Samochód zawieszony na niewidzialnym haku

, 4 marca 2015, 23:53

W klasycznej konstrukcji samochodu za utrzymanie ciężaru auta odpowiada sprężyna, a za tłumienie nierówności – amortyzator. Jednak BILSTEIN Airmatic to awangarda, bo gdy jeden element odpowiada za obie funkcje i do tego może „w locie” zmieniać swoją charakterystykę, otwierają się zupełnie nowe możliwości.

Inżynierowie z BILSTEIN połączyli zalety zawieszenia pneumatycznego oraz amortyzatorów z regulowaną siłą tłumienia. Powstał w ten sposób element resorująco – tłumiący o nazwie Airmatic. Warto zauważyć, że jeden podzespół realizuje tutaj funkcje, za które zwykle odpowiadają osobno sprężyny i amortyzatory.

Zastosowanie pneumatycznego elementu resorującego wymagało uwzględnienia skomplikowanych zależności hydraulicznych i termodynamicznych zachodzących w jego wnętrzu. Udało się jednak stworzyć rozwiązanie zapewniające niespotykany dotąd komfort jazdy, przy jednoczesnym zachowaniu doskonałych parametrów użytkowych. Małe i średnie nierówności jezdni pozostają dla pasażerów pojazdu niezauważone, natomiast droga mocno wyboista jest pokonywana z niespotykaną dotąd płynnością.

Przykładem takiego rozwiązania jest zawieszenie Airmatic Dual Control zastosowane w seryjnej produkcji Mercedesa klasy E. Element pneumatyczny współpracuje w tym przypadku z adaptacyjnym systemem tłumienia ADS i algorytmem „skyhook”.

ADS to sterowany elektronicznie system automatycznej regulacji siły tłumienia indywidualnie dla każdego z kół. W ciągu milisekund dopasowuje się do rodzaju nawierzchni, sposobu jazdy kierowcy czy obciążenia pojazdu. Określenie „skyhook” – czyli hak zaczepiony o niebo – jest bardzo sugestywne. Można sobie wyobrazić, że nadwozie pojazdu zawieszone jest na niewidzialnym haku i dzięki temu pozostaje nieruchome pomimo nierówności nawierzchni.

Zawieszenie pneumatyczne umożliwia także automatyczne obniżenie nadwozia o 15 mm po przekroczeniu prędkości 140 km/h. Pozwala to na poprawę stabilności ruchu i obniżenie oporu powietrza. Automatycznie regulowana jest też wysokość zawieszenia w miarę wzrostu obciążenia. Dzięki temu nie jest konieczne korygowanie wysokości strumienia przednich reflektorów. Znacznie ograniczono przechyły nadwozia przy szybkim pokonywaniu zakrętów. Tego typu układy zawieszeń mogą współpracować z systemami kontroli toru jazdy ESP.

Obecnie, moduły zawieszeń powietrznych są domeną luksusowych limuzyn i samochodów terenowych, jednak ich niezaprzeczalne zalety sprawią, że będą trafiać do popularnych modeli. Poza poprawą komfortu powodują znaczny wzrost bezpieczeństwa jazdy, zwłaszcza w sytuacjach, w których kierowca nie przewidział nagłej zmiany rodzaju nawierzchni drogi.

Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku systemów ABS czy ESP. Początkowo montowano je tylko w drogich limuzynach, niemniej obecnie stanowią wyposażenie obowiązkowe w nowo wprowadzanych samochodach. Zatem z każdym rokiem na drogach będzie przybywać samochodów „zaczepionych o niebo”.

Dowiedz się więcej

Bilstein przypomina o regularnej kontroli amortyzatorów
Bilstein przypomina o regularnej kontroli amortyzatorów

Wymiana opon zimowych na letnie to dobra okazja do sprawdzenia stanu technicznego auta. Podczas zdejmowania kół, najczęściej wzrokowo oceniany jest stan klocków i tarcz hamulcowych. Niedocenianym elementem, mającym duży wpływ na zachowanie samochodu, są amortyzatory. Według specjalistów Bilstein, powinno się sprawdzać je co 20 tys. kilometrów. Jazda samochodem to nieustanna praca układu zawieszenia, na którym […]

Kalendarz sportów motorowych BILSTEIN 2015
Kalendarz sportów motorowych BILSTEIN 2015

Nowy kalendarz marki BILSTEIN może być odpowiednim prezentem dla fanów sportów motorowych. Dwanaście spektakularnych ujęć składa się na przegląd motorsportowych momentów mijającego 2014 roku i z pewnością zaostrzy apetyt na więcej takich przeżyć w nadchodzącym sezonie 2015. Perfekcyjnie fotografie pokazują najważniejszych zawodników legendarnego wyścigu dwudziestoczterogodzinnego w Le Mans. Równie nieszablonowe są zdjęcia z długodystansowych wyścigów […]

Czarne czy żółte na wiosnę? Z BILSTEIN to zawsze właściwy wybór.
Czarne czy żółte na wiosnę? Z BILSTEIN to zawsze właściwy wybór.

Praktycznie do wszystkich samochodów, na każdą kieszeń kierowcy i według oczekiwań użytkowników – to sprawdzony sposób na opracowanie oferty BILSTEIN, niemieckiego eksperta w zakresie samochodowych zawieszeń. Kolor obudowy amortyzatora wskazuje jego zastosowanie: czarny do codziennej jazdy, żółty dla tych ze sportowym zacięciem. Zbyt często właściciele samochodów odwiedzający polskie warsztaty słyszą pytanie: „Chcą państwo amortyzatory dobre […]

Bilstein zwiększa dostępność amortyzatorów
Bilstein zwiększa dostępność amortyzatorów

Bilstein rozszerzył ofertę amortyzatorów. Udostępniono nowe referencje, znajdujące zastosowanie w ponad 400 wersjach samochodów. Uzupełnienia obejmują zarówno amortyzatory do modeli starszych (B1), dostępnych obecnie w salonach sprzedaży (np. B4 i 6), o sportowym charakterze (w tym B12, 14 i 16), jak i z zawieszeniem Airmatic. Na liście nowości znalazły się również pozycje przeznaczone do aut […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!