40 urodziny Mobil 1

31 października 2014, 12:22

Olej silnikowy Mobil 1 po raz pierwszy pojawił się w sklepach dokładnie 40 lat temu. Od 1974 roku standardy w zakresie ochrony silnika i jakości olejów znacznie się zmieniły.

Od wielu lat specjaliści ExxonMobil prowadzą badania nad składem chemicznym oraz rozwijają nowe formulacje smarne. Dzięki temu Mobil 1 zyskał miano zaawansowanego technologicznie oleju silnikowego. Historia Mobil 1 tak naprawdę zaczyna się znacznie wcześniej, bo w drugiej połowie lat sześćdziesiątych. Wówczas rząd Stanów Zjednoczonych poprosił ExxonMobil o wyprodukowanie smaru do podwozi samolotów, który nie zamarzałby w temperaturach rzędu –40°C. Odpowiedzią był syntetyczny smar Mobilgrease 28, który do dzisiaj jest stosowany w branży lotniczej.

Zachęceni sukcesem oraz tym, że właściwości oleju syntetycznego wykraczają poza jego użycie w ujemnych temperaturach, specjaliści ExxonMobil powołali w 1971 roku zespół odpowiedzialny za rozwój technologii smarnych.Efektem jego pracy był pierwszy w pełni syntetyczny olej silnikowy Mobil 1.

W 1974 roku, pierwszy syntetyczny olej silnikowy Mobil 1 miał ograniczać zużycie paliwa. Jego późniejsze formulacje odpowiadały kolejnym oczekiwaniom rynku. Na przykład, wprowadzenie oleju Mobil 1 o obniżonym poziomie fosforu pozwalało wydłużyć żywotność katalizatora. Z czasem do olejów Mobil 1 dołączyły nowe produkty, a ich cechy pozwoliły zbudować reputację marki.

W 1990 roku Mobil 1 został poddany niezwykłej próbie – testowi miliona mil. Silnik nowego BMW 325i został zalany olejem Mobil 1, a następnie jeździł nieprzerwanie przez cztery lata, zatrzymując się wyłącznie w celu przeprowadzenia okresowych czynności serwisowych. Po przejechaniu miliona mil (1 600 000 kilometrów), silnik BMW został rozebrany i oddany w ręce fachowców. Rezultaty były zaskakujące. Nie znaleziono jakichkolwiek istotnych oznak zużycia. Silnik nie tylko pozostał w doskonałym stanie technicznym, ale większość części nadal utrzymywała się w zakresie tolerancji BMW określonym jako „nowe”.

Dzisiaj marka Mobil 1 jest polecana przez wielu wiodących konstruktorów i producentów pojazdów, utytułowane zespoły wyścigowe oraz kierowców. Mobil 1 jest fabrycznie zalewany do silników ponad 60 modeli pojazdów takich marek jak Porsche, Mercedes-AMG, Aston Martin, Bentley, McLaren i innych.

Historia Mobil 1 w świecie sportów motorowych rozpoczęła się oficjalnie w 1978 roku od współpracy z zespołem Formuły 1 Williams. Mobil 1 i Williams zdobyli podczas pierwszego wspólnego sezonu pięć tytułów. Od tamtego czasu obecność Mobil 1 na torach wyścigowych zdecydowanie wzrosła. Mobil 1 kontynuuje współpracę ze znanymi i utytułowanymi zespołami wyścigowymi, w tym Stewart-Haas Racing (seria NASCAR Sprint Cup) oraz Corvette Racing (seria TUDOR United SportsCar Championship). Mobil 1 pomaga także zespołom startującym w najszybszej serii wyścigów monomarkowych Porsche Mobil 1 Supercup oraz jest oficjalnym olejem Amerykańskiego Klubu Samochodów Sportowych SCCA. Ponad połowa zespołów NASCAR polega na technologii Mobil 1, który po raz dwunasty z rzędu został Oficjalnym Olejem Silnikowym serii NASCAR.

Rok 2014 to także 20-lecie współpracy ExxonMobil z zespołem Formuły 1 McLaren Mercedes. Brytyjski zespół używa środków smarnych Mobil 1 już od dwóch dekad. Dodatkowo wspiera go sztab specjalistów ds. technicznych Mobil 1, pracujących na torze podczas każdego wyścigu. Partnerstwo technologiczne Mobil 1 i McLarena to ponad 340 wspólnych wyścigów, 231 miejsc na podium, 78 zwycięstw oraz 4 tytuły mistrza świata.

– „Wprowadzenie syntetycznego oleju Mobil 1 było rewolucją technologiczną. Wydarzenie to w ogromnym stopniu poprawiło wydajność silników samochodowych i zwiększyło oczekiwania kierowców wobec olejów silnikowych na całym świecie." – powiedział Bill Maxwell, były starszy specjalista ds. inżynierii w ExxonMobil Research and Engineering Company, uważany za jednego z ojców Mobil 1.

Dowiedz się więcej

Zaplecze techniczne wyścigu Le Mans
Zaplecze techniczne wyścigu Le Mans

24-godzinny Le Mans to jeden z najstarszych i najpopularniejszych wyścigów długodystansowych. Startujące w nim trzyosobowe załogi kierowców są wspierane przez dziesiątki osób z zaplecza technicznego, a najlepsi kierowcy w ciągu 24 godzin pokonują ponad 5000 km. Wyścigi kierowców i inżynierów Zdecydowane zwycięstwo wojsk republikańskich w bitwie pod Le Mans w 1793 roku to za mało […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!