Dunlop dla motocykli

, 10 maja 2005, 0:00

Dunlop wprowadził na rynek nową motocyklową oponę Sportmax GP, która charakteryzuję się stabilnością jej poprzedniczki przy jednoczesnej doskonałej przyczepności na zakrętach. Dzięki temu opona jest szybsza przy zachowaniu bezpieczeństwa i stabilności poprzedniej opony D208 GP-A. Pozwoli to motocyklistom wykorzystać w pełni potencjał najnowszej generacji maszyn Supersport.
„Sekretnym składnikiem” tylnej opony Sportmax GP jest innowacyjna konstrukcja wieloskładnikowego bieżnika. Pierwsza warstwa to bieżnik ciągły, który rozciąga się na całej szerokości opony. Następnie druga warstwa ułożona jest radialnie na wierzchu pierwszej, tworząc główną powierzchnię toczną na całym obwodzie opony. Pierwsza warstwa, zwana warstwą przyczepności ukośnej, w sytuacji, kiedy motocykl przechyla się i dlatego zawiera składnik kauczukowy opracowany specjalnie w celu zwiększenia właściwości trakcyjnych w zakrętach. Druga warstwa – trakcyjna, stykająca się z nawierzchnią, zawiera twardszy składnik chłodzący, utrzymujący stabilność i właściwości trakcyjne, kiedy motocykl porusza się w pozycji pionowej, podczas przyspieszania lub hamowania.
 ]1L[
Połączenie tych dwóch warstw jest kluczowym elementem tego procesu. Aby zapewnić odpowiednie położenie warstwy trakcyjnej, warstwa przyczepności ukośnej staje się coraz cieńsza ku środkowi, dzięki czemu na obwodzie opony powstaje zagłębienie, w którym spoczywa warstwa trakcyjna. Wypukła wewnętrzna część warstwy trakcyjnej jest osadzona w tym zagłębieniu, dając w ten sposób optymalną powierzchnię wiązania, w której obie warstwy zamykają się stwarzając spójny zewnętrzny profil.
Unikalnośc wielowarstwowej konstrukcji Sportmax GP zawarty jest w Intertread Fabric (TTF)- cienkiej jak pajęczyna warstwie kauczukowanego nylonu pomiędzy pierwszą i drugą warstwą. ITF to system, który w połączeniu z dwiema wymienionymi warstwami pozwala inżynierom Dunlop dostrajać charakterystykę Sportmax GP tak, aby osiągnąć idealne połączenie stabilności i wytrzymałości w miarę, jak opona przechodzi z pozycji pionowej do pochyłej. Kąt ITF może się zmieniać względem obwodu opony w zakresie od 18 do 30 stopni.
Kolejną istotną cechą Sportmax GP jest nowy wzór bieżnika. W tej unowocześnionej wersji opracowanej przez Dunlop, rowki bieżnika bezustannie zderzają się z siłami oddziałującymi na oponę. W miarę, jak skośny wzór przechodzi w stronę barku opony, bieżnik utrzymuje siły pojawiające się w trakcie jazdy i hamowania w odpowiednim stosunku do sił, które wchodzą w grę przy pokonywaniu ostrych zakrętów. Nowy bieżnik Sportmax GP ma więcej elementów ustawionych w kierunku wzdłuż obwodu opony w swojej części środkowej, co zwiększa przyczepność na mokrej nawierzchni, jednakże nie traci nic z doskonałych własności na suchej nawierzchni, znanych z D208 GP. Nową oponę wyróżnia względem D208 GP zastosowanie charakterystycznej „jodełki”, którą widać w rowkowaniu bieżnika w jego środkowej części.

Komentarze

Brak komentarzy