Bez wad i vat. 20 lat szkoleń Boscha – idą zmiany!

, 10 marca 2016, 13:41

Kiedy zaczynali, Alfa Romeo szykowała prototyp silnika z systemem Common Rail, a z fabryk Mercedesa wyjeżdżały pierwsze auta wyposażone w ESP. Przez 20 lat polskie Centrum Szkoleniowe Techniki Motoryzacyjnej Bosch wykształciło tysiące mechaników. W kolejną dekadę wkracza z nowymi uprawnieniami, które pozwolą szkolić skuteczniej i taniej.

Centrum Bosch w rejestrze MEN

Centrum Szkoleniowe Techniki Motoryzacyjnej Bosch w Warszawie (ul. Jutrzenki) szkoli rocznie ponad 1500 osób. Wszystko wskazuje na to, że zainteresowanie kursami w najbliższym czasie jeszcze wzrośnie. Placówka otrzymała akredytację Kuratorium Oświaty i została wpisana do rejestru placówek kształcenia ustawicznego Ministerstwa Edukacji Narodowej. Co to oznacza? Między innymi niższe ceny szkoleń dla uczniów, studentów, nauczycieli i warsztatów rozliczających się ryczałtowo. Możliwe stało się zwolnienie zgłoszonych cykli szkoleń z pobierania podatku VAT.

Centrum ma w swojej ofercie zarówno szkolenia typowo teoretczne jak i praktyczne. Szczególnie cenione przez kursantów są kursy, realizowane w hali warsztatowej. Bosch posiada tam kilka samodzielnie przygotowanych stanowisk, gdzie techniki napraw czy obsługi układów są prezentowane przez szkoleniowców na pojazdach, czy też silnikach. Modele silników umożliwiają zasymulowanie awarii i usterek. Popularne ostatnio, w związku z wejściem w życie nowej ustawy, szkolenia z zakresu serwisowania i naprawy systemów klimatyzacji samochodowej są prowadzone na samochodzie marki BMW.

– „Przyznanie akredytacji to potwierdzenie najwyższego poziomu szkoleń technicznych pod względem programów nauczania, kwalifikacji wykładowców i bazy dydaktycznej." – powiedział Artur Kornaś, kierownik Działu Technicznego Bosch.

Tematyka szkoleń jest bardzo przekrojowa i dotyczy m.in. diagnostyki silników diesla i benzynowych, układów komfortu i napraw komponentów dieslowskich. W planach jest wprowadzenie szkoleń dotyczących obsługi i kalibracji radarów i kamer – coraz powszechniej montowanych w nowych samochodach.

Dla kogo szkolenia?

Bosch kieruje ofertę swoich szkoleń dla kilku grup osób, związanych z rynkiem motoryzacyjnym. Inny typ kursów przygotowano dla początkujących mechaników, inny dla doświadczonych warsztatowców. Co istotne, certyfikatu odbycia szkolenia Bosch nie otrzymuje się za samą obecność – inaczej niż u innych firm, oferujących kursy. Uczestnik szkolenia wypełnia test, składający się z 10 pytań przed i po zakończeniu szkolenia. Zaświadczenie otrzyma, jeśli odpowie poprawnie na co najmniej 6 pytań. Dzięki temu pracodawca, wysyłający mechanika na szkolenie może zweryfikować jego faktyczną chęć poszerzania wiedzy.

Hala warsztatowa Bosch to jeden z najlepiej wyposażonych tego typu obiektów w Polsce. Podobnymi możliwościami w zakresie zajęć praktycznych nie może poszczycić się żadna szkoła zawodowa. Dlatego ranga kursów dla początkujących mechaników systematycznie wzrasta. Co sądzą o nich nasi Czytelnicy? Sprawdźmy za pomocą ankiety:

{uri:/ankietka/55}

Jak szkoli Bosch

W ramach pokazu zorganizowanego z okazji 20-lecia centrum szkoleniowego, mieliśmy okazję wzięcia udziału we fragmentach dwóch szkoleń technicznych. Pierwsze dotyczyło naprawy wtryskiwaczy Common Rail, drugie obsługi układu klimatyzacji.

Temat Common Rail stanowi od lat jedno z głównych zagadnień podejmowanych przez Bosch. Szkolenia odbywają się przy stole diagnostycznym Bosch, ale ze względu na jego funkcjonalność z przekazanej wiedzy korzystają także właściciele sprzętu inych marek. Szkoleniowcy zwracają szczególną uwagę na przekazanie kursantom konieczności zachowania precyzji i skrupulatności. Wystarczy kilka dziesiątych części milimetra, by naprawa wtryskiwacza okazała się daremna.

W związku z wejściem w życie nowej ustawy, od stycznia 2016 roku każdy pracownik warsztatu samochodowego, który świadczy usługi związane z serwisowaniem i naprawą systemów klimatyzacji samochodowej musi posiadać zaświadczenie o odbytym szkoleniu w centrum szkoleniowym akredytowanym przez Urząd Dozoru Technicznego (UDT). Bosch posiadał odpowiednie uprawnienia do przeprowadzania takich szkoleń ponad miesiąc temu. Od tego czasu przeszkolono już ponad 200 osób. Kurs w wersji Boscha jest rozbudowany bardziej niż wymaga tego rozporządzenie (WE) nr 307/2008. W czasie szkolenia przekazywane są m.in. istotne dla warsztatów informacje o sprawozdaniach z obrotu f-gazami.

– „Wychodząc naprzeciw potrzebom naszych klientów zakres szkolenia został rozszerzony o informacje dotyczące sprawozdań z obrotu f-gazami. Trener informuje uczestników w jaki sposób i do kiedy należy przygotować odpowiednie sprawozdanie.Wiedza ta jest niezwykle cenna dla serwisantów, gdyż nowa ustawa przewiduje wysokie kary finansowe za nieprowadzenie rocznego bilansu czynnika chłodniczego." – powiedział Artur Kornaś.

Z badań przeprowadzonych przez MotoFocus i agencję badawczą Smartscope wynika, że nieco ponad połowa pracowników warsztatów zdobywa swoją wiedzę podczas szkoleń technicznych. Tendencja pokazuje, że ze szkoleń chętniej korzystają duże warsztaty. Niestety wciąż na wysokim poziomie utrzymuje się wskaźnik odrzuconych zleceń – czyli sytuacji, w których warsztat odsyła klienta, gdyż nie potrafi wykonać naprawy w jego pojeździe. Do spadku tej, przykrej dla niezależnego rynku napraw, wartości przyczynia się upowszechnienie szkoleń i zmiana sposobu myślenia na ich temat. Wielu napraw we współczesnych pojazdach nie da się już wykonać wyłącznie dzięki sprytowi i intuicji. Prędzej czy później inwestycję w wiedzę będzie musiał ponieść każdy warsztat.

Dowiedz się więcej

Szkolenia techniczne Bosch w marcu
Szkolenia techniczne Bosch w marcu

W marcu Centrum Szkoleniowe Bosch w Warszawie zaprasza na szkolenia z układów klimatyzacji (zgodnie z Ustawą z dn. 15 maja 2015r). Odbędą się również szkolenia z diagnostyki pojazdów oraz diagnostyki silników benzynowych i diesla oraz naprawy komponentów diesla. Szkolenia techniczne Bosch w marcu Szczegółowe informacje i zapisy na stronie www.szkoleniabosch.pl

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Jacek, 11 marca 2016, 10:32 0 0

Proponuję raz na kwartał robić bezpłatne szkolenie dla nauczycieli zawodu lub wprowadzić duży rabat dla nauczycieli na bardzo kosztowne szkolenia w Boschu

Odpowiedz