Dlaczego silnik szarpie na gazie?

, 8 czerwca 2016, 23:06

„Szarpanie na gazie” jest jedną z usterek często zgłaszanych przez właścicieli samochodów, wyposażonych w instalację LPG. Przyczyna tego problemu wcale nie jest oczywista. Od czego zacząć poszukiwania?

Nie zawsze winny gaz

Samochód jeździ normalnie na benzynie, tymczasem po przełączeniu na zasilanie LPG, silnik zaczyna szarpać i dławić się czy też słabo reagować na wciśnięcie pedału gazu. Ten opis usterki jest często spotykany na forach internetowych. Równie dobrze znają go pracownicy warsztatów. Co logiczne w tej sytuacji, kierowcy najczęściej przyczyny usterki upatrują w stanie instalacji LPG. Nie zawsze mają jednak rację.

Mechanik zwykle w pierwszej kolejności sprawdza stan przewodów gazowych. Jeśli są szczelne, istnieje duże prawdopodobieństwo, że przyczyna awarii znajduje się poza osprzętem instalacji LPG. Podejrzenie powinno paść na układ zapłonowy.

Silnik może pracować poprawnie na benzynie, a nierówno na gazie, ponieważ mieszanka benzynowo-powietrzna stawia mniejszy opór wobec napięcia pomiędzy elektrodami świec niż mieszanka gazowo-powietrzna. Innymi słowy, instalacja LPG stawia wyższe wymagania co do sprawności układu zapłonowego. Nawet drobne przebicie może skutkować wypadaniem zapłonu. Właśnie dlatego warto w pierwszej kolejności dokładnie zbadać stan przewodów zapłonowych.

Wymiana przewodów na nowe powinna zaowocować natychmiastową poprawą kultury pracy silnika zasilanego paliwem LPG. Warto jednak dołożyć starań ku temu, by zażegnać problem na jak najdłuższy czas. W tym celu należy wybrać przewody zapłonowe zaprojektowane specjalnie do montażu w pojazdach, wyposażonych w instalację gazową.

Przewody dedykowane LPG

Takie przewody ma w swojej ofercie firma JANMOR. Produkty z linii ProLine posiadają izolacje i osłony silikonowe. Główną przyczyną pogarszania się stanu izolacji kabli wysokiego napięcia jest wyższa temperatura, która wytwarza się podczas spalania gazu. Silikonowy materiał ma zdolność pochłaniania dodatkowego ciepła, co przekłada się bezpośrednio na trwałość i niezawodność.

Kable silikonowe JANMOR są odporne także na zmiany temperatury. Testy wykazały, że mogą pracować w temperaturze od -50 st. C, aż do +250 st. C. Charakteryzują się także lepszym, w stosunku do standardowych przewodów, zabezpieczeniem przed wpływem środków chemicznych takich jak oleje, czy smary.

Zadbaj o układ zapłonowy

Szarpanie silnika, związane z wypadaniem zapłonu może być usterką o bardzo poważnych konsekwencjach, dlatego nie warto lekceważyć tego objawu. W skrajnych wypadkach może on poskutkować  uszkodzeniem katalizatora czy kolektora ssącego, w wyniku tzw. zjawiska „Back Fire”, zachodzącego w pojazdach wyposażonych w instalacje LPG.

Aby mieć pewność poprawnej pracy układu zapłonowego, warto przestrzegać zalecanych okresów wymiany przewodów i świec. W przypadku pojazdów jeżdżących na LPG, firma JANMOR zaleca wymianę przewodów co 30 tysięcy kilometrów.

Oferta firmy JANMOR to nie tylko przewody, ale także cewki zapłonowe. Szeroki asortyment polskiego producenta zapewnia niemal 100% pokrycie rynku w przypadku samochodów obecnie poruszających się po drogach.

Dowiedz się więcej

Targi ProfiAuto Show 2016: JANMOR
Targi ProfiAuto Show 2016: JANMOR

Zwiedzający targi ProfiAuto mogli zapoznać się z całą ofertą przewodów zapłonowych. Ważnym i wciąż rozwijanym elementem gamy produktowej są też cewki zapłonowe. – "W ofercie posiadamy przewody zapłonowe nie tylko do samochodów osobowych, ale także do motocykli, a nawet wózków widłowych czy innych podobnych pojazdów lub urządzeń. Rozbudowaliśmy także ofertę do aut amerykańskich i zabytkowych. […]

Wiosenny przegląd LPG a zapłon
Wiosenny przegląd LPG a zapłon

Wiosenna aura i coraz cieplejsze dni sprzyjają wyjazdom, szczególnie jeśli auto posiada instalację LPG i koszty przejazdu są relatywnie niewielkie. Musimy jednak przy tym pamiętać, że silnik z instalacją LPG powinien być utrzymywany w bardzo dobrym stanie technicznym, bowiem jazda „na gazie” obnaży wszystkie jego mankamenty. Mankamenty te dotyczą często układu zapłonowego. Rezystancja mieszanki gazowo […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

paweł, 1 stycznia 2017, 17:30 13 -4

Jak najbardziej zgadzam się z tym co jest napisane w artykule. Układ zapłonowy ma bardzo duży wpływ na jakość pracy i jazdę na gazie. Instalacja lpg jest zdecydowanie bardziej wymagająca jeżeli chodzi o jakość świec i przewodów zapłonowych. Częsty objaw niedomagać świec, przewodów albo cewki zapłonowej to sytuacja kiedy w pewnym przedziale obrotów instalacja gazowa zaczyna poszarpywać albo nagle kierowca czuje że samochód gorzej jedzie. Wiedzą tą podzielił się ze mną serwis [link]

Odpowiedz