Nowe oprogramowanie jeszcze zwiększa szkodliwość diesli Volkswagena?

, 19 lutego 2016, 16:12

Czy aktualizacja oprogramowania w Volkswagenach z silnikami EA189, która miała zmniejszyć emisję tlenków azotu, jeszcze zwiększa ich szkodliwość dla środowiska? Berliner Zeitung przekonuje że tak właśnie jest.

Pod koniec stycznia Volkswagen rozpoczął aktualizację oprogramowania silników EA189 w VW Amarokach. Niemiecki magazyn Auto, Motor und Sport poprosił inżynierów o zbadanie spalin dwóch Amaroków – przed i po aktualizacji oprogramowania.

Badania przeprowadzono podczas jazdy w rzeczywistych warunkach drogowych. Jaki był wynik? Emisja tlenków azotu pozostała na poziomie 1,5 grama na kilometr (według normy Euro 5 powinno to być 0,18 g/km). Nieco poprawiły się osiągi silnika, jednak zużycie paliwa wzrosło o ponad pół litra na 100 kilometrów. Oznacza to, że szkodliwy wpływ na środowisko zwiększył się, większa ilość spalonego paliwa to więcej CO2 wydzielonego do atmosfery.

Testy Auto, Motor und Sport

Jeden z dwóch Amaroków z silnikiem EA189 podczas pomiaru przed aktualizacją generował moc 166 KM. Po aktualizacji zwiększyła się ona o 3 KM. Drugi pojazd zachował swoją pierwotną moc 165 KM. Jednak w obu pojazdach o 2 do 4 Nm wzrósł moment obrotowy. Takie zmiany mieszczą się jednak w granicach błędu pomiarowego.

Wzrost zużycia paliwa nie był jednak tak marginalny. Pierwszy z pojazdów w trybie mieszanym spalił 8,9 l/100 km, chociaż przed testem wynik był na poziomie 8,2 l/100 km. W drugim pojeździe spalanie wzrosło o 0,5 l/100 km.

Będzie lepiej?

Jedynym pocieszeniem dla Volkswagena i posiadaczy aut z silnikami z „oszukującym oprogramowaniem” jest fakt, że w pozostałych modelach emisje szkodliwych substancji powinny być niższe – inne modele napędzane silnikiem EA189 są lżejsze i bardziej aerodynamiczne od Amaroka.

Jürgen Resch z pozarządowej organizacji działającej na rzecz środowiska Deutsche Umwelthilfe, powiedział, że organizacja jest zdumiona wynikiem testów i skrytykował tolerowanie przez niemiecki rząd działań Volskwagena.

Dowiedz się więcej

Afera spalinowa: Opel potajemnie aktualizuje oprogramowanie?
Afera spalinowa: Opel potajemnie aktualizuje oprogramowanie?

Belgijska stacja VRT ujawniła, że po wybuchu afery związanej z emisją spalin w Volkswagenach, właściciele Opli Zafira Tourer z silnikami 1.6 CDTI byli zapraszani do ASO w celu aktualizacji oprogramowania silnika, by obniżyć emisję tlenków azotu. W serwisach jednak zaprzeczano, że to szkodliwe spaliny są powodem zaproszenia. Przed oddaniem pojazdu do ASO dziennikarze VRT zmierzyli […]

Volkswagen rozpoczyna „naprawę” diesli EA189
Volkswagen rozpoczyna „naprawę” diesli EA189

W jednym z serwisów Volkswagena w Berlinie prezes marki zaprezentował federalnemu ministrowi transportu procedurę aktualizacji oprogramowania silnika 2.0 TDI. Akcja będzie trwała przez cały 2016 rok. W grudniu 2015 roku koncern Volkswagen przedstawił Federalnemu Urzędowi ds. Ruchu Drogowego (KBA) konkretne działania techniczne jakie zamierza przeprowadzić w silnikach EA189, których dotyczy sprawa emisji tlenków azotu (NOx). […]

Volkswagen pozwany na miliardy dolarów przez USA
Volkswagen pozwany na miliardy dolarów przez USA

Stało się to, co się stać musiało. Amerykanie nie odpuszczą, gdy ktoś nieuczciwie próbuje zdobyć przewagę konkurencyjną na ich wewnętrznym rynku. Swego czasu przekonał się o tym chociażby Samsung, który w wyniku pozwów patentowych musiał na rzecz Apple wypłacić ponad pół miliarda dolarów. Teraz bardzo prawdopodobne, że podobny los może spotkać Volkswagena, bowiem Ministerstwo sprawiedliwości […]

Od września 2017 zmieni się sposób badania emisji spalin dla Diesli
Od września 2017 zmieni się sposób badania emisji spalin dla Diesli

Kraje UE wstępnie uzgodniły, że od 1 września 2017 r. pomiary emisji spalin przez samochody z silnikiem Diesla przeprowadzane będą w odmienny sposób. Pomiar ma odbyć się w warunkach drogowych, a nie tylko w laboratoriach. Komisja Europejska poinformowała, że wstępne decyzje zapadły w komitecie technicznym, w którym zasiadają eksperci krajów unijnych. Nowe testy mają odzwierciedlać […]

Pierwszy pozew zbiorowy przeciw VW. Wielkie kwoty potencjalnych odszkodowań.
Pierwszy pozew zbiorowy przeciw VW. Wielkie kwoty potencjalnych odszkodowań.

Do kalifornijskiego sądu trafił właśnie pierwszy pozew zbiorowy przeciw VW. Amerykanie bardzo poważnie traktują naruszenie ich regulacji i na ogół w zamian oczekują sporej rekompensaty w przypadku naruszenia prawa. To co wydawało się nieuniknione, w końcu stało się faktem. Do amerykańskiego wymiaru sprawiedliwości trafił pierwszy pozew zbiorowy wobec VW, gdzie zarzuca mu się wprowadzanie klientów […]

Producent opon fałszował wyniki testów
Producent opon fałszował wyniki testów

Największe serwisy motoryzacyjne rozpisują się na temat afery, która wybuchła wokół fińskiego producenta opon Nokian Tyres. Afera Volskwagena sprawiła, że branża motoryzacyjna jest na świeczniku, a kontrole jakości są znacznie dokładniejsze. Sposób manipulacji wynikami testów był tak prosty, że aż dziw bierze, że sprawa tak długo czekała na ujawnienie. Otóż producent opon na testy wysyłał […]

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 20 lutego 2016, 20:05 0 0

coś nie tak z tym zużyciem paliwa - o,7 litr na kilometr - toć to szok :)

Odpowiedz

Anonim, 25 lutego 2016, 16:56 1 0

Nie bronię Volkswagena, bo trudno bronić oszusta, szczególnie takiego, który kreuje się na lidera uczciwości i fachowości. Ale też dziennikarzom "auto motor i sport"-u coś się pomieszało. NIE WOLNO PORÓWNYWAĆ WYNIKÓW POMIARÓW UZYSKANYCH W AKTUALNIE OBOWIĄZUJĄCYCH TESTACH DROGOWYCH Z TESTAMI WYKONANYMI NA DRODZE. Jeśli dopuszczalna emisja wynosi np. 0,18 g/km to ten kilometr to jest kilometr przejechany w AKTUALNIE OBOWIĄZUJĄCYM TEŚCIE DROGOWYM, a nie na drodze. Zupełnie inną sprawą jest to, że aktualnie obowiązujący w Europie test drogowy NEDC w sposób niezawalający odzwierciedla rzeczywiste warunki ruchu, dlatego maja być wprowadzone nowe testy drogowe.
Wzrost zużycia paliwa nie jest dla mnie zaskoczeniem - rzeczywiście jest duży, ale jeśli producent chciał uniknąć kosztów związanych z obniżaniem emisji NOx, w ramach akcji naprawczej, to klienci zapłacą za to większym kosztem paliwa.
Jeszcze dwie sprawy. Przeważnie jest tak, że większość działań czy rozwiązań, mających na celu zwiększenie czystości spalin, zwiększa również zużycie paliwa. Przeważnie nie odczuwamy tego, gdyż towarzyszą temu działania zwiększające sprawność silnika oraz poprawiające jego sterowanie.
Drugą sprawą jest błąd, który od lat jest popełniany przez polityków (przecież oni się na tym nie znają lub mało), jest rozpatrywanie emisji tylko jednego składnika szkodliwego - np. tylko NOx. Oczywiście NOx są jednymi z najbardziej toksycznych substancji, a ich emisja zależy istotnie od ilości zużytego paliwa, ale nie można zapominać o innych. Tak samo jak nie można zapominać o charakterystyce silnika czy jego trwałości.
I ...jeszcze jedno. Duże zużycie oleju przez część silników Volkswagena, też jest naganne i powinno się spotkać z restrykcjami odnośnie tej firmy. Spalanie oleju zwiększa emisję składników szkodliwych - i to bardzo szkodliwych, a ponadto przyspiesza zużycie konwerterów katalitycznych oraz czujników tlenu.

Stefan Myszkowski

Odpowiedz

artur z przedmieścia, 18 września 2017, 23:03 0 0

po aktualizacji pojechałem z rodziną do Grecji spalanie tam i z powrotem 5,8 (adblue pół zbiornika ) rok wcześniej byłem w Chorwacji spalanie wyniosło 5,2 adblue , silnik głośniej pracuje i jest opóźnienie przy ruszaniu w mieście dopalanie filtra 2 -3 razy w tygodniu wcześniej 1-3 w miesiącu w zależności czy padało czy nie

Odpowiedz

artur z przedmieścia, 18 września 2017, 23:06 1 0

adble spalił 1l

Odpowiedz