowiska nie pozostało głuche na apele właścicieli Volkswagenów z silnikami diesla, które fałszowały wyniki pomiaru spalin. MŚ powołało zespół do spraw afery VW. Silniki EA189, wielokrotnie przekraczające normy, są zamontowane w ponad 100 000 pojazdów poruszających się po polskich drogach. W Korei Płd. prokuratura wystąpiła z nakazem aresztowania byłego szefa koncernu w tym kraju. […]

Czy naprawa silników EA189 faktycznie jest naprawą?
Czy naprawa silników EA189 faktycznie jest naprawą?

Najnowsze testy, przeprowadzone we Włoszech po „naprawie” silnika w Audi A5, pokazały, że emisja szkodliwych tlenków azotu zamiast spaść, znacząco wzrosła. W Polsce problem dotyczy ponad 140 tysięcy samochodów marek Audi, SEAT, Skoda i Volkswagen. Testy, przeprowadzone przez włoską organizację konsumencką Altrokonsumo, wykazały, że emisja szkodliwych tlenków azotu po „naprawie” wzrosła aż o 25%. Tymczasem […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Leo_, 17 sierpnia 2016, 15:23 0 0

To nie jest pierwszy na świecie silnik ze zmiennym CR.
Jeździł już silnik, seryjnie w aucie, właśnie bodajże saaba z ruchomą głowicą, ale oczywiście ze względu na kłopoty z uszczelnieniem wycofano go.

PS. art. 212 i 216 KK to granda na wolności wypowiedzi.

Odpowiedz

Anonim, 18 sierpnia 2016, 16:16 0 0

poczytajcie o saab,oni to zrobili już chyba z 20 lat temu.

Odpowiedz

Anonim, 18 sierpnia 2016, 22:38 0 -1

Jak to będzie działać tak bezawaryjnie jak dwumasowe sprzęgła w większości aut to ja dziękuję za ten wynalazek

Odpowiedz

Piotr, 30 sierpnia 2016, 7:23 0 0

co jeździ to się psuje więc czy wcześniej czy później trafi do warsztatu

Odpowiedz