Innowacyjne oświetlenie OLED firmy OSRAM w koncepcie BMW

, 11 marca 2015, 11:31

Nowy koncepcyjny model samochodu firmy BMW wyposażony został w najnowocześniejsze oświetlenie firmy OSRAM zarówno z przodu, jak i z tyłu pojazdu. W nowym BMW M4 Concept Iconic Lights zastosowano m.in. organiczne diody elektroluminescencyjne.

W BMW M4 Concept Iconic Lights zastosowano światła laserowe w reflektorach głównych, ale także – po raz pierwszy – OLEDy (organiczne diody elektroluminescencyjne) w lampach tylnych. Te powierzchniowe źródła światła umożliwiają zaprojektowanie lamp o dowolnym kształcie, a więc otwierają całkowicie nowe możliwości we wzornictwie.

– „Ten samochód jest kamieniem milowym w naszej strategii rozwoju OLED. Będąc czołowym dostawcą, firma OSRAM pragnie być obecna na drogach, dzięki seryjnej produkcji źródeł światła wyposażonych w technologię OLED już w 2016 roku." – powiedział Marc Lünnemann, odpowiedzialny za OLED w firmie OSRAM.

OLEDy w samochodzie koncepcyjnym BMW spełniają wymagania dla oświetlenia określone w obowiązujących normach ECE i SAE.

OLED – nowe możliwości projektowania

W przeciwieństwie do LED, które świecą punktowo, OLEDy są powierzchniowymi źródłami światła. Lampy wyposażone w tę technologię mogą mieć dowolny kształt, co zapewnia projektantom ogromną swobodę w tworzeniu świecących paneli, które mogą mieć istotny wpływ na wygląd samochodu. Dzięki półkolistemu ułożeniu poszczególnych diod intensywność świecenia jest większa. Na przykład efekty 3D można uzyskać dzięki tzw. segmentacji, innymi słowy dzięki ułożeniu przełączalnych powierzchni świecących bardzo blisko, jedna obok drugiej. Opcja sterowania poszczególnymi modułami pojedynczo otwiera jeszcze więcej możliwości w zakresie wzornictwa m.in. funkcjonalności dynamicznej. Ważną rolę odgrywa również niewielka wysokość montażowa. W lampach BMW M4 Concept Iconic Lights system powierzchni emitujących światło, który zajmuje mało miejsca, stwarza efekt rzeźby. Segmenty OLED w pojeździe koncepcyjnym BMW M4 wytwarzają światło w różnych barwach w zależności od wybranego trybu jazdy, tj. poruszania się po prostej drodze, hamowania lub skręcania. Co więcej, zużycie energii jest bardzo małe, ponieważ OLEDy nie są pod tym względem zbyt wymagające.

Dowiedz się więcej

OSRAM coraz bliżej wykorzystania technologii OLED w motoryzacji
OSRAM coraz bliżej wykorzystania technologii OLED w motoryzacji

Podczas salonu samochodowego we Frankfurcie firma OSRAM przedstawiła swoje plany dotyczące wykorzystania organicznych diod elektroluminescencyjnych w motoryzacji. – „W tym roku udało nam się znacznie zwiększyć przydatność naszych OLED-ów w zastosowaniach samochodowych i wkrótce pokażemy nasze pierwsze rozwiązania, oparte na tej technologii. Mamy nadzieję, że najpóźniej w 2016 roku OLEDy pojawią się w seryjnej produkcji […]

Niezwykle odporne i bardzo jasne
Niezwykle odporne i bardzo jasne

Właśnie takie są lampy warsztatowe LEDinspect Slimline i Professional firmy OSRAM. Obie wytrzymują upadek nawet z wysokości 2,5 metra i doskonale sprawdzą się podczas napraw w trudno dostępnych miejscach samochodu. Chyba każdy mechanik wie, jak istotne jest dobre oświetlenie miejsca pracy. Nie zawsze da się je zapewnić przy pomocy tradycyjnych, sufitowych lamp. W zakamarkach pod […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Adam, 12 marca 2015, 11:38 0 0

Na takie światła i samochód to jeszcze chyba poczekam, ale chwalę sobie Ultra Life. Sama koncepcja takiego oświetlenia jest ciekawa, ale cena pewnie na jakiś czas postawi zaporę przed popularnością.

Odpowiedz