Co warto wiedzieć o świecach zapłonowych?

, 17 września 2014, 23:12

Czasookresy wymiany świec zapłonowych zależą od technologii i materiałów użytych do produkcji świec. Przede wszystkim chodzi o odporność wykorzystanego materiału na korozję elektryczną i temperaturową. Przebieg świec niklowych DENSO w silniku napędzanym benzyną szacuje się na 30.000 km, świec platynowych standard na ok. 70.000 km, a Double Platinum (podwójna platyna) powyżej 80.000 km.

Przebieg świec irydowych – zależny od grubości elektrody środkowej i konstrukcji elektrody masy – wynosi od 60.000 km do 120.000 km w przypadku świec DENSO Super Ignition Plug (w świecach SIP została wyciągnięta elektroda masy, podobnie jak w świecach zapłonowych DENSO TT). Co warto wiedzieć o świecach zapłonowych przed ich wymianą?

Konstrukcja ma znaczenie

Ogromy wpływ na własności spalania mieszanki mają grubość elektrody środkoweji konstrukcja elektrody masy. Im mniejsze pole powierzchni elektrody środkowej, tym mniejsze napięcie potrzebne do przeskoku iskry (świece DENSO Iridium mają elektrodę środkową o średnicy 0,4 mm; to aktualnie najcieńsza elektroda na świecie). Oczywiście istotny jest również odstęp między elektrodami.

Kluczowe znaczenie ma też elektroda masowa. DENSO już w 1974 roku zastosowało elektrodę masową w kształcie litery „U”. Ten prosty zabieg pozwolił na lepsze skoncentrowanie iskry na mniejszym polu powierzchni, dzięki czemu zwiększyła się wydajność świecy. Innym sposobem zwiększenia zapłonności jest stosowanie płytek z metali szlachetnych wspawanych do elektrody masy.

Niższy koszt, lepsze działanie

W 2003 roku DENSO wyprodukowało świecę irydową z wyciągniętą platynową elektrodą masy Super Ignition Plug. Następnie, w oparciu o tę konstrukcję, DENSO opracowało i wprowadziło na rynek wtórny świecę TwinTip (TT), która odniosła ogromny sukces. Jest to świeca niklowa bez metali szlachetnych (ma cenę porównywalną ze świecą niklową), ale ze zmniejszoną do 1,5 mm średnicą elektrody środkowej oraz wyciągniętą elektrodą masy.Skonsolidowana oferta świec zapłonowych TT DENSO obejmuje 15 numerów katalogowych zapewniających 87% pokrycie rynku najlepiej sprzedawanych samochodów w Europie.

W obu wspomnianych przypadkach – SIP oraz TT – wyciągnięcie elektrody masy pozwala na optymalne wykorzystanie energii elektrycznej, ponieważ w ten sposób znacznie ograniczamy straty energii świecy przez odpływ temperatury poprzez elektrodę masy. To rozwiązanie pozwala też na przebywanie większej masy mieszanki paliwowo-powietrznej w obrębie iskry, co skutkuje lepszym wykorzystaniem objętości komory spalania (mniejsze zużycie paliwa, większa kultura pracy silnika, zauważalne zwiększenie mocy silnika).Odczuwalnie skraca się równieżczas potrzebny na rozruch zimnego silnika.

Silniki zasilane gazem

Jak wygląda kwestia silników zasilanych gazem? Temperatura pracy silnika zasilanego LPG, CNG czy LNG jest znacznie wyższa niż silnikabenzynowego (mieszanka gazu i powietrza spala się w wyższejtemperaturze), co w połączeniu ze zwiększoną erozją elektryczną spowodowaną przez paliwa alternatywne przekłada się na inny czas żywotności świecy w takim silniku. Wspomniana różnica w porównaniu do silnika napędzanego benzyną może być dość znaczna i zależy od konkretnego przypadku.Co więcej, napięcie zapłonowe wymagane dla mieszanki gazu LPG z powietrzem również jest znacznie wyższe niż dla mieszanki benzyny i powietrza. Oznacza to, że świece zapłonowe muszą być zasilane z cewki zapłonowej mniej więcej o połowę wyższym napięciem. W silnikach benzynowych wystarcza zwykle napięcie zapłonowe rzędu 10-15 kV, w silnikach zasilanych LPG wymagane jest wyższe, ok. 25-30 kV.

Zwiększone napięcie i zwiększona temperatura spalania LPG powodują, że świece zapłonowe w tych silnikach powinniśmy wymieniać o wiele częściej. Dlatego też do silników zasilanych LPG zaleca się stosowanie świec irydowych i platynowych. Świece zapłonowe DENSO Iridium Tough, dzięki elektrodzie środkowej o średnicy 0,4 mm, zapewniają najwyższą zapłonność na rynku oraz cztery razy dłuższy okres użytkowania niż standardowe świece niklowe.Tańszą, ale skuteczną alternatywą dla tych świec są np. świece zapłonowe DENSO TT, które kompensują wymagane wyższe napięcie zapłonowe mniejszą średnicą elektrody środkowej i masy. Świeca TT zapewnia wyższą zapłonność niż świeca platynowa, a jej utwardzana elektroda masowa jest bardziej odporna na erozję temperaturową i elektrycznąniż elektroda w standardowych świecach niklowych.

Więcej informacji na temat świec zapłonowych DENSO można znaleźć w katalogu świec zapłonowych i żarowych DENSO 2013/14, który jest dostępny bezpłatnie na stronie www.denso-am.pl.

Dowiedz się więcej

Układ wtryskowy Denso dla małych motocykli
Układ wtryskowy Denso dla małych motocykli

Denso opracowało nowy system wtrysku paliwa „DIET-FI”, który umożliwia zastosowanie mniejszej ilości części. System jest dostosowany do małych motocykli (o pojemności silnika do 150 ccm). Układy wtryskowe w małych motocyklach Zazwyczaj układy wtrysku paliwa są stosowane tylko w większych motocyklach i składają się z czujników, siłowników i modułu sterującego pracą silnika (ECU), by zapewnić precyzyjną […]

Nowe pompy paliwa Denso
Nowe pompy paliwa Denso

Denso rozszerzyło ofertę o dwie nowe pompy paliwa, które mają zastosowanie w Toyocie Prius i Land Cruiser. Po rozszerzeniu, program pomp paliwa Denso dla rynku wtórnego składa się z 9 numerów katalogowych, które mają ponad 230 zastosowań. Pompy paliwa Denso są produkowane wyłącznie z nowych, nie regenerowanych części. Spełniają restrykcyjne normy jakości części OE. Denso […]

Siedem nowych świec żarowych DENSO
Siedem nowych świec żarowych DENSO

DENSO wprowadziło siedem nowych świec żarowych jakości OE z dwiema spiralami grzejnymi w ramach programu świec żarowych dla klientów rynku wtórnego. Pod względem pokrycia parku pojazdów program świec żarowych DENSO jest jednym z największych na rynku wtórnym. Siedem nowych numerów katalogowych świec żarowych z dwiema spiralami grzejnymi zapewnia 215 kluczowych zastosowań w samochodach wiodących marek. […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 18 września 2014, 10:05 0 0

"Jest to świeca niklowa bez metali szlachetnych (ma cenę porównywalną ze świecą niklową)"
Hmm.. Myślałem, że nikiel to metal szlachetny, ale co tam. Mogę się mylić. Co znaczy natomiast zdanie, że świeca niklowa ma cenę porównywalną ze świecą niklową ?
I niech mi ktoś powie co to jest "wyciągnięta elektroda masowa" ?

Trap

Odpowiedz

Anonim, 18 września 2014, 11:51 0 0

Uniwersalne "coś" dla biedaków. A jak mawiał mój dziadek jak cos jest uniwersalne to jest do D...

Odpowiedz