Run Flat – jak to działa?

, 26 kwietnia 2016, 10:50

Wbrew pozorom to nie opony utrzymują ciężar samochodu, a zawarte w nich powietrze pod określonym ciśnieniem. W przypadku przebicia, opona traci odpowiednie ciśnienie a w rezultacie swoją siłę nośną. Opony wyposażone w technologię Run Flat Tyre utrzymują obciążenie, umożliwiając jazdę nawet bez powietrza.

Ukryta technologia

Na pierwszy rzut oka, opony typu Run Flat nie różnią się od standardowych opon. Różnica tkwi jednak w ich budowie wewnętrznej. W bocznych ścianach opony znajduje się gumowa wkładka wykonana z wytrzymałej gumy, która zapobiega osiadaniu opony. Wzmocniona konstrukcja ściany bocznej i strefy stopki amortyzuje utratę ciśnienia, dzięki czemu opona ulega jedynie nieznacznemu odkształceniu. Jednocześnie w wyniku niewielkiej deformacji zwiększa się tarcie i generowane wewnątrz opony ciepło, z tego powodu musi być ono odpowiednio rozpraszane. Dlatego popularne Run Flaty wyposażone powinny być w specjalny system chłodzący, jak w przypadku opon Bridgestone, które dzięki technologi Cooling Fin wykorzystujący zawirowania w przepływie powietrza i przyśpieszają jego przepływ wokół ścian bocznych opony.

„Złapanie gumy” lub – co bardziej niebezpieczne – wybuch opony podczas jazdy często kończy się ześlizgnięciem standardowej opony i jazdą na samej feldze, co w wielu przypadkach prowadzi do wypadku. Opony w technologii RFT korzystają z wytrzymalszej drutówki, która zapobiega ruchom stopki na obręczy.

Dla kierowcy jadącego na oponach RFT oznacza to, że różnica w przypadku przebicia jest praktycznie nieodczuwalna – do tego stopnia, że w razie utraty powietrza musi być poinformowany o zaistniałej sytuacji kontrolką stanu ciśnienia w oponach. W przeciwnym razie podróż na przebitej oponie mogłaby być kontynuowana znacznie dłużej niż zaleca producent.

Ogumienie typu Run Flat umożliwia kontynuację jazdy na przebitej oponie nawet przy całkowitym braku ciśnienia. Na oponach wyposażonych w system Bridgestone RFT kierowca może bezpiecznie przejechać przy ograniczonej prędkości 80 km/h nawet 80-kilometrowy odcinek drogi w komforcie porównywalnym ze standardową oponą bez wspomagania. Statystycznie utrata ciśnienia w oponie w wyniku przebicia następuje co 70 tys. przejechanych kilometrów, dlatego w przypadku złapania „kapcia” każdy kilometr w trasie jest na wagę złota, aby pewnie dojechać do najbliższego punktu serwisowego.

Przewaga Run Flat

Coraz więcej producentów samochodów wyposaża swoje fabryczne modele w opony typu RFT. Technologia Run Flat staje się tym samym jednym ze standardowych systemów pojazdu odpowiedzialnych za bezpieczeństwo kierowców i pasażerów na drodze, takim jak pasy czy poduszki powietrzne. Zasługą coraz większej popularności opon samonośnych jest szereg zalet, podążających za ich montażem. Przede wszystkim w przypadku przebicia lub wybuchu opony, kierowca jadący pojazdem na oponach RFT nie traci panowania nad kierownicą, szczególnie podczas pokonywania zakrętu lub jazdy z dużą prędkością.

Często, nawet w przypadku opanowania auta po nagłej utracie ciśnienia w oponie, problemem jest usunięcie pojazdu z miejsca zdarzenia, nie stwarzając niebezpieczeństwa dla siebie ani dla innych uczestników ruchu. Dzięki RFT nie ma konieczności zmiany uszkodzonej opony na poboczu drogi, tym bardziej, że złapanie przysłowiowej „gumy” zdarza się przeważnie tam, gdzie nie mamy zasięgu i nikt nie przybędzie z pomocą.

W aucie z oponami Run Flat Tyre można zrezygnować z koła zapasowego. Takie udogodnienie cieszy zarówno właścicieli pojazdów, którzy zyskają dodatkową przestrzeń w bagażniku, jak również konstruktorów, gdyż więcej przestrzeni pozostawia więcej możliwości designerskich. Redukcja ciężaru własnego pojazdu, związana z rezygnacją dodatkowego koła w bagażniku oznacza też mniejsze zużycie paliwa przez pojazd.

Początek rewolucji

Opony typu Run Flat są fabrycznie montowane najczęściej jako oryginalne wyposażenie w nowych samochodach korzystających z systemu monitorującego ciśnienie TPMS (Tire Pressure Monitoring System). Przeważnie opony RFT homologowane są pod konkretną markę, a często także pod określony model samochodu.

Pierwsza generacja opon RFT została stworzona przez Bridgestone pod koniec lat 80 z myślą o wyposażeniu samochodów dla osób niepełnosprawnych. Pierwszym seryjnym samochodem z zamontowanymi oponami Run Flat było Porsche 959 z 1987 roku.

Obecnie Bridgestone dostarcza opony z systemem Run Flat na pierwszy montaż do popularnych modeli : Audi A4, BMW serii 3, 5, 7, Volkswagen Golf, Passat oraz do luksusowych supersamochodów m.in. Ferrari F12berlinetta czy Nissan GTR.

Dowiedz się więcej

Nowe opony Battlax Hypersport S21
Nowe opony Battlax Hypersport S21

Bridgestone wprowadził do sprzedaży nową oponę radialną Battlax Hypersport S21. Dzięki sprawdzonym technologiom podnoszącym parametry jazdy na mokrej nawierzchni, opony S21 pozwalają wykorzystać cały potencjał najnowszych motocykli niemal w każdych warunkach – bez uszczerbku dla bezpieczeństwa. Przystępując do pracy nad oponami Battlax S21, inżynierowie Bridgestone za punkt odniesienia przyjęli model S20 EVO, znany z doskonałych […]

Ratownicy Bridgestone Poznań na medal
Ratownicy Bridgestone Poznań na medal

Reprezentacja Bridgestone Poznań okazała się jedną z najlepszych spośród 35 brygad ratowniczych z całej Polski, zajmując drugie miejsce w zawodach „Bezpieczna Firma 2016”. Ratownicy wykazali się umiejętnościami udzielania pierwszej pomocy w różnych sytuacjach życia codziennego. To kolejny medal zdobyty przez poznaniaków w ostatnim czasie. Tegoroczne zmagania odbyły się pod koniec ubiegłego tygodnia w Pasymiu (woj. […]

Komentarze

Brak komentarzy