Turbodoładowanie w silnikach Volvo Drive-E z Moto Remo

, 2 czerwca 2015, 15:54

Silnik Drive-E to rewolucyjny koncept, który aktualnie we wszystkich swoich silnikach benzynowych i diesla wprowadza szwedzki producent samochodów VOLVO. Podstawę stanowi 4-cylindrowa jednostka o pojemności 2l. Różnorodne poziomy mocy różnicowane są poprzez najnowszej generacji turbosprężarki, produkcji BorgWarner.

Celem wprowadzenia przez VOLVO silnika Drive-E było zmniejszenie w przyszłości znaczenia pojemności silnika. Wszystkie poprzednie 4-cyl., 5-cyl., 6-cyl. oraz 8-cyl. silniki będą zastąpione kompaktową 2-litrową, 4-cylindrową jednostką, która jest lepsza od swoich większych poprzedników zarówno pod względem zużycia paliwa, jak i emisji spalin. Dzięki zastosowaniu najnowszych technologii udało się to osiągnąć bez utraty wydajności.

Turbosprężarka robi różnicę

Wszystkie nowe silniki benzynowe oraz diesla z gamy Drive-E w większości są identyczne pod względem budowy. Wyposażone są w wiele tych samych komponentów. Podobieństwa posiadają również pozostałe elementy, takie jak: blok silnika czy moduł wyważenia wału. Decydującym czynnikiem stanowiącym o mocy jednostek, są odpowiednio użyte systemy turbodoładowania. Jako wieloletniemu partnerowi marki VOLVO w dziedzinie turbodoładowania, firmie BorgWarner zlecono opracowanie turbosprężarek dla wszystkich czterech jednostek benzynowych i dwóch mocniejszych, spośród czterech planowanych napędów wysokoprężnych.

Dwa dostępne silniki benzynowe T5 oraz T6 posiadają turbosprężarkę typu K03, wyposażoną w zawór upustowy oraz elektroniczny zawór regulacji ciśnienia. System turbodoładowania jest w pełni zintegrowany z kolektorem wydechowym i podobnie jak sam kolektor, wykonany jest ze stali. To umożliwia niezwykle lekką i kompaktową konstrukcję, gwarantując jednocześnie lepsza izolację termiczną. Turbosprężarka zastosowana w silniku T6 jest dodatkowo wyposażona w specjalny kompresor Roots, który zapewnia energiczną reakcję i wysoki moment obrotowy nawet przy bardzo niskich obrotach silnika. Z bardzo wysoką mocą wyjściową, na poziomie 225kW (301 KM) oraz imponującym momentem obrotowym (400Nm), turbodoładowany silnik T6 jest najlepszy w swojej klasie. Systemy turbodoładowania K03 dla wszystkich silników benzynowych produkowane są w fabryce BorgWarner w Oroszlanach, na Węgrzech.

Turbodiesel z dwustopniowym doładowaniem

Pierwszy dostępny turbodiesel D4, tak jak nadchodzący silnik D5, posiada system dwustopniowego  doładowania (R2S) produkcji BorgWarner. Podczas, gdy turbosprężarka typu KP35 współpracuje z systemem turbodoładowania K16, turbosprężarka typu K16 w mocniejszym silniku D5 połączona jest z turbosprężarką ze zmienną geometrią typu BV40. Łącząc kompaktową turbosprężarkę wysokiego ciśnienia, generującą imponujący wzrost mocy już przy bardzo niskich obrotach, z dużą turbosprężarką niskiego ciśnienia, otrzymujemy w silniku Drive-E szybką reakcję przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiego momentu obrotowego w szerokim zakresie obrotów. Silnik D4 generuje 133 kW (178KM) mocy i uzyskuje imponujący moment obrotowy na poziomie 400Nm. Układy R2S produkowane są w niemieckiej fabryce BorgWarner, w Kirchheimbolanden.

Topowym modelem pośród nowych silników Drive-E Volvo, będzie pionierski napęd oznaczony jako T8. Generując 298kW (400 KM) mocy oraz moment obr. 640 Nm, ta jednostka napędowa posiada imponujące osiągi, emitując jednocześnie wyjątkowo niski poziom spalin, na poziomie 60g CO2 / km. Rozwiązanie leży w zastosowaniu „Twin Engine”. Volvo połączyło tutaj turbodoładowany silnik z napędem elektrycznym o mocy 60 kW (80KM), który opcjonalnie zapewnia bez pomocy silnika spalinowego zasięg 40 km.

Długotrwała współpraca

Ambitny projekt rozwojowy Volvo, jakim jest Drive-E, choć stanowił wyzwanie dla projektantów BorgWarner, był możliwy do zrealizowania dla międzynarodowego zespołu ekspertów, dzięki wieloletniej, ścisłej współpracy BorgWarner’a i Volvo.

 

Moto Remo Iława, Oficjalny Polski Dystrybutor i Serwis BorgWarner. Produkty Moto Remo dostępne są w sieci Inter Cars SA

Dowiedz się więcej

Nowa turbosprężarka do Renault w Moto-Remo
Nowa turbosprężarka do Renault w Moto-Remo

Turbosprężarka chłodzona cieczą do pojazdów Renault Scenic i Megane to nowość w ofercie Moto-Remo. Turbosprężarka o numerze 54399980077 jest przeznaczona do pojazdów Renault: Scenic i Megane z silnikiem H4JT o mocy 96 kW (OEM: 144117082R, 144110001R). Produkt dostepny jest m.in. w sieci Inter Cars SA

Inter Cars w czołówce rankingu Wprost
Inter Cars w czołówce rankingu Wprost

Spółka Inter Cars SA dwukrotnie nalazła się w rankingu tygodnika Wprost „200 największych polskich firm”. W pierwszym były brane pod uwagę przychody ze sprzedaży i wartość firmy, a w drugim – wielkość eksportu i udział eksportu w sprzedaży. Tygodnik Wprost opublikował rankingi „200 największych polskich firm” w dwóch ostatnich wydaniach. W obu przypadkach okazało się, […]

Nowe turbosprężarki w MotoRemo
Nowe turbosprężarki w MotoRemo

Od lipca firma Garrett udostępni kolejne trzy numery turbosprężarek serii Garrett Original Reman. Turbosprężarki można zamawiać w oddziałach MotoRemo i placówkach sieci Inter Cars SA. Nowe produkty Garrett to: 1. Numer: 68331-9003S. Zastosowanie: SEAT; OE 03G253014R, Toledo, Leon – TDI 90/1.9L, 88HP@4000rpm; TDI 110/1.9L, 109HP@4000rpm VOLKSWAGEN, Audi; OE 03G253014R A3; Caddy; Polo; Golf; Beetle – […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!