Blisko 25 proc. nowych aut z funkcją rozpoznawania zmęczenia kierowcy

, 9 października 2014, 15:39

Około 680 000, prawie jedna czwarta z 2,95 milionów zarejestrowanych w ubiegłym roku w Niemczech nowych samochodów osobowych, jest wyposażona w funkcję ostrzegania kierowcy o zmęczeniu. Funkcja ostrzegania o zmęczeniu jest najczęściej instalowanym układem wspomagającym w nowych samochodach.

– „W 2014 roku sprzedaż czujników radarowych i czujników wideo firmy Bosch przekroczy dwa miliony sztuk. To dwa razy więcej niż w roku ubiegłym” – powiedział Gerhard Steiger, prezes działu branżowego Bosch Chassis Systems Control.

Oto, w kolejności od najmniejszego do największego udziału procentowego, sześć układów wspomagających stosowanych w nowych samochodach osobowych:

ACC i ACC Stop & Go – w 4% wszystkich nowych samochodów

Układ adaptacyjnej kontroli prędkości i odległości (ACC) wykorzystuje zwykle jeden czujnik radarowy i nawet przy dużym zagęszczeniu pojazdów utrzymuje zadaną odległość względem auta jadącego z przodu. Dzięki automatycznemu dodawaniu gazu i hamowaniu układ nie tylko dopasowuje prędkość do warunków na drodze, ale także zapewnia spokojną i oszczędną jazdę. W wersji Stop & Go układ ACC wyhamowuje samochód w korku aż do zatrzymania, a jeśli samochód jest wyposażony w automatyczną skrzynię biegów – po krótkiej chwil zatrzymania także rusza. Podsumowując, kierowca nie musi wykonywać nużących czynności, co pomaga mu na dłużej zachować koncentrację.

Funkcja rozpoznawania znaków drogowych – w 4% wszystkich nowych samochodów

Od ograniczenia prędkości do zakazu wyprzedzania – w 4% wszystkich nowo zarejestrowanych w 2013 roku samochodów funkcja rozpoznawania znaków drogowych ułatwia kierowcom orientację na drodze. Zainstalowana w pojeździe kamera wideo rejestruje znaki i wyświetla odpowiednie informacje w postaci symboli na wyświetlaczu kokpitu.

Funkcje asystenta pasa ruchu – w 10% wszystkich nowych samochodów

Funkcja asystenta pasa ruchu jest obecna w 10% wszystkich nowo zarejestrowanych samochodów osobowych w 2013 roku. Ostrzeganie przed opuszczeniem pasa pomaga ograniczyć ryzyko wypadku – sygnałem informującym kierowcę o niezamierzonym zjechaniu z pasa mogą być np. wibracje kierownicy. Wersją bardziej rozwiniętą jest asystent pasa ruchu – gdy zostanie przekroczona minimalna odległość od linii oddzielającej pas ruchu, układ w delikatny, ale wyczuwalny sposób nakieruje pojazd na środek pasa. Z kolei asystent zmiany pasa ruchu nadzoruje obszar znajdujący się obok samochodu oraz za samochodem, na ukos od niego. Kierowca samochodu wyposażonego w tę funkcję jest ostrzegany symbolem świetlnym w okolicy lusterek zewnętrznych o szybkim zbliżaniu się innego pojazdu jadącego sąsiednim pasem, także wtedy gdy taki pojazd znajduje się w tzw. martwym polu. Według analizy przeprowadzonej przez niemiecką organizację GIDAS dzięki funkcji asystenta pasa ruchu można by zapobiec do 28% wypadków spowodowanych niezamierzonym opuszczeniem pasa.

Automatyczne układy hamowania awaryjnego – w 11% wszystkich nowych samochodów

W razie wykrycia potencjalnej przeszkody funkcja przygotowuje pojazd do hamowania awaryjnego lub przy braku reakcji kierowcy automatycznie inicjuje pełne hamowanie. Od 2016 roku tego rodzaju układ chroniący pieszych będzie wymagany do uzyskania najwyższej oceny, czyli pięciu gwiazdek w teście Euro NCAP.

Układ inteligentnego sterowania światłami – w 20% wszystkich nowych samochodów

Lepsza widoczność i dobre oświetlenie pojazdu to cel inteligentnych układów sterowania światłami. Podczas jazdy nocą lub przejazdu przez tunele asystent automatycznie włącza i wyłącza światła mijania. Jeżeli system nie wykryje samochodów jadących przed pojazdem lub z naprzeciwka, poza obszarem zabudowanym włączy także światła drogowe. Inteligentne układy sterowania światłami mogą w sposób ciągły dostosowywać strumień światła do przebiegu drogi lub płynnie przełączać rodzaj oświetlenia ze świateł mijania na światła drogowe.

Funkcja ostrzegania o zmęczeniu – w 23% wszystkich nowych samochodów

Zmęczony i rozkojarzony kierowca wykonuje mniej precyzyjne manewry kierownicą i często musi korygować kierunek jazdy. W oparciu o dane czujnika kąta skrętu lub elektrycznego układu wspomagania kierownicy, stworzona przez firmę Bosch funkcja ostrzegania o zmęczeniu analizuje manewry wykonywane przez kierowcę i wykrywa gwałtowne, drobne ruchy korygujące kierunek jazdy, które są charakterystyczne dla stanu zmęczenia i senności. Dodatkowe parametry, takie jak czas jazdy i pora dnia, pozwalają rozpoznać u kierowcy oznaki zmęczenia jazdą.

Dowiedz się więcej

Jak działa układ ACC firmy Bosch?
Jak działa układ ACC firmy Bosch?

Systemy poprawiające bezpieczeństwo oraz wygodę jazdy, dostępne w najnowszych samochodach, zwykle są wytwarzane przez niezależne firmy z branży motoryzacyjnej. Wiele tego typu rozwiązań wdrożył Bosch. Dziś przedstawiamy budowę i działanie aktywnego tempomatu nowej generacji (ACC). Ponad 5 000 inżynierów Boscha na całym świecie zajmuje się opracowywaniem nowych funkcji i układów bezpieczeństwa. Ich celem przewodnim jest […]

Bosch pomaga kierowcom bezpiecznie zmieniać pasy ruchu
Bosch pomaga kierowcom bezpiecznie zmieniać pasy ruchu

Spojrzenie w lusterka, a następnie przez ramię – tak kierowcy upewniają się, że mogą bezpiecznie zmienić pas ruchu. Jednak nawet wtedy martwe pole, czyli obszar wokół pojazdu, który podczas jazdy nie jest widoczny w lusterkach bocznych i wstecznym, stanowi duże zagrożenie w ruchu drogowym. Niewidoczny w wewnętrznym ani zewnętrznym lusterku obszar z tyłu pojazdu i […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!