Jaki to był rok? Jaki będzie następny? Opinie przedstawicieli rynku.

, 16 grudnia 2014, 14:23

Dystrybutorzy i ich filie będą rosnąć i rozszerzać swoje magazyny. Producenci części sceptycznie podchodzą do nowej grupy zakupowej. Wszyscy przedstawiciele branży spodziewają się większych przychodów w przyszłym roku, ale… nie doceniają potencjału własnego rynku. Te i inne wnioski można wyciągnąć z interaktywnej debaty przeprowadzonej podczas konferencji SDCM.

 

W tegorocznej Konferencji Niezależnego Rynku Motoryzacyjnego wzięła udział rekordowa liczba przedstawicieli branży. Ponad 340 reprezentantów dystrybutorów, producentów części, a także filiantów i partnerów nie tylko przysłuchiwało się wystąpieniom, ale także odpowiadało na pytania związane z rynkiem motoryzacyjnym. 

Przed rozpoczęciem spotkania, które tym razem odbyło się w Sali pod Kopułą Ministerstwa Gospodarki, gościom rozdano specjalne piloty. Za ich pomocą, w różnych momentach konferencji, można było odpowiadać na pytania związane z niezależnym rynkiem motoryzacyjnym. Poniżej prezentujemy infografiki z najciekawszymi wynikami ankiety, opatrzone krótkim komentarzem. 

Co ciekawe, nawet przedstawiciele branży nie mają pełnej świadomości, jak duży procent przychodów polski rynek motoryzacyjny czerpie z produkcji przemysłowej części. Produkcja części w Polsce to wg danych GUS, ponad 59,3 mld zł rocznie, co stanowi 55% przychodów całego przemysłu motoryzacyjnego. Udział sektora IAM w polskiej gospodarce wzrasta, budując coraz większą przewagę nad sektorem produkcji samochodów.

Dystrybutorzy i filianci, według badania, nie zamierzają osiadać na laurach. Znacząca większość z nich wskazała, że w najbliższym roku zamierza zwiększyć posiadaną powierzchnię magazynową lub biurową. Warto zauważyć, że pytanie dotyczyło tylko przyszłego roku [2015]- pokazuje to skalę i szybkość rozwoju firm działających na polskim aftermarkecie.

Większość producentów, dystrybutorów części oraz ich partnerów spodziewa się wzrostu przychodów w bieżącym roku. Ankietę przeprowadzono pod koniec listopada, co nadaje przypuszczeniom badanych dużej dozy prawdopodobieństwa. Szczególnym optymizmem wykazują się dystrybutorzy części – niemal 40% z nich przewiduje wzrost przychodów o więcej niż 10%. Bardziej ostrożni w swoich opiniach są producenci części. Co prawda 55% z nich odnotuje zysk, ale też co piąty ankietowany spodziewa się odnotowania spadku przychodów.

O wiele lepiej lepiej zapowiada się przyszły rok – prawie 80% producentów części i niemal wszyscy przedstawiciele dystrybutorów i filiantów spodziewają się odnotowania wzrostu przychodów. Co ciekawe nikt z badanych nie wybrał odpowiedzi "spadek większy niż 10%", co można odbierać jako pozytywny sygnał.

Filie dystrybutorów części sprzedają towar także osobom niezwiązanym ze sklepami i warsztatami. Jak pokazuje badanie, skala tego zjawiska nie jest duża, acz na pewno jest to temat, którym warto się interesować.

Co najbardziej opłaca się sprzedawać? Odpowiedź na to pytanie chciałby znać każdy, kto funkcjonuje na rynku motoryzacyjnym. Filianci i partnerzy największego wzrostu sprzedaży upatrują w produktach z działu "mechanika". Nieco dziwi dopiero trzeci wynik elektroniki – ze względu na coraz większą jej obecność w samochodach. Całkiem nieźle będzie można prawdopodobnie zarobić na sprzedaży opon.

Wynik uśredniony łączny:

  • Nieprzestrzeganie MV-BER/GVO 27%
  • Ograniczony dostęp do telematyki 13%
  • Ograniczona informacja techniczna 31%
  • Utrudniona identyfikacja części 16%
  • Brak dostępu do części OES 8%
  • Inne 5%

 

Bez wątpienia na podstawie uzyskanych wyników można stwierdzić, że ankietowani nie doceniają powagi zagrożenia, jakie może przynieść ze sobą wprowadzenie systemu telematycznego. Największym zagrożeniem, według przedstawicieli branży, może być utrudniony dostęp do informacji technicznej. Już teraz, mimo postanowień zawartych w rozporządzeniu Euro 5, ten problem występuje.

Jedną z najważniejszych informacji ostatnich miesięcy była wiadomość o powołaniu do życia nowej grupy zakupowej Nexus . Wśród jej założycieli znalazła się polska spółka Inter Land. Przewidywania wobec działalności nowej grupy są różne. Ponad połowa dystrybutorów uważa, że Nexus może zmienić układ sił na rynku części. Bardzo sceptycznie podchodzą do niego za to producenci – aż 64% ich przedstawicieli wybrało odpowiedź "nie".

Dowiedz się więcej

IX Konferencja Niezależnego Rynku Motoryzacyjnego  – relacja
IX Konferencja Niezależnego Rynku Motoryzacyjnego – relacja

Sala pod Kopułą Ministerstwa Gospodarki po raz pierwszy w historii wypełniła się przedstawicielami niezależnego rynku motoryzacyjnego. Rynkowym analizom, propozycjom i uwagom przysłuchiwał się między innymi Minister Gospodarki, Janusz Piechociński. Jaki był rok 2014 dla branży motoryzacyjnej? Organizowana cyklicznie Konferencja Niezależnego Rynku Motoryzacyjnego, stała się dla przedstawicieli branży areną podsumowań ich działalności, a także miejscem do […]

Warsztaty niezależne najchętniej wybierane przez kierowców
Warsztaty niezależne najchętniej wybierane przez kierowców

Najważniejsze kwestie decydujące o wyborze warsztatu, w którym właściciel naprawia swój samochód to: jakość usług, przystępna cena napraw i zaufanie. W ubiegłym roku polscy kierowcy aż w 90 % realizowali swoje wizyty w warsztatach niezależnych, zarówno niezrzeszonych, jak i należących do sieci producentów lub dystrybutorów części. Jedną z kwestii zapewniających niezależnym warsztatom przewagę nad autoryzowanymi […]

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

lewar, 18 grudnia 2014, 13:38 0 0

Cyt: "Dystrybutorzy i filianci, według badania, nie zamierzają osiadać na laurach. Znacząca większość z nich wskazała, że w najbliższym roku zamierza zwiększyć posiadaną powierzchnię magazynową lub biurową. Warto zauważyć, że pytanie dotyczyło tylko przyszłego roku [2015]- pokazuje to skalę i szybkość rozwoju firm działających na polskim aftermarkecie."

Bzdura i fałsz! Wzrost pow. magazynowych spowodowany jest wewnętrzną walką dystrybutorów o klienta przez otwieranie kolejnych fili i podbieranie odbiorców jak również walką o klienta detalicznego. Dowodem na to niech będzie otwieranie fili różnych dystrybutorów obok siebie i handel wielu czołowych hurtowni w internecie. Najbardziej poszkodowane w tej walce rekinów są drobne lokalne sklepy motoryzacyjne, które zostają skutecznie wypierane na margines. Już nikt z rekinów (czyli w dużej mierze przedstawiciele SDCM) się nimi nie interesuje.
Dlaczego nikt nie robi ankiety na temat rozwoju firmy w kręgach sklepów motoryzacyjnych? Wtedy wyszłoby na jaw dlaczego padają jak muchy i czyim kosztem rozbudowują się dystrybutorzy i filie.

Odpowiedz

Rotsen, 19 grudnia 2014, 9:48 0 0

Drogi Lewarze,

Tu się nie ma co oburzać, tu jest takie same zjawisko jak w handlu spożywczym czy budowlanym. Rządzą więksi i więksi szybciej rosną, a że kosztem małych? Lewar, chodzisz do lokalnych sklepików spożywczych po zakupy? Z ominięciem marketów?

Odpowiedz