Układy bezpieczeństwa Bosch zapobiegły tysiącom wypadków

, 18 listopada 2015, 13:18

Według danych Global NCAP, każdego dnia ponad 3 000 osób na świecie traci życie w wypadkach drogowych. Bosch zaangażował się w inicjatywę „Stop the Crash” („Stop wypadkom”) międzynarodowego stowarzyszenia konsumentów Global NCAP. Celem kampanii jest zwiększenie świadomości na temat systemów bezpieczeństwa, takich jak ESP, systemów hamowania awaryjnego i ABS w motocyklach, szczególnie na rynkach rozwijających się.

ESP zapobiegł 190 000 wypadków w Europie od 1995 roku

Elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy ESP wprowadzony na rynek w 1995 roku przez Boscha zapobiegł 190 000 wypadków i uratował życie ponad 6000 osobom w całej Europie. Szacuje się, że gdyby wszystkie samochody były wyposażone w ESP, można byłoby uniknąć nawet 80 proc. wszystkich wypadków spowodowanych poślizgiem. Od roku 1995 Bosch wyprodukował ponad 150 milionów układów.

– „Układ ESP jest najważniejszym systemem bezpieczeństwa pojazdu – zaraz za pasami bezpieczeństwa a przed poduszkami powietrznymi" – mówi Hoheisel.

W całej Europie 90 procent wszystkich samochodów osobowych i dostawczych jest już wyposażonych w ESP. Dla porównania, liczba ta na całym świecie wynosi 64 procent. Global NCAP wzywa więc państwa członkowskie ONZ do nakazania wprowadzenia ESP we wszystkich nowych pojazdach do 2020 roku. Dotyczy to zwłaszcza państw z rozwiniętym przemysłem motoryzacyjnym. W związku z tym Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) wzywa do prawnego uregulowania obowiązku wyposażania aut w ESP. Poza Unią Europejską, układ antypoślizgowy jest teraz obowiązkowy w Australii, Kanadzie, Izraelu, Nowej Zelandii, Rosji, Korei Południowej, Japonii, Turcji i Stanach Zjednoczonych.

Systemy hamowania awaryjnego kolejnym krokiem ku bezpieczeństwu

ESP jest bazową technologią dla wielu systemów wspomagania kierowcy, które reagują w sytuacjach potencjalnie niebezpiecznych takich jak zmiana lub utrzymanie pasa, nagłe omijanie przeszkody lub hamowanie przed przeszkodą.

Kolizje przez najechanie są zaliczane do najgorszych, zwłaszcza gdy dotyczą pieszych lub rowerzystów. Automatyczne systemy hamowania awaryjnego mogą zapobiec tego typu kolizjom w całości lub co najmniej znacznie złagodzić ich skutki. Jeśli czujnik radarowy lub kamera wykryje potencjalną przeszkodę przed samochodem, to najpierw zostaje przygotowany układ hamulcowy na pełne hamowanie, a kierowca zostanie ostrzeżony. Jeśli kierowca nie reaguje, system wykonuje manewr częściowego hamowania. Z chwilą, gdy kierowca naciśnie pedał hamulca system wspomaga go, aby uniknąć wypadku. Jeśli kierowca nie reaguje na również częściowe hamowanie i system wykryje, że kolizja jest nie do uniknięcia, to inicjuje pełne hamowanie. Przy prędkości do 40 kilometrów na godzinę w ruchu miejskim system hamowania awaryjnego Boscha może całkowicie zapobiec kolizji z pojazdami nie poruszającymi się.

72 procent mniej kolizji spowodowanych najechaniem

W samych Niemczech, według badań na temat wypadków prowadzonych przez Boscha, można byłoby uniknąć do 72 procent wszystkich kolizji spowodowanych najechaniem z udziałem rannych, gdyby wszystkie samochody były wyposażone w system automatycznego hamowania awaryjnego.

Stworzony przez Boscha czujnik radarowy średniego zasięgu MRR stanowi podstawę tanich rozwiązań przeznaczonych dla małych i kompaktowych samochodów. W 2014 roku prawie jedna czwarta wszystkich nowo zarejestrowanych samochodów osobowych w Niemczech została wyposażona w system hamowania awaryjnego. W Stanach Zjednoczonych czołowi producenci samochodów są obecnie zobowiązani do oferowania w pojazdach automatycznych systemów hamowania awaryjnego jako seryjne wyposażenie.

ABS w motocyklach

W połowie lat 90 Bosch opracował układ zapobiegający blokowaniu kół, który podnosi bezpieczeństwo motocyklistów. Wiele krajów wprowadziło zatem przepisy nakazujące stosowanie tego systemu bezpieczeństwa. Podobnie jak w samochodzie, ABS zapobiega blokowaniu kół motocykla podczas awaryjnego hamowania. Motocykliści mogą bez obawy i z większą siłą uruchamiać hamulec. Motocykl pozostaje stabilny, a kierowca unika wywrócenia się. Bosch oferuje odpowiednie rozwiązania dla każdego rodzaju jednośladu z silnikiem. Oprócz optymalizacji wielkości i ciężaru układu, producent koncentruje się na redukcji kosztów, tak aby technika ABS była dostępna dla wszystkich klas pojazdów i rynków.

Inicjatywę "Stop the Crash" wspiera ONZ, której celem jest zmniejszenie o połowę liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych na całym świecie do roku 2020. Obecnie jest to aż 1,25 mln ofiar rocznie.
 

Dowiedz się więcej

Bosch integruje smartfony z pojazdami dzięki rozwiązaniu mySPIN
Bosch integruje smartfony z pojazdami dzięki rozwiązaniu mySPIN

mySPIN umożliwia korzystanie z nawigacji, usługi przesyłania strumieniowego lub kalendarza na smartfonie podczas jazdy samochodem. Dzięki mySPIN, rozwiązaniu Boscha, które integruje smartfony z pojazdami – zgodne z prawem, a do tego w sposób przyjazny dla użytkownika. mySPIN jest wykorzystywany we flocie Jaguar Land Rover od 2014 roku i umożliwia łączenie telefonu komórkowego z samochodem niezależnie od tego czy […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!