Na ile może pozwolić sobie polski kierowca?

, 27 marca 2015, 9:41

Z rozliczeń PIT wynika, że średnia pensja Polaka kształtuje się w okolicach 1800-2000 zł netto. Jeśli przyjmiemy, że za nowy samochód średniej klasy trzeba zapłacić ok. 68.000 zł, to przeciętny Kowalski musi na zakup takiego pojazdu czekać wiele lat.

Niskie pensje i wysokie koszty życia sprawiają, że Polacy muszą dobrze gospodarować swoim domowym budżetem, aby przeżyć i jeszcze odłożyć na przyszłość. Koszty utrzymania przeciętnego obywatela sięgają blisko 90% jego miesięcznych zarobków. Powstaje zatem pytanie, na jakie auto go stać, gdy w portfelu zostaje na koniec miesiąca kwota około 200 zł?

Biorąc pod uwagę inne rozwiązania finansowe – np. kredyt na zakup nowego samochodu, sprawa często bardzo się komplikuje. O kredytach bowiem z pewnością mogą zapomnieć studenci, osoby pracujące na umowy o dzieło i umowy zlecenie, osoby z grupą inwalidzką i emeryci. Dla porównania, nasz zachodni sąsiad zarabiając średnio trzy do czterech razy więcej, może pozwolić sobie na zakup nowego pojazdu co cztery lata. Niestety w Polsce taki scenariusz jest nierealny, co zmusza do szukania innych rozwiązań. Jedynym rozsądnym wyjściem jest zakup auta używanego, na które Polak wydaje średnio 8-10 tysięcy – to kwota, którą jest w stanie uzbierać  lub pożyczyć np. od rodziny.

Serwis i gwarancja bezpieczeństwa

Średni wiek używanego samochodu sprowadzonego z zagranicy to 10 lat, ale po raz kolejny musimy patrzeć na statystyki z przymrużeniem oka. Samochody sprowadzane np. z Niemiec, słyną z tego, że są w dobrym stanie – serwisowane, zadbane i bezpieczne. 10 lat eksploatacji auta na drogach niemieckich ma się nijak do jazdy po drogach polskich.
Czy fakt, że nabyło się samochód używany sprawia, że mniej o niego dbamy? Witold Modzelewski, właściciel warsztatu Bosch Service Modzelewscy odpowiada na pytanie, czy dzisiaj kierowcy są bardziej świadomi konieczności dbania o stan techniczny swoich pojazdów?

– „Ludzie są bardziej świadomi, ale problem leży gdzie indziej. Sprowadzane samochody są często w bardzo dobrym stanie, jednak Polaków wciąż nie stać na ich serwisowanie. Definitywnie odmawiamy montażu części samochodowych niewiadomego pochodzenia – nie będziemy przykładać ręki do stwarzania zagrożenia na drodze w przypadku, gdy właściciel pojazdu szuka najtańszych rozwiązań.”

W podobnym tonie wypowiada się Dariusz Krupa – właściciel serwisu Truck Partner, specjalizującego się w serwisowaniu samochodów ciężarowych i naczep:

– „Klienci są świadomi tego, że części produkowane przez znanych producentów dostarczane są zarówno do montażu samochodów, jak i na rynek wtórny (…) Jednak najbardziej niebezpiecznym zjawiskiem jest próba dostarczania do napraw „podejrzanie” tanich części nieznanych producentów, o niesprawdzonej jakości. Staramy się przekonywać klientów, że taka ryzykowna polityka generuje, wbrew pozorom, wyższe koszty i może spowodować nieprzewidywalne straty, w tym także wizerunkowe. Kierowcy coraz bardziej to rozumieją.”

Rynek warsztatów jest zróżnicowany pod względem jakości świadczonych usług. Wśród tysięcy warsztatów znajdują się te, świadczące usługi o najwyższej jakości, ale też i swego rodzaju „czarne owce”, które nie przynoszą chwały niezależnemu rynkowi.

Jak wynika z wypowiedzi, warsztaty niezależne – te wysoko jakościowe nie ułatwiają życia kierowcom, którzy próbują montować w swoich autach części nieopatrzone odpowiednimi certyfikatami. Taka postawa wpływa na podwyższenie bezpieczeństwa na drogach i szerzenie świadomości wśród właścicieli samochodów używanych. Jednak cały czas należy pamiętać, że warsztaty dbające o jakość świadczonych usług i bezpieczeństwo kierowców są poddane potężnej konkurencji ze strony tych, dla których ma to drugorzędne znaczenie.

Wysoka jakość usług, niska cena

Dużym atutem warsztatów niezależnych jest ich ogólnodostępność. Na jeden powiat w Polsce przypada około 50 wielomarkowych warsztatów niezależnych. Wykwalifikowana kadra, nowoczesne technologie i najwyższa jakość obsługi –  tym może pochwalić się dziś coraz większa liczba niezależnych warsztatów samochodowych. Z ich usług korzysta 16 milionów kierowców, którzy doceniają pozytywne zmiany i decydują się na serwisowanie pojazdów w takich punktach.

Dariusz Krupa zauważa:
– „Mimo funkcjonowania GVO, nie zauważyliśmy zainteresowania ze strony klientów serwisowaniem samochodów na gwarancji. Klienci nadal wolą jeździć do ASO, mimo tego, iż koszt robocizny/obsługi jest wyższy w ASO. Mają przekonanie, że pojazd stale serwisowany  w ASO lepiej jest traktowany przy rozpatrywaniu spraw gwarancyjnych. Coraz częściej klienci, kupując pojazd, decydują się również na kilkuletnie kontrakty serwisowe, trwające też w okresie pogwarancyjnym. Przeważa tu opinia, że po zakończeniu okresu kontraktu, pojazd będzie można łatwiej sprzedać.”

Witold Modzelewski, właściciel niezależnego warsztatu, dodaje:
– „Warto pamiętać, że koszt naprawy czy przeglądu w warsztacie niezależnym może być nawet o połowę niższy, niż w ASO. Cena roboczogodziny mechanika w autoryzowanej stacji jest dwukrotnie wyższa, a robocizna stanowi nieco ponad 50% wartości całej naprawy. Korzyść dla właściciela samochodu korzystającego z warsztatu niezależnego jest bardzo wymierna. Najszybciej zalety takiego serwisowania samochodów dostrzegli zarządzający dużymi flotami pojazdów, które rocznie pokonują dziesiątki tysięcy kilometrów. W ich wypadku oszczędności są przecież największe i namacalne – nierzadko zaoszczędzona kwota wystarcza na zakup kolejnego nowego samochodu.”

Kluczowy argument – bezpieczeństwo

– „Nie ma przesłanek, które pozwoliłyby wierzyć, że w najbliższych latach sytuacja materialna Polaków ulegnie diametralnej poprawie. Krajowych dróg nie zaleją nagle samochody, które dopiero zjechały z linii produkcyjnej, dlatego musimy dostosować się do zastanej sytuacji i skutecznie na nią reagować. Zmiana mentalności kierowców, edukacja i przekonanie o potrzebie serwisowania samochodu, to obecnie najważniejsze zadania branży motoryzacyjnej." – podkreśla Alfred Franke, Prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

Polacy mają już możliwość dokonywania wyboru, gdzie chcą serwisować swoje auta i winni tę decyzję podejmować świadomie i odpowiedzialnie, a nikt nie powinien ograniczać im możliwości kupowania używanych samochodów.

Dowiedz się więcej

Silna reprezentacja środowiska motoryzacyjnego
Silna reprezentacja środowiska motoryzacyjnego

Środowisko motoryzacyjne bardzo aktywnie rozpoczęło nowy rok. Organizacje reprezentujące setki firm zacieśniają współpracę i inicjują działania pod wspólnym szyldem. Koalicja pod nazwą Kampania R2RC – Kierunek 2020 zainicjowana została przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, gdyż brak znajomości niezależnego rynku motoryzacyjnego wśród osób odpowiedzialnych za tworzenie prawa wymaga silniejszych działań. Koalicję oprócz SDCM-u, jako […]

Warsztaty niezależne najchętniej wybierane przez kierowców
Warsztaty niezależne najchętniej wybierane przez kierowców

Najważniejsze kwestie decydujące o wyborze warsztatu, w którym właściciel naprawia swój samochód to: jakość usług, przystępna cena napraw i zaufanie. W ubiegłym roku polscy kierowcy aż w 90 % realizowali swoje wizyty w warsztatach niezależnych, zarówno niezrzeszonych, jak i należących do sieci producentów lub dystrybutorów części. Jedną z kwestii zapewniających niezależnym warsztatom przewagę nad autoryzowanymi […]

Warsztaty grozy, czyli kryminalne tango w periodyku
Warsztaty grozy, czyli kryminalne tango w periodyku

Manipulacja informacyjna to domena nie tylko reklamy, ale również antyreklamy, zwanej czarnym PR. Niestety, stałym obiektem takich praktyk jest niezależny sektor motoryzacyjny. Zdanie „cieszyć się złą opinią” jest jak wiadomo nielogiczne, bo przecież z czego tu się cieszyć. Chyba, że jest to zła opinia na temat kogoś innego, komu chce się tę opinię zepsuć. Taką […]

Inspekcyjny kij w szprychy
Inspekcyjny kij w szprychy

Inspekcja Handlowa wzmogła swoją aktywność na rynku motoryzacyjnym. To wiadomość zarazem dobra i zła. Rola, jaką pełni ta instytucja na rynku motoryzacyjnym jest nie do przecenienia, niestety część wysiłku inspektorów marnowana jest na działania, które niepotrzebnie utrudniają życie przedsiębiorcom. Zadaniem Inspekcji Handlowej jest czuwanie nad prawidłowym obrotem towarami, od których zależy bezpieczeństwo na drogach. Inspektorzy […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!