Kryteria decydujące o wyborze marki klocków hamulcowych

, 3 września 2014, 23:01

Części typowo eksploatacyjne traktowane są przez rynek aftermarketowy w sposób szczególny. Biorąc pod uwagę liczbę jeżdżących po naszych drogach samochodów trudno się temu dziwić. Każdy zmotoryzowany uczestnik ruchu drogowego zmuszony jest do przeprowadzania okresowych przeglądów technicznych, co przeważnie pociąga za sobą konieczność wymiany niektórych części na nowe. Mając to na względzie wszyscy dostawcy dążą do sytuacji, w której to ich produkty będą najczęściej montowane.

Rynek części zamiennych w Polsce oferuje dziś klientowi kilkadziesiąt marek klocków hamulcowych przeznaczonych do stosowania w samochodach osobowych. Wśród nich można wyróżnić marki producentów oraz własne marki handlowe dużych sieci dystrybucyjnych. Popularność każdej marki nieodzownie związana jest z działaniami czysto marketingowymi, aczkolwiek kluczowe znaczenie mają kryteria przynależne do samego produktu – tylko dzięki nim klient odnajduje ukrytą wartość dodaną, która skłania go do dokonania zakupu nie jednorazowo, lecz w sposób ciągły.

Najistotniejszym kryterium odnoszącym się do klocków hamulcowych jest odpowiednia skuteczność hamowania. Producenci opracowując receptury materiałów ciernych powinni ukierunkować się na uzyskanie wysokiego i stabilnego współczynnika tarcia, który zapewni skuteczne hamowanie w każdych warunkach atmosferycznych, bez względu na obciążenie i osiąganą prędkość pojazdu. Należy używać materiałów ciernych przetestowanych wcześniej w szerokim zakresie temperatur, ciśnień, prędkości, obciążeń i warunków pogodowych.

Innym ważnym kryterium jest łatwa montowalność klocków hamulcowych. Należy zadbać, aby każdy klocek hamulcowy wchodzący w skład kompletu był wykonany z najwyższą starannością, zachowując wymiary zgodne z wymaganiami konstrukcyjnymi układu hamulcowego. W powiązaniu z wyposażeniem kompletu we wszystkie dostępne akcesoria montażowe i czujniki zużycia, możliwe jest zaoferowanie produktu nie wymagającego dodatkowych zabiegów obróbki podczas montażu w jarzmie zacisku i zapewniającego bezpieczeństwo.

Kluczowe dla klienta finalnego jest wyeliminowanie wszystkich niepożądanych zjawisk akustycznych, które mogą wydobywać się z układu hamulcowego podczas hamowania. Pojawiają się one wskutek tarcia pomiędzy parą cierną tarcza-klocek i rzadko związane są ściśle tylko z jednym z tych elementów składowych.

Współczesna nauka definiuje nieprzyjemne dźwięki już nie tylko jako metaliczne piski o wysokich i średnich częstotliwościach, lecz coraz częściej badany jest obszar niskich częstotliwości – tutaj mamy do czynienia ze zjawiskami określanymi jako „groan and moan” (skrzypienie) oraz „judder” (drgania). Występowanie choćby jednego z wymienionych niepożądanych zjawisk akustycznych zawsze jest niekomfortowe dla klienta finalnego, zazwyczaj utożsamiane z zamontowaniem niewłaściwych elementów wchodzących w skład układu hamulcowego.

W odniesieniu do klocków hamulcowych na zjawiska te najczęściej wpływ ma zmiana współczynnika tarcia pod wpływem zmian temperatury bądź niewłaściwa geometria materiału ciernego. W celu eliminacji drgań producenci klocków hamulcowych powinni stosować międzywarstwę – cienką warstwę materiału ciernego o podwyższonej odporności mechanicznej, znajdującą się pomiędzy blachą a właściwym materiałem ciernym. Standardem u najbardziej renomowanych producentów od wielu lat jest stosowanie shimów – specjalnych nakładek antypiskowych wykonanych z blaszki stalowej pokrytej obustronnie materiałem elastycznym tłumiącym drgania. Coraz częściej dodatkowo wprowadza się skosy w materiale ciernym w celu minimalizacji wzbudzanych drgań.

Wielu znawców branży motoryzacyjnej sądzi, że coraz częściej czynnikiem decydującym o wyborze danego produktu jest jego niska cena. Indywidualną jest jednak kwestia rozumienia pojęcia niskiej ceny.

Na jednym biegunie jest zakup produktu najtańszego z oferty, który później z uwagi na swoją niską jakość wykonania i zastosowanie gorszych jakościowo surowców posiada krótką żywotność eksploatacyjną, co wiąże się z dodatkowymi częstszymi kosztami serwisowania. Na drugim biegunie znajdują się z kolei produkty zaliczane do segmentu „premium”, przeważnie cechujące się znacznie dłuższą żywotnością eksploatacyjną, lecz nierzadko będące bardzo drogimi w zakupie.

Optymalnym wydaję się być zaoferowanie klientowi produktu w rozsądnej cenie, który ze względu na swoje właściwości użytkowe cechuje się umiarkowanie niskim stopniem zużycia. Pozwala to bowiem zachować na optymalnym poziomie wydatki związane z utrzymaniem pojazdu.

Firma Lumag, producent klocków hamulcowych do samochodów osobowych marki BRECK, konsekwentnie inwestuje znaczną część wypracowywanych zysków w rozwój własnych materiałów ciernych oraz w nowoczesne rozwiązania technologiczne. Produkcja na w pełni zautomatyzowanych liniach wyposażonych w rozbudowany i restrykcyjny system kontroli wszystkich parametrów procesu pozwala osiągnąć i utrzymać najwyższe dostępne standardy jakości, umożliwiające zaoferowanie wyrobów w rozsądnej cenie.

Artykuł sponsorowany Lumag. Materiał przygotował: Janusz Kryskowiak – regionalny przedstawiciel handlowy Lumag Sp. z o.o.

Dowiedz się więcej

Wizyta w fabryce LUMAG – relacja
Wizyta w fabryce LUMAG – relacja

Polski producent klocków hamulcowych i okładzin ciernych, LUMAG, zaprosił dziennikarzy oraz mechaników do zwiedzenia swojej niedawno wybudowanej fabryki. Jest to najnowocześniejszy zakład produkcyjny tego typu w całej Europie Środkowo-Wschodniej. Wydarzenie było związane z trwającą kampanią „Montuję polskie części”. Rdzennie polski przemysł motoryzacyjny wciąż istnieje! W dzisiejszych czasach trudno uwierzyć komuś na słowo. Gdy przedstawiciele firmy […]

LUMAG zawsze o krok do przodu
LUMAG zawsze o krok do przodu

Zmiany, jakie zaszły w ostatnich latach na rynku części motoryzacyjnych narzuciły producentom bardzo wysokie standardy. Jakość, gwarancje, surowe parametry ekologiczne, a przy tym racjonalne ceny – tego właśnie oczekują odbiorcy. Przetrwać w takich warunkach będą w stanie tylko ci dostawcy części zamiennych, którzy już od wielu lat planowali perspektywiczne inwestycje idące w kierunku zrównoważonej, globalnej oferty. […]

LUMAG inwestuje w urządzenia badawcze do klocków BRECK
LUMAG inwestuje w urządzenia badawcze do klocków BRECK

Nie ulega wątpliwości, że badania trakcyjne są najbardziej wiarygodnymi badaniami pojazdów samochodowych. Jednak liczne trudności, jak chociażby problemy z zapewnieniem powtarzalnych warunków klimatycznych są istotnymi ograniczeniami takich pomiarów. Stąd też, w ostatnim czasie, coraz częściej można spotkać się z próbami zastępowania badań drogowych badaniami laboratoryjnymi, prowadzonymi na specjalnych stanowiskach. Okazuje się, że laboratoryjne symulowanie rzeczywistych […]

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 4 września 2014, 7:41 0 0

kryteria są takie że cena czyni cuda :)

Odpowiedz

Anonim, 4 września 2014, 11:34 0 0

Ciekawi mnie ile mają rodzai mieszanek ciernych wykorzystywanych przy produkcji swoich klocków. Bo to jest zasadnicza sprawa. Jeżeli do golfa i mercedesa jest ta sama to golf będzie sprawował się dobrze a mercedes popłynie.

Odpowiedz

Anonim, 6 września 2014, 20:18 0 0

Wszystkie kryteria OK tylko jedno pominięte stosunek ceny do jakości. Breck to jak najbardziej produkt z niskiej-średniej półki wskazany jako uzupełnienie oferty. Tylko dlaczego cenę ma o dwie półki za wysoką?

Odpowiedz

Anonim, 7 września 2014, 22:25 0 0

Nie zgodzę się z komentarzem powyżej. Breck kosztuje dokładnie tyle, na ile oferuje jakość. Dobre zestawienie cena do jakości, dużo lepsze niż w przypadku niejednej marki premium. Nie jest to chinol, więc musi kosztować więcej. Ale nie jest też rewelacyjny, więc nie kosztuje jak premium. Typowy środek ze wskazaniem na górę, najlepszy wśród środkowych marek. Więc dlaczego ma być tani? Do tego należy pamiętać, że to marka producenta, a nie czysto handlowa.

Odpowiedz

Anonim, 9 września 2014, 8:14 0 0

Bla bla bla :) marka producenta ? to tani klocek bez napisu China i tyle . Jaki środek ? jakie premium ? daje rady i tyle . Aby stwierdzić ile jest wart to trzeba zrobić testy ! :)

Odpowiedz

Anonim, 17 września 2014, 20:45 0 0

Jak dojdą do standardu Jurida w tej cenie, to wymiotą wszystkich... Tyle że na dzień dzisiejszy, ani standardu, ani ceny, ani hamowania....

Odpowiedz

Anonim, 16 października 2014, 19:02 0 0

Jeśli jeszcze ktoś ma jeszcze wątpliwości gdzie i jak produkuje się klocki BRECK to proszę
https://www.youtube.com/watch?v=01RBvt4Tuv0

Odpowiedz