Konkurencyjny rynek w przeddzień konsolidacji (Marek Dudek – Prezes Zarządu ELIT Polska Sp. z o.o.)

, 6 lipca 2005, 0:00

ELIT Polska Sp. z o.o. pracując od roku 2000 w strukturze Elit Group obejmującej rynki Czech, Polski, Słowacji, Ukrainy i Rumunii jest jej integralną częścią. Nieodłącznie korzystamy z możliwości zaopatrzenia od dostawców grupy posiadając możliwość negocjowania cen i warunków dostaw na wiele rynków korzystając z zaopatrzenia poprzez magazyn grupy w Pradze. Obecnie jednak ok. 65 procent towarów będących w naszej ofercie sprowadzamy bezpośrednio na rynek polski za pośrednictwem własnego działu zakupów.

Przez wszystkie lata obecności na rynku polskim Elit jednoznacznie kojarzy się z wysoką jakością sprzedawanych produktów, ich wysokimi parametrami użytkowymi. W ostatnich latach podjęliśmy współpracę z wieloma dostawcami krajowymi, korzystając z możliwości szybkiego zaopatrzenia w poszukiwane i sprawdzone przez naszych klientów produkty. Dodatkowo wielu z krajowych dostawców stworzyliśmy możliwość sprzedaży ich produkcji na inne rynki, na których obecna jest dystrybucja firmy Elit.
]1P[
Obecny rozwój sytuacji na rynku zaopatrzenia w oryginalne części zamienne do samochodów charakteryzuje się dwoma parametrami: etapem przedkonsolidacyjnym i pochodną z nim niezwykłą konkurencyjnością działań firm dystrybucyjnych. Obserwujemy obecnie na rynku dystrybucyjnym tendencje do sprzedaży „za wszelką cenę”, niezależnie od poniesionych kosztów związanych z magazynowaniem i dystrybucją części przewagę zyskuje parytet ceny sprzedaży, uzyskany obrót wartościowy jest głównie respektowanym efektem sprzedaży uznawanym przez firmy dystrybucyjne. Pomimo istniejących rozbudowanych i kosztownych lojalnościowych, partnerskich programów inwestycyjnych na całkowitą lojalność stowarzyszonych klientów nie można liczyć, ostatecznym kryterium zdaje się być cena. Jest to bardzo prosty sposób na podążanie w ślepy zaułek uznawania jedynego kryterium zakupu, o którym decyduje najmniej świadomy odbiorca. Jestem przekonany że wstępny rachunek ekonomiczny za I półrocze 2005 wypadnie dosyć słabo dla wielu firm dystrybucyjnych obecnych na naszym rynku. Nie zmaterializowały się bowiem oczekiwania silnego wzrostu wartości rynku części związane z silnym importem używanych aut z Europy zachodniej w ostatnich 13 miesiącach. Silna walka konkurencyjna pomiędzy dystrybutorami wpływa na wzrost kosztów działalności i spadek marżowości. Drugie półrocze roku 2005 może przynieść ciężkie chwile dla wielu działających na rynku podmiotów.

ELIT Polska Sp. z o.o. zamierza aktywnie uczestniczyć w zawiązaniu się prac powstającego Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych, aktywnie wspierać konsolidację rynku dystrybutorów i importerów, walczyć o właściwe regulacje prawne w kontekście intensywnej kampanii ze strony producentów samochodów.

Główne własne zamierzenia organizacyjne związane z najbliższym półroczem to: zmiana sytemu komputerowego, unowocześnienie cennika, wprowadzenie elektronicznego katalogu części, przebudowa programu partnerskiego dla warsztatów oraz rozbudowa istniejącej sieci dystrybucji składającej się obecnie z 16 oddziałów w 14 miastach.


Marek Dudek – Prezes Zarządu ELIT Polska Sp. z o.o.

Komentarze

Brak komentarzy