Afera spalinowa: Opel potajemnie aktualizuje oprogramowanie?

, 16 lutego 2016, 11:26

Belgijska stacja VRT ujawniła, że po wybuchu afery związanej z emisją spalin w Volkswagenach, właściciele Opli Zafira Tourer z silnikami 1.6 CDTI byli zapraszani do ASO w celu aktualizacji oprogramowania silnika, by obniżyć emisję tlenków azotu. W serwisach jednak zaprzeczano, że to szkodliwe spaliny są powodem zaproszenia.

Przed oddaniem pojazdu do ASO dziennikarze VRT zmierzyli w pojeździe emisję tlenków azotu (NOx) – przekraczała ona normę ponad 5-krotnie. Po wizycie w serwisie, która rzekomo miała nie mieć wpływu na emisję NOx, wyniki emisji spadły o około połowę.

„Magiczna” tylna oś

Sprawa wygląda o tyle ciekawie, że już wcześniej zwracano Oplowi uwagę na przekroczenie norm emisji, chociaż ten konsekwentnie twierdzi, że jego pojazdy nie mają „oszukującego oprogramowania”.

Na prośbę niemieckiego stowarzyszenia Deutsche Umwelthilfe, Berneński Uniwersytet Nauk Stosowanych przeprowadził badanie emisji NOx w Oplu Zafira Euro 6 na hamowni. Test wykazał, że Zafira niekiedy 17-krotnie przekraczała maksymalną wartość emisji dla normy Euro 6.

Podczas pomiaru na hamowni, na zasadach takich, jak w oficjalnym teście NEDC, kiedy jednak obracały się zarówno przednie, jak i tylne koła, testy wykazywały przekroczenie norm emisji od 2 do 4 razy. Powtórzenie testu przy obracających się wyłącznie przednich kołach, za każdym razem skutkowało emisją NOx nieprzekraczającą normy Euro 6.

W berneńskim laboratorium odkryto też, że przy stopniowym rozpędzaniu do 150 km/h pojazdu, w którym tylna oś nie obracała się, w pewnym momencie występował nagły skok emisji NOx, przekraczający skalę aparatury pomiarowej. Takie zachowanie można wytłumaczyć wyłączeniem jednostki dozującej AdBlue.

We wrześniu 2015 roku DUH poprosiło spółkę Adam Opel AG o wyjaśnienie zbadanej sytuacji. Producent zapewniał w odpowiedzi, że jego technologia nie ma funkcji wykrywania, czy pojazd jest testowany pod kątem emisji, czy nie.

Dowiedz się więcej

Volkswagen rozpoczyna „naprawę” diesli EA189
Volkswagen rozpoczyna „naprawę” diesli EA189

W jednym z serwisów Volkswagena w Berlinie prezes marki zaprezentował federalnemu ministrowi transportu procedurę aktualizacji oprogramowania silnika 2.0 TDI. Akcja będzie trwała przez cały 2016 rok. W grudniu 2015 roku koncern Volkswagen przedstawił Federalnemu Urzędowi ds. Ruchu Drogowego (KBA) konkretne działania techniczne jakie zamierza przeprowadzić w silnikach EA189, których dotyczy sprawa emisji tlenków azotu (NOx). […]

Volkswagen pozwany na miliardy dolarów przez USA
Volkswagen pozwany na miliardy dolarów przez USA

Stało się to, co się stać musiało. Amerykanie nie odpuszczą, gdy ktoś nieuczciwie próbuje zdobyć przewagę konkurencyjną na ich wewnętrznym rynku. Swego czasu przekonał się o tym chociażby Samsung, który w wyniku pozwów patentowych musiał na rzecz Apple wypłacić ponad pół miliarda dolarów. Teraz bardzo prawdopodobne, że podobny los może spotkać Volkswagena, bowiem Ministerstwo sprawiedliwości […]

EBOiR zabrał ćwierć miliarda, Volkswagen buduje dalej
EBOiR zabrał ćwierć miliarda, Volkswagen buduje dalej

Mimo że Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju wstrzymał dofinansowanie w wysokości 250 mln euro, przedstawiciele Volkswagena zapewniają, że fabryka we Wrześni, w której mają powstawać nowe VW Craftery i MAN-y TGE, powstanie. Wstrzymanie przez EBOiR dofinansowania to efekt odkrycia fałszowania wyników testów emisji spalin przez niemieckiego producenta samochodów. Przedstawiciele producenta zapewniają, że inwestycja nie jest […]

Volkswagen ujawnił, co zmieni w „nielegalnych dieslach”
Volkswagen ujawnił, co zmieni w „nielegalnych dieslach”

Volkswagen podał do publicznej wiadomości środki techniczne, za pomocą których zamierza dostosować silniki o pojemności skokowej 1.6 i 2.0 l w dotychczas sprzedanych samochodach do obowiązujących norm emisji zanieczyszczeń. Mowa o jednostkach, które stały się przyczyną międzynarodowej afery. Nieco ponad dwa miesiące temu amerykańska Agencja Ochrony Środowiska udowodniła Volkswagenowi fałszerstwo. Niemiecki koncern sprzedał kilkanaście milionów […]

Nowe oprogramowanie jeszcze zwiększa szkodliwość diesli Volkswagena?
Nowe oprogramowanie jeszcze zwiększa szkodliwość diesli Volkswagena?

Czy aktualizacja oprogramowania w Volkswagenach z silnikami EA189, która miała zmniejszyć emisję tlenków azotu, jeszcze zwiększa ich szkodliwość dla środowiska? Berliner Zeitung przekonuje że tak właśnie jest. Pod koniec stycznia Volkswagen rozpoczął aktualizację oprogramowania silników EA189 w VW Amarokach. Niemiecki magazyn Auto, Motor und Sport poprosił inżynierów o zbadanie spalin dwóch Amaroków – przed i […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 17 lutego 2016, 21:03 0 0

Spiskowa teoria dziejów. Gdyby zapytać dziennikarzy, jakiego użyli analizatora, czy z czujnikiem elektrochemicznym czy działającym na zasadzie chemiluminescencji, to nie wiedzieliby co odpowiedzieć. A najpewniej wystarczyła im tylko hamownia a o metodach pomiarowych i problemach z pomiarami tlenków azotu podczas homologacji niewielkie mieli pojęcie. Pamiętam artykuły inż. Hołowni, który ostrzegał przed handlowcami, co to wciskali 5-gazowe analizatory spalin.

Odpowiedz

Jam, 21 lutego 2016, 11:39 0 0

Moim zdaniem wszyscy producenci korzystali z tego "dobrodziejstwa" i dlatego nikt nie krytykuje przyłapanego koncernu. Wszyscy siedzą cicho i liczą że ich nie sprawdzą. Jakoś tak dziwnie cicho w tym temacie. W innych warunkach konkurencja by jechała po takim oszuście.

Odpowiedz