Kłopoty z układami wspomagającymi kierowcę po wymianie łożyska koła

, 8 kwietnia 2015, 23:21

Wymiana łożyska koła to operacja stosunkowo często wykonywana w serwisach samochodowych. Układ jezdny (a więc i łożyska kół) ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Z tego powodu bardzo ważne jest, aby wszelkie czynności związane z jego naprawą były przeprowadzone przez wykwalifikowany personel, zgodnie z technologią producenta i przy użyciu części o odpowiednio wysokiej jakości.

Nieprofesjonalnie wykonana wymiana łożyska koła skutkuje najczęściej znacznym skróceniem jego trwałości. Zdarzają się też sytuacje, że bezpośrednio po takiej operacji w samochodzie zaświecają się kontrolki sygnalizujące uszkodzenie jednego lub kilku układów wspomagających kierowcę (np. ABS, ESP, ASR, lub TPMS). Postaramy się objaśnić z czego taka usterka może wynikać i czy zawsze jest ona wynikiem niewłaściwego postępowania mechanika.

Pierwszą czynnością przed wymianą łożyska powinna być jazda próbna. Podczas takiej jazdy możemy zarówno potwierdzić fakt uszkodzenia łożyska, jak i zaobserwować czy np. nie świeci się kontrolka któregoś z w/w układów. Zdarzają się uszkodzenia czujnika prędkości obrotowej koła, będące następstwem awarii łożyska. Jeśli piasta koła posiadała duże luzy, to mogło to spowodować mechaniczne uszkodzenie czujnika. Także opiłki powstające przy takiej awarii mogą zakłócić działanie czujnika. Jeżeli jest sygnalizowane uszkodzenie któregoś układu, to należy odczytać pamięć błędów i stwierdzić, czy błąd ma  związek z uszkodzeniem łożyska. Jeśli natomiast żaden układ nie sygnalizuje niesprawności, to możemy przystąpić do operacji wymiany łożyska.

W niektórych przypadkach jedną z wykonywanych czynności będzie wymontowanie ze zwrotnicy czujnika prędkości obrotowej. Niestety zdarza się, że ze względu na korozję wymontowanie czujnika bez jego uszkodzenia okaże się niemożliwe. Ze względu na to należy poinformować właściciela pojazdu, podczas przyjmowania auta do naprawy o możliwości wystąpienia konieczności zamontowania nowego czujnika i związanymi z tym dodatkowymi kosztami naprawy.

Możliwość nieprawidłowego działania poszczególnych systemów wspomagających kierowcę po wymianie łożyska zależy też od typu czujników obrotu zamontowanych w pojeździe. Czujniki pasywne zwane też indukcyjnymi są mniej narażone na usterki mechaniczne. Ich budowa jest bardziej masywna, a koła sygnałowe z nimi współpracujące mają postać solidnych „zębatek” nałożonych na przeguby lub piasty. Taki czujnik też często sprawia kłopoty przy demontażu, a koło sygnałowe może zostać zanieczyszczone opiłkami ze zużytego łożyska. Warto tutaj wspomnieć o pewnej „pułapce” czyhającej na mechanika przy okazji wymiany przedniego łożyska w samochodach VW Passat B/ Audi A4. W samochodach tych czujnik prędkości koła jest mocowany nie śrubą, lecz przy pomocy sprężystej tulejki. Przy ponownym montażu trzeba więc precyzyjnie ustawić jego odległość od koła sygnałowego. Zdarza się też, że przy wykonywaniu prac związanych z montażem zwrotnicy, prawidłowo ustawiony czujnik samoistnie się przesunie. Objawem niedokładnego ustawienia czujnika jest samoistne uruchamianie się układu ABS przy hamowaniu z niewielkich prędkości. Usterka taka nie jest sygnalizowana zapaleniem się kontrolki ABS.

Drugi typ czujników obrotu koła to tzw. czujniki aktywne. Mają one dość delikatną obudowę i łatwiej ulegają uszkodzeniom przy próbie demontażu. Współpracują z kołami sygnałowymi (enkoderami) mającymi postać pól magnetycznych nałożonych na obracający się wraz z kołem pierścień. Najpopularniejszym rozwiązaniem jest tutaj wykorzystanie pierścienia uszczelniającego łożysko jako enkoder. Biorąc takie łożysko do ręki można zauważyć, że po jednej stronie pierścień jest koloru czarnego. To właśnie na nim napylone są segmenty magnetyczne pozwalające czujnikowi rozpoznać jaka jest prędkość obrotu koła.

Ważne jest, aby po zamontowaniu łożyska enkoder był skierowany w stronę czujnika. Na rynku znajdują się proste testery umożliwiające weryfikację stanu enkodera.

Specjaliści z firmy NTN-SNR zalecają więc zaopatrzenie się w taki tester i badanie łożyska przed montażem. Zdarzają się bowiem sytuacje, gdy pierścień magnetyczny został uszkodzony podczas niewłaściwego obchodzenia się z nim w czasie transportu lub magazynowania. Jest to element dość delikatny i może się uszkodzić np. po upadku łożyska na twarde podłoże. Po zamontowaniu takiego łożyska układy korzystające z jego sygnału nie będą działać, a cała wina zrzucona zostanie na mechanika.

Warto też pamiętać, że jeśli przed wymianą łożyska komputer pojazdu zarejestrował usterkę czujnika obrotu koła, to po dokonanej naprawie należy usunąć ją z jego pamięci przy pomocy odpowiedniego testera. Jeśli nie ma takiej możliwości, to w czasie jazdy próbnej po przejechaniu niewielkiego dystansu kontrolki powinny zgasnąć. Poszczególne układy będą działać poprawnie, lecz w pamięci ich sterowników pozostanie informacja, że taka usterka miała miejsce.

Przy okazji warto też wspomnieć o pojawiających się na rynku tanich zamiennikach łożysk posiadających niewłaściwie wykonany (np. z inną ilością segmentów) enkoder magnetyczny. Oczywiste jest, że po zamontowaniu takiej części np. układ ABS nie będzie działał poprawnie. W przypadku pojazdów z układem ESP takie łożysko z niewłaściwą ilością segmentów magnetycznych może powodować niekontrolowane uruchomienie systemu przy szybkiej jeździe.

Montując łożyska pochodzące od renomowanego producenta i stosując się do odpowiednich zaleceń montażowych unikniemy reklamacji związanych z niską trwałością zamontowanego łożyska, czy nieprawidłowym działaniem systemów wspomagania kierowcy. Firma NTN SNR posiada w swojej ofercie szeroką gamę łożysk kół, także tych ze zintegrowanym enkoderem magnetycznym. Są one przeznaczone zarówno na pierwszy montaż jak i na rynek wtórny.

Dowiedz się więcej

Łożyskowanie zawieszenia firmy NTN-SNR
Łożyskowanie zawieszenia firmy NTN-SNR

Specjaliści NTN-SNR wskazują najważniejsze objawy uszkodzeń łożysk amortyzatorów i zasady przeprowadzania napraw tych elementów zawieszenia. W każdym samochodzie znajduje się wiele podzespołów, w których zachodzi konieczność redukowania tarcia występującego między poruszającymi się elementami. Zadanie to doskonale spełniają łożyska toczne. Zależnie od miejsca zabudowy i rodzaju przenoszonych sił, łożyska możemy podzielić na szereg rodzajów. Nie zagłębiając […]

Tarcze hamulcowe z łożyskiem NTN SNR
Tarcze hamulcowe z łożyskiem NTN SNR

W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat łożyskowanie kół samochodów przeszło znaczną ewolucję. Początkowo były to pojedyncze łożyska montowane w piastach. Zaletą takiego rozwiązania była możliwość wymiany samego łożyska. Do wad natomiast zaliczyć można skomplikowany montaż, mniejszą sztywność układu, czy konieczność okresowej regulacji luzu. Prace konstrukcyjne doprowadziły do powstania rozwiązań pozwalających na wyeliminowanie tych wad. Ogólną tendencją […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!