Obowiązkowy ESP w krajach Unii Europejskiej

30 października 2014, 8:51

Od 1 listopada 2014 roku wszystkie nowo rejestrowane samochody osobowe i lżejsze samochody użytkowe o masie całkowitej do 3,5 tony muszą być wyposażone w układ ESP zapobiegający poślizgom. Wszystkie pozostałe pojazdy zostaną objęte tym obowiązkiem rok później.

ESP a wypadki

– „Układ ESP ratuje życie. Badania przeprowadzone przez firmę Bosch potwierdzają skuteczność układu. W 2011 roku, kiedy układ ESP był zastosowany w 40% aut, pomógł zapobiec ponad 33 000 wypadków i uratował życie ponad 1 000 osób w 25 krajach Unii Europejskiej. Od czasu wprowadzenia układu ESP na rynek udało się uniknąć 190 000 wypadków i uratować życie ponad 6 000 ludzi w Europie." – mówi Gerhard Steiger, prezes działu branżowego Bosch Chassis Systems Control.

prócz pasów bezpieczeńswta, ESP jest najważniejszym układem bezpieczeństwa w samochodzie – ważniejszym nawet niż poduszki powietrzne. Od czasu uruchomienia produkcji seryjnej w 1995 roku Bosch wyprodukował już ponad 100 milionów układów ESP. Według danych za rok 2014, 84% wszystkich samochodów użytkowych w Europie jest wyposażonych w układ zapobiegający poślizgom, na świecie tylko 59%.  Niezależne badania pokazują, że układ ESP mógłby zapobiec nawet 80% wszystkich wypadków będących skutkiem poślizgu, gdyby wyposażyć w niego wszystkie pojazdy.

Jak działa ESP?

Omijanie przeszkód na suchej, mokrej, błotnistej lub śliskiej nawierzchni to częsta przyczyna poważnych wypadków drogowych. Z pomocą inteligentnych czujników układ ESP aż 25 razy na sekundę sprawdza, czy samochód porusza się zgodnie z kierunkiem zadanym przez kierowcę. Jeśli wartości zadane różnią się od rzeczywistych, układ ingeruje, redukując najpierw moment obrotowy silnika. Jeśli to nie wystarczy, dodatkowo wyhamowuje poszczególne koła, co pomaga utrzymać właściwy tor poruszania się pojazdu.

Układ ESP jest rozszerzoną wersją opracowanego przez firmę Bosch w 1978 roku układu ABS (zapobiega blokowaniu się kół podczas hamowania), a obecnie pełni także wiele innych funkcji. Znaczna część funkcjonalności układu przypada dziś na funkcje dodatkowe, takie jak funkcja stabilizacji pojazdu podczas wjeżdżania na wzniesienia. Z innych ciekawych funkcji można wymienić stabilizację przyczep samochodowych lub zapobieganie ryzyku przewrócenia się pojazdu w przypadku samochodów terenowych i lżejszych samochodów użytkowych.

Układ ESP pełni centralną rolę w przypadku wielu układów wspomagających oraz funkcji automatyzacji jazdy. Dlatego prace nad jego doskonaleniem wciąż trwają. Bosch oferuje układ ESP w koncepcji modułowej, która umożliwia spełnienie określonych wymagań i dopasowanie parametrów działania: od lekkiej i niedrogiej wersji ESP light dla podstawowych wersji pojazdów w krajach rozwijających się, poprzez specjalne układy dla samochodów użytkowych, aż do regeneracyjnego układu hamulcowego ESP hev dla samochodów hybrydowych i elektrycznych.

Ważną rolę ESP w poprawie bezpieczeństwa na drogach dostrzegają także kraje spoza Unii Europejskiej. Od września 2011 roku wszystkie pojazdy o masie całkowitej do 4,5 tony w USA i Kanadzie muszą być wyposażone w układ ESP. Również Australia oraz Izrael wprowadziły obowiązek stosowania układu ESP. W Japonii, Korei, Rosji oraz Turcji odpowiednie przepisy wejdą w życie w nadchodzących latach.

Zobacz film: Jak działa ESP?

 

 

Dowiedz się więcej

100 milionów układów ESP Bosch
100 milionów układów ESP Bosch

Od rozpoczęcia seryjnej produkcji układu ESP w 1995 roku, firma Bosch wyprodukowała już 100 milionów jego sztuk. ESP pozwala kierowcy zachować stabilność toru jazdy i często uniknąć wypadku samochodowego zwłaszcza na śliskiej jezdni lub podczas zbyt szybkiego pokonywania zakrętów. – „W minionych latach układ ESP przyczynił się nie tylko do uratowania życia wielu ludziom, ale […]

Jak działa układ ACC firmy Bosch?
Jak działa układ ACC firmy Bosch?

Systemy poprawiające bezpieczeństwo oraz wygodę jazdy, dostępne w najnowszych samochodach, zwykle są wytwarzane przez niezależne firmy z branży motoryzacyjnej. Wiele tego typu rozwiązań wdrożył Bosch. Dziś przedstawiamy budowę i działanie aktywnego tempomatu nowej generacji (ACC). Ponad 5 000 inżynierów Boscha na całym świecie zajmuje się opracowywaniem nowych funkcji i układów bezpieczeństwa. Ich celem przewodnim jest […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!