Shell Eco-Marathon Europe 2015 za niespełna miesiąc

, 24 kwietnia 2015, 13:44

Cel to przejechać możliwie najdłuższy dystans 1 litrze paliwa lub 1 kWh. Za niespełna miesiąc, 21 maja, rusza w Rotterdamie Shell Eco-Marathon Europe 2015. Wystartuje 200 drużyn, w tym 11 z Polski.

Rajd, którego celem jest przejechanie jak najdłuższego dystansu na 1 litrze paliwa lub zużywając 1 kWh energii, organizowany jest przez koncern Shell od 30 lat. W kategorii Urban Concept, czyli w ruchu miejskim, zawodnicy pokonują krótsze dystanse. Ich pojazdy muszą być bowiem zdolne do poruszania się na drogach publicznych. Kierowca musi siedzieć, samochód musi mieć lusterka boczne, klakson i wycieraczki. To wpływa negatywnie na efektywność energetyczną. Prawdziwe imponujące rekordy padają jednak w kategorii Prototype, gdzie brak takich obostrzeń. Zeszłoroczny zwycięzca, zespół z Francji, zdołał przejechać na litrze paliwa 3314,9 km. Tak oszczędne samochody budują najbardziej innowacyjne uczelnie z całego świata. W sumie w ponad 200 drużynach startujących w maratonie pracuje 3 tys. studentów i naukowców.

– „Uczestnicy zdobywają umiejętności techniczne. Te zawody im pomagają, dają szansę wypracowywania technologii, które któregoś dnia mogą rzeczywiście wejść do masowej produkcji. Dla nas jest to ważne, dlatego że my, jako Shell, patrzymy nie tylko na te rozwiązania, które dzisiaj możemy stosować, lecz także na te, które będziemy stosować za 10, 20 czy 30 lat. Staramy się wybiegać w przyszłość i staramy się zawsze pierwsi poszukiwać tych rozwiązań." – mówi Agata Hinc, rzecznik prasowy Shell Polska.

W zeszłym roku z polskich drużyn najlepszy okazał się zespół z Politechniki Warszawskiej. Do najnowszej edycji maratonu studenci zdołali jeszcze bardziej „odchudzić” swój pojazd z napędem hybrydowym. Ich celem jest przejechanie w ruchu miejskim dystansu 400 km.

– „W osiągnięciu wysokiego wyniku liczy się zarówno konstrukcja pojazdu, jak i kierowca. Kierowca według niektórych opracowań dotyczących Shell Eco-Marathonu stanowi jakieś 30 proc. wyniku. Różnica między dobrym kierowcą a kiepskim kierowcą jest diametralna. Nasz kierowca jedzie według opracowanej przez nas strategii przejazdu, która pozwala nam zarówno przejechać trasę po optymalnym torze, jak i w odpowiednich warunkach używać silnika." – podkreśla Krzysztof Banasik, menadżer zespołu SKARP 2 z Politechniki Warszawskiej.

W kategorii Prototype startuje m.in. zespół z Wojskowej Akademii Technicznej. Drużyna liczy na znacznie lepszy wyniki niż w zeszłym roku, bo jej pojazd przeszedł ogromnie modyfikacje. Ma nowy silnik i jest o 40 kg lżejszy. 

– „Myślę, że takie projekty i starty w tego typu konkursach wspomagają i motywują polskich studentów oraz studentów międzynarodowych do poszerzania swoich horyzontów. Do przekuwania tej wiedzy, którą uzyskują na uczelniach czy w ramach własnego kształcenia w rzeczywiste projekty. Jest to bardzo kreatywne zadanie i uważam, że bardzo poprawia wizerunek naszych inżynierów." – ocenia Paweł Leoniuk, przedstawiciel Eco Team z Wojskowej Akademii Technicznej.

Rynek motoryzacyjny czekają rewolucyjne zmiany. W dalszej przyszłości tradycyjne paliwa, ropa i benzyna zostaną zastąpione przez bardziej ekologiczne, prawdopodobnie przez prąd elektryczny i wodór. Taka zmiana nie nastąpi jednak szybko i na razie prace nad tradycyjnymi, ale oszczędnymi pojazdami na paliwa kopalne mają rację bytu.

– „Czas napełnienia zbiornika paliwa i zasięg to są te elementy, które są bardzo ważne. I myślę, że w tym kierunku wciąż będzie podążał rozwój przemysłu motoryzacyjnego. Czyli poprawienie efektywności silników zasilanych paliwami pochodnymi ropy naftowej i równocześnie rozwijanie technologii przyszłości. Myślę, że benzyna, olej napędowy i paliwa gazowe będą jeszcze przez długie lata elementem zasilającym pojazdy samochodowe." – zwraca uwagę Paweł Odrzywołek, dyrektor sieci stacji paliw Shell Polska.

Dowiedz się więcej

Ścisła współpraca firm Shell i BMW
Ścisła współpraca firm Shell i BMW

Shell i BMW AG zacieśniają współpracę. Producent olejów został Partnerem Technologicznym podczas tegorocznych wyścigów samochodowych, w których startują auta BMW serii M. W ramach zawartej umowy BMW rekomenduje paliwa Shell V-Power, a inżynierowie Shell Lubricants wspólnie ze specjalistami BMW Motorsport będą rozwijać technologie, by stworzyć dedykowaną, optymalną mieszankę oleju. Partnerstwo Technologiczne dotyczy wyścigów Deutsche Tourenwagen […]

Shell wyłącznym dostawcą olejów dla samochodów Hyundai
Shell wyłącznym dostawcą olejów dla samochodów Hyundai

Shell po raz kolejny został wyłącznym dostawcą olejów silnikowych do pojazdów Hyundai na rynku posprzedażowym. Oleje silnikowe Shell będą zalecane w autoryzowanych serwisach Hyundai i udostępniane klientom w ponad 70 krajach. Obie firmy współpracują ze sobą już od dziesięciu lat, a nowa umowa została podpisana na kolejne pięć. Zgodnie z podpisaną umową, zalecane będą wszystkie […]

Laur Konsumenta dla Shell Helix
Laur Konsumenta dla Shell Helix

Marka i oleje silnikowe Shell Helix otrzymały Laur Konsumenta – Grand Prix 2015 w kategorii oleje silnikowe. To już czwarty tytuł przyznany Shell Helix i Technologii Shell PurePlus w ciągu ostatniego półrocza. Laur Konsumenta to nagroda przyznawana przez klientów, w ogólnopolskim badaniu konsumenckim. O przyznaniu nagrody decydują głosy konsumentów zebrane w sondażu telefonicznym oraz przez […]

Shell Helix Ultra i BMW Motorsport triumfują w zawodach DTM
Shell Helix Ultra i BMW Motorsport triumfują w zawodach DTM

Zespół BMW Motorsport zdobył mistrzostwo konstruktorów w tegorocznym finale wyścigów DTM. Zakończony sezon był pierwszym, w którym drużyny BMW stosowały olej silnikowy Shell Helix Ultra wytwarzany z gazu ziemnego. Tytuł mistrza konstruktorów został przyznany BMW Motorsport już po raz trzeci od powrotu do kategorii w 2012 roku. W tym sezonie sukces osiągnięto po raz pierwszy […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!