Konsolidacja jest nieunikniona (Bogdan Fota Prezes Fota S.A.)

, 27 kwietnia 2005, 0:00

Dzisiejszy rynek części zamiennych w Polsce jest bardzo rozdrobniony. Funkcjonuje na nim kilkunastu dużych dystrybutorów oraz niezliczona ilość małych firm. Obecnie kilkunastu importerów części zamiennych posiada około 50 procent rynku, z czego dwóch największych po ok. 10 procent. Firma Fota w ciągu 5 – 6 lat chce zapewnić sobie w tym rynku około 25 procent udziału. Osiągniemy ten cel poprzez harmonijne połączenie organicznego rozwoju firmy z konsolidacją z liderami lokalnych rynków, a także dzięki współpracy z przedstawicielami innych segmentów branży. Biznesowym celem takich mariaży jest bowiem osiągnięcie rocznego wzrostu obrotów na poziomie kilkudziesięciu procent.

]1L[

To właśnie konsolidacja jest aktualnie naturalnym kierunkiem rozwoju rynku części zamiennych w Polsce. Nadrzędnym celem konsolidacji jest podniesienie jakości usług, obsługi klienta, a także ułatwienie dostępu klientów do szerokiego asortymentu części zamiennych. Ułatwia to pracę warsztatów samochodowych oraz skraca czas oczekiwania klienta na naprawiony samochód. Poza tym zwiększają się też możliwości rynkowe firm, które w wyniku konsolidacji przyłączają się do lidera rynku. Dzięki temu jesteśmy w stanie lepiej zaspokajać potrzeby swoich klientów. Pozwala to także na skuteczną rywalizację z konkurencją. Ponadto konsolidacja daje szansę małym firmom, które nie dysponują odpowiednim kapitałem, na dostęp do wielu niezbędnych linii produktów czy programów lojalnościowych, dzięki którym klient związuje się z firmą na dłużej.


W mojej opinii na rynku części zamiennych do samochodów jest miejsce dla 2-3 globalnych graczy oraz dla kilkunastu importerów regionalnych i niszowych. Zasadność ekonomiczna i rynkowa konsolidacji nie podlega żadnym dyskusjom. Lokalne firmy dystrybucyjne, które nie przyłączą się do żadnego z głównych udziałowców tego rynku, będą miały duże problemy z przetrwaniem. Nie potrafią one sprostać wymogom rynku, klientów, a także nie poradzą sobie z konkurencją ze strony doskonale zorganizowanych sieci informatycznych, dystrybucyjnych i logistycznych wiodących firm.


Fota S.A. jest dobrym przykładem konsolidacji tego rynku. Od kilku lat łączymy nasz potencjał z lokalnymi liderami rynku motoryzacyjnego. Ostatnio firma Fota prowadzi kilkanaście takich projektów, a wiele z nich zostało już sfinalizowanych. W ich efekcie powstały oddziały Foty zarządzane przez właścicieli lokalnych firm dystrybucyjnych. Te działania przynoszą korzyści nie tylko firmom, ale także ich klientom – dotychczasowym i nowym. Dzięki temu bowiem korzystają z ujednoliconych standardów obsługi, a także mają dostęp do szerokiej oferty części zamiennych.


Bogdan Fota
Prezes Fota S.A.

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 28 czerwca 2009, 0:00 0 0

Franchising?

Odpowiedz

Anonim, 29 grudnia 2013, 11:09 0 0

Umarł król nie żyje król-jezeli miał takich głupich dyrektorów oddziałow czyli służebnych piesków ktorzy nie słuchali dołów to musi polec-wydali na niego WYROK

Odpowiedz