Nowy system antyoblodzeniowy dla odpowietrzania skrzyni korbowej

, 24 sierpnia 2005, 0:00

Innowacyjne rozwiązanie dotyczące odpowietrzania skrzyni korbowej osiągnęło kolejny etap rozwoju. Inżynierowie stworzyli nowy system antyoblodzeniowy, który zapobiega zamarzaniu podczas odpowietrzania skrzyni korbowej (KGE). System ten jest jeszcze w fazie testów.


Dotychczas rura grzewcza w układzie odpowietrzania odpowiedzialna była za odmrażanie, jednak technicy odważyli się wykorzystać pulsacje powietrza, aby zapobiec niebezpiecznemu obladzaniu. Nowy system ma dużo prostszą budowę, w związku z tym może być produkowany przy mniejszym nakładzie pracy i kosztów. System ma wiele zalet, do których można zaliczyć ograniczenie wagi elementów  zabudowy oraz prostsze usuwanie odpadów komponentów z tworzyw sztucznych. Dla uruchomienia systemu nie jest również potrzebny prąd.


Co dzieje się, kiedy w KGE panuje ujemna temperatura?
Samochody bez systemu odladzania stoją bezużytecznie. Przyczynę tego stanu rzeczy znaleziono bardzo szybko. KGE od strony wejścia blow-by gazów (1) zamarzała. Ponieważ gaz odpowietrzający zawiera dużo pary wodnej, to przy ujemnych temperaturach w miejscach krytycznych układu odpowietrzającego istnieje niebezpieczeństwo zamarzania.
Blow-by gaz blokuje układ, nie jest odprowadzany i w konsekwencji w skrzyni korbowej powstaje nadciśnienie. W samochodach, w których wystąpi takie zjawisko, wypływa olej silnikowy, łożyska natychmiast się rozgrzewają i ulegają zniszczeniu. Powstająca przy tym wysoka temperatura może spowodować nawet pożar samochodu.
Rura grzewcza – kosztowne rozwiązanie
Aby uniknąć takich problemów, montuje się w tej chwili rury grzewcze z miedzi, na których zaciska się tzw. element PTC(2). Podłączony do akumulatora element wytwarza ciepło i ogrzewa miedzianą rurę. Układ ten jest otoczony płaszczem z tworzywa sztucznego. Wadą takiego systemu jest jednak duży nakład pracy i wysokie koszty produkcji, a dodatkowo wymagany jest bezpiecznik topikowy, okablowanie, jak i pracochłonne usuwanie mieszanki metalu i tworzywa sztucznego. Do tego dochodzi relatywnie wysoka waga i zużycie prądu.

]1[


Wibracja a pękanie lodu
Wdrażany przez MANN+HUMMEL system odladzania opiera się wyłącznie na będącej do dyspozycji energii silnika. Wykorzystuje wibracje zasysanego powietrza, które powstają podczas ruchu tłoków. Nowinka konstruktorska: w strefach obladzania rury odpowietrzającej zakłada się cienki, elastyczny wężyk z tworzywa sztucznego. Ponieważ lód nie utrzymuje się na stale drgających powierzchniach, rura nie wymaga odladzania. Mały otwór wyrównujący w szczelnym wężu z elastomeru umożliwia prawidłowe drgania jego powierzchni wewnętrznej. Między wnętrzem węża (p1) a wnętrzem rury (p2) podczas pulsacji dochodzi do różnicy ciśnienia, która w ułamku sekundy zostaje wyrównana przez otwór. Przez to powstaje pompujący ruch węża z elastomeru.


]2[


(1) Blow-by gaz
Podczas pracy silnika spaliny przedostają się między tłoki a ścianę cylindra lub luz łożyskowy do skrzyni korbowej. Spaliny te zawierają drobne krople oleju i cząsteczki sadzy, które muszą być odseparowane zanim gaz będzie mógł być ponownie doprowadzony do strefy ssania.

(2) PTC-element (positive thermic coefficient) 
Taki rezystor, który lepiej przewodzi prąd w niskich niż w wysokich temperaturach. Przepływ prądu powoduje podgrzewanie, przy czym wartość rezystancji wzrasta razem z wzrastającą temperaturą. Efekt ten wykorzystywany jest dla pomiarów i w automatyce, np. jako regulator temperatury.  


Komentarze

Brak komentarzy