Historia zatacza krąg

, 22 kwietnia 2015, 23:50

Historia czasem rzeczywiście potrafi zatoczyć krąg. Przykładem mogą być dzieje związku firm Fomar, Roulunds i MAT Holdings.

Marka Fomar Friction istnieje od roku 2004 i obecnie należy do najbardziej rozpoznawanych marek ciernych części hamulcowych w Europie Centralnej i Wschodniej. Jej historia jest jednak znacznie dłuższa, gdyż zacząć ją można od niewielkiego zakładu, jaki w jeszcze w latach 30. ubiegłego stulecia powstał w położonej niedaleko podwarszawskich Marek wsi Pustelnik, która później stała się dzielnicą tej miejscowości. Co w owym zakładzie (po wojnie znacjonalizowanym) było wytwarzane trudno już dziś ustalić, wiadomo jednak, że w 1956 r. ruszyła w nim produkcja motoryzacyjna, konkretnie zaś okładzin ciernych. Moment ten uznano więc za początek istnienia firmy, która niespełna dwadzieścia lat później, bo w roku 1975, przeniosła się do samych Marek.

Przenosiny te związane były z budową i uruchomieniem nowego zakładu, który rozpoczął produkcję w oparciu o licencję firmy Textar GmbH, wówczas jednego z największych i najbardziej znanych na świecie wytwórców elementów ciernych. Nowa fabryka miała być wyłącznym producentem okładzin hamulcowych i sprzęgłowych dla wszystkich państw tzw. bloku komunistycznego, lecz z różnych względów do tego nie doszło. Niemniej należała do największych wytwórców elementów ciernych w Europie. W owym czasie zakład nosił nazwę Fabryki Okładzin Ciernych w Markach, w skrócie FOC Marki, od którego to skrótu powstała później nazwa Fomar.

W czerwcu 1997 roku, w wyniku prywatyzacji, kontrolny pakiet 56% akcji przedsiębiorstwa przejęła duńska firma A/S Roulunds Fabriker z Odense i Fomar SA zamienił się w Fomar Roulunds SA. Nowy właściciel systematycznie unowocześniał firmę i przenosił do niej produkcję ze swych zakładów w Danii i Anglii.

Grupa Roulunds wchodziła w owym czasie w skład duńskiego koncernu AP Moller i była dużym producentem komponentów motoryzacyjnych, nie tylko zresztą do układów hamulcowych, ale również takich jak paski klinowe i wieloklinowe, paski rozrządu, napinacze, uszczelki itd. Wyroby te trafiały zarówno na tzw. pierwszy montaż, jak i na rynek części zamiennych. Pomimo swej wielkości Roulunds w roku 2003 trafił pod kontrolę amerykańskiego koncernu MAT Holdings. W kolejnym roku pozbył się swej spółki Fomar Roulunds na rzecz duńskiego koncernu motoryzacyjnego Borg Automotive. Otrzymała ona wtedy nazwę Fomar Borg Automotive SA, a produkowane w niej wyroby zaczęły być sygnowane marką Fomar Friction.

W Rouluds i MAT Holdings nie zapomniano jednak o Fomarze, bo oto w roku 2012 MAT Holdings przejął od dotychczasowego właściciela markę Fomar Friction oraz organizację sprzedażową (a także wszelkie z tym związane prawa handlowe oraz certyfikaty) i połączył z firmą Roulunds Braking ApS. Można więc powiedzieć, że historia zatoczyła koło.

Zmiana właściciela stworzyła marce Fomar Friction szansę rozwoju i ekspansji zarówno w segmencie osobowym, jak i ciężarowym. Nowoczesne centrum badań i rozwoju w Danii, obecność MAT Holdings Inc jako dostawcy na pierwszy montaż i rynek niezależny, dodatkowe środki na inwestycje oraz szerokie porftolio produktów otwierają bowiem wiele nowych możliwości.

 

 

O Roulunds Braking

Początki firmy Roulunds sięgają roku 1736, a więc powstała ona w epoce, gdy napędzane mechanicznie pojazdy pozostawały wyłącznie w sferze marzeń. Z motoryzacją też nie związała się wraz z pojawianiem się pierwszych samochodów, lecz dopiero w roku 1926 od razu specjalizując się w produkcji elementów ciernych. W roku 1966 zaczęła dostawy na pierwszy montaż, w roku 1995 pierwsze jej produkty zyskały homologację R90. Należy do największych producentów materiałów ciernych na świecie, ma swe fabryki, oddziały i spółki we Francji, Polsce, Indiach, Chinach i USA, jej główna siedzibą pozostaje jednak duńskie miasto Odense.
Trzon oferty Roulunds Braking ApS stanowi obecnie:
– ponad 900 referencji klocków hamulcowych do samochodów osobowych i dostawczych;
– ponad 350 zestawów naprawczych do szczęk hamulcowych,
– ponad 250 zestawów montażowych do szczęk hamulcowych.
Docelowo firma chce uzyskać 98% pokrycie rynku pod względem szerokości oferty i sprawić by była ona dopasowana do każdego klienta pod względem jakości i liczby referencji. Planowane jest, że w ciągu trzech lat nastąpi wzrost obrotów firmy o 25%, skrócony zostanie czas dostaw oraz zwiększy się równomierność dystrybucji przez różne kanały.

O MAT Holdings

Amerykański koncern z główną siedzibą w Chicago, który powstał w 1984 roku. Do najważniejszy branż, którymi się zajmuje należą motoryzacja, narzędzia, ogrodnictwo, przetwórstwo metali i tworzyw sztucznych, oświetlenie, hydraulika, urządzenia energetyczne. Jest dostawcą części motoryzacyjnych zarówno na tzw. pierwszy montaż, jak i na rynek części zamiennych (największym na amerykańskim aftermarkecie).

MAT Holdings obecny jest dziś na trzech kontynentach (w Ameryce Północnej, Europie i Azji), łączna powierzchnia należących do niego zakładów produkcyjnych i magazynów wynosi 210 000 metrów kwadratowych, pracuje w nich blisko 13 tysięcy osób. W Europie ma 6 spółek, wszystkie związane z branżą motoryzacyjną, a dokładniej z produkcją i dystrybucją okładzin ciernych, klocków, szczęk i tarcz hamulcowych oraz płytek i innych elementów do klocków.
Roczne obroty koncernu sięgają miliarda dolarów.

 

Dowiedz się więcej

Fomar Friction – doświadczenie, innowacje, zasięg
Fomar Friction – doświadczenie, innowacje, zasięg

Fomar Friction na przestrzeni lat przechodził wiele zmian własnościowych. Dziś jest to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek części hamulcowych w Europie Centralnej i Wschodniej. To jednak nie jedyna przestrzeń działania tej globalnej marki. Jej produkty popularne są na trzech kontynentach – w Europie, Azji oraz w Afryce. Fomar Friction – organizacja Fomar produkuje elementy układu […]

Właściciel Fomar Friction przejmuje europejskie fabryki Federal Mogul
Właściciel Fomar Friction przejmuje europejskie fabryki Federal Mogul

Koncern MAT Holdings – właściciel marki Fomar Friction i globalny producent oraz dystrybutor produktów z branży motoryzacyjnej – przejmie kolejne fabryki w Europie (w Niemczech i Francji). Fabryki do tej pory należące do amerykańskiego koncernu Federal Mogul specjalizują się w produkcji części dla samochodów ciężarowych i osobowych. W ramach umowy przejęte zostało również centrum badań […]

Konkurs Fomar Friction
Konkurs Fomar Friction

10 kompletów klocków hamulcowych z aktualnej oferty marki Fomar Friction czeka na zwycięzców naszego konkursu. Aby mieć szansę na wygraną należy odpowiedzieć poprawnie na trzy pytania. 1. Skąd wzięła się nazwa FOMAR? 2. Ile referencji klocków hamulcowych osobowych ma w swojej ofercie FOMAR FRICTION? 3. Jaką nową linię produktową wprowadził FOMAR do swojej oferty w […]

Obsługa hamulców tarczowych
Obsługa hamulców tarczowych

Prawidłowo przeprowadzona obsługa układu hamulcowego w zasadniczy sposób wpływa na jego niezawodność oraz bezpieczeństwo i komfort jazdy. Dlatego wszelkie prace przy hamulcach, w tym związane z wymianą klocków, powinny być wykonywane ze szczególną starannością i z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi, środków pomocniczych oraz części zamiennych – wskazują specjaliści z firmy Fomar Friction. Obsługę układu hamulcowego zawsze […]

FOMAR Friction – nie tylko marka klocków hamulcowych
FOMAR Friction – nie tylko marka klocków hamulcowych

FOMAR to firma z ponad 50-letnim doświadczeniem, które owocuje dostępem do międzynarodowych zasobów i nowoczesnych technologii. Firma FOMAR Friction sprzedaje swoje produkty do ponad 30 krajów na 3 kontynentach. Stale poszerza swoją ofertę o nowe referencje i kategorie: Samochody ciężarowe: Klocki Tarcze Okładziny – niekwestionowany światowy lider – ok. 700 referencji Samochody osobowe: Klocki – […]

Fomar Friction na targach Inter Cars
Fomar Friction na targach Inter Cars

Jedno ze stoisk jubileuszowych, 15. Targów Inter Cars należało do firmy Fomar Friction, specjalizującej się w produkcji klocków i tarcz hamulcowych. Na ozdobionym balonami stoisku Fomar Friction królowały klocki, tarcze i okładziny hamulcowe, oferowane przez firmę. Na wystawie pojawiły się nie tylko papierowe katalogi, ale również kody do pobrania aplikacji mobilnej na smartfony, ułatwiającej dobór […]