Oleje silnikowe i ich wpływ na środowisko

, 21 października 2015, 12:35

Wciąż rozrastający się rynek motoryzacyjny niesie ze sobą pewne niebezpieczeństwa, a jednym z nich jest groźba znacznego zanieczyszczenia środowiska naturalnego.

Jeżeli nawet jeden pojazd emituje relatywnie mało szkodliwych zanieczyszczeń, to po przemnożeniu ich przez liczbę wszystkich pojazdów (kilkaset milionów w samej Europie) okazuje się, że istnieje potrzeba wprowadzenia odpowiednich przepisów regulujących emisję spalin. W tym celu Unia Europejska wprowadziła w 1993 normę emisji spalin Euro, normy Euro 1 i 2 dotyczyły samochodów osobowych i lekkich dostawczych, natomiast normy od Euro III dotyczyły również samochodów ciężarowych i autobusów. Obecnie najnowszą wersją normy emisji spalin jest norma Euro VI.

Oleje niskopopiołowe

Aby producenci samochodów mogli spełnić normę Euro IV i Euro V, byli zmuszeni wyposażać swoje pojazdy w układy wtórnej obróbki spalin, które pozwalają znacznie obniżyć emisję substancji toksycznych. Do takich rozwiązań należą systemy filtracji spalin usuwające cząsteczki sadzy (filtry DPF) oraz systemy SCR, które ograniczają emisję tlenków azotu NOx. Oba systemy współgrają z układami EGR, które działają na zasadzie powtórnego dopalenia spalin poprzez dostarczenie ich z powrotem do komory spalania. Widzimy, iż istnieją dwie drogi, które są wykorzystywane przez producentów samochodów ciężarowych.

Z technicznego punktu widzenia spełnienie normy Euro VI przez silniki wymaga dość dużego rozbudowania systemu wtórnej obróbki gazów wydechowych. Począwszy od 1 stycznia 2014 r. silniki samochodów ciężarowych są wyposażone jednocześnie w filtry cząstek stałych i układy SCR (najczęściej) wspierane przez zestaw zaworów EGR. Powoduje to konieczność stosowania olejów silnikowych o obniżonym poziomie popiołów siarczanowych, siarki i fosforu, tzw. olejów typu Low SAPS. Tego typu oleje wydłużają żywotność filtrów cząstek stałych (DPF).

Mniejsze zużycie paliwa

Kolejną kwestią, nad która silnie pracują producenci samochodów, to obniżenie zużycia paliwa przez silniki. Moda na niskie spalanie w oczach kierowców ma same plusy. Dla producentów olejów silnikowych już niekoniecznie. Na ilość zużywanego paliwa wpływ ma kilka istotnych czynników konstrukcyjnych pojazdu, wśród których znajduje się także jakość i lepkość oleju silnikowego. Olej o niskiej lepkości ma niskie opory wewnętrze, dzięki czemu mniej mocy silnika (a więc mniej paliwa) potrzeba, aby wymusić obieg oleju. W najnowocześniejszych konstrukcjach silników ich producenci wymagają stosowania olejów w lepkościach 0W-20 lub 5W-20 (nawet w samochodach ciężarowych). Niższa lepkość oleju to, teoretycznie, mniej trwały film olejowy. Aby olej spełniał swoje zadania jego producenci są zmuszani do opracowywania specjalnych technologii zwiększających wytrzymałość filmu olejowego. Dobrym przykładem w tej dziedzinie jest technologia Castrol Titanium FST™.

Oleje biodegradowalne

W specjalistycznych konstrukcjach znajdują swoje zastosowanie także tzw. oleje biodegradowalne. Przykładem takiego produktu jest Castrol Biolube2T lub Castrol Palmtec. Pierwszy olej to specjalnie przygotowana formulacja do silników zaburtowych (stosowanych w łodziach). Jest to olej syntetyczny, w pełni biodegradowalny, idealnie nadający się do silników pracujących w środowisku wodnym. W przypadku rozszczelnienia układu olejowego, i przeniknięcia oleju do środowiska, podlega on w 100% naturalnemu rozkładowi, nie dopuszczając przy tym do zanieczyszczenia środowiska. Dla porównania 1 litr oleju mineralnego, niebiodegradowalnego, może skazić do 4000m2 wody. Z kolei Castrol Palmtec to olej wykonany na bazie roślinnej, przewidziany do silników pojazdów poruszających się po lądzie (motocykle i skutery). Olej ten zadebiutował w 1995 r., a opracowano go na bazie oleju palmowego w Malezji, gdzie są największe zasoby naturalne tego surowca. Dzięki temu olej jest także w 100% biodegradowalny, i dodatkowo silnik pracujący na tym oleju emituje mniej węglowodorów niż silnik pracujący na oleju konwencjonalnym.

Oleje z certyfikatem CO2 neutral

Castrol dba o środowisko także minimalizując emisję CO2 w swoich fabrykach. Gama olejów Castrol EDGE Professional i Magnatec Professional uzyskała certyfikat CO2 neutral. Są to pierwsze na świecie oleje, które spełniają wymagania międzynarodowych standardów ochrony środowiska, w tym pomiarów emisji CO2 i obliczania śladu węglowego przez cały cykl życia produktu. Dodatkowo Castrol prowadzi projekty ekologiczne, które spowodują redukcję z atmosfery takiej ilości gazów cieplarnianych, jaka powstaje w czasie produkcji, użytkowania i neutralizacji olejów. Dzięki tym działaniom udało się w ubiegłym roku ograniczyć emisję dwutlenku węgla o ok. 200 tys. ton, a w 2015 roku ta wartość ma osiągnąć pół miliona ton. Przyznany certyfikat to efekt wspólnej pracy z partnerami i doradcami w ramach projektu BP Target Neutral.

Co nas czeka w przyszłości?

W ofercie Castrol dla silników samochodów osobowych, jak i ciężarowych są obecnie oferowane w dużej mierze oleje niskopopiołowe, które współpracują idealnie z nowoczesnymi silnikami, wykonanymi w technologiach „eko”. Powoli wyłania się również kształt kolejnej wersji normy emisji spalin Euro VII, która jeszcze bardziej obniży limity emisji substancji szkodliwych w spalinach. Będzie to miało wpływ na przyszłą konstrukcję silników, jak również będzie wymagało jeszcze bardziej wyszukanej technologii od środków smarowych.
 

Artykuł przygotowany przez firmę Castrol

Dowiedz się więcej

Wszystkie oleje Castrol EDGE z dodatkiem tytanu
Wszystkie oleje Castrol EDGE z dodatkiem tytanu

Do wprowadzonych w ubiegłym roku olejów silnikowych Castrol EDGE wzmocnionych technologią Titanium FST we wrześniu dołączyły produkty o lepkości 5W-30. Obecnie wszystkie oleje Castrol EDGE są wzmocnione tytanem. Równolegle do sprzedaży trafiły dwa typy nowego oleju Castrol EDGE Titanium FST – 5W-30 LL przeznaczony do silników grupy VW i 5W-30 C3 spełniający wymagania BMW. To […]

Komentarze

Brak komentarzy