10 lat systemu ESP Boscha

, 20 kwietnia 2005, 0:00

Przed 10 laty Bosch jako pierwszy producent wprowadził na rynek elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESP. Pomagając kierowcy zapanować nad pojazdem w sytuacjach krytycznych, ESP ma znaczący wpływ na poprawę bezpieczeństwa na drogach.
Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESP uważany jest obecnie za najbardziej kompleksowy system modulacji siły hamowania. Wpływa on na poprawę stabilności pojazdu nie tylko podczas hamowania i przyspieszania, ale również we wszystkich pozostałych sytuacjach na drodze. Jeśli pojazdowi grozi poślizg, system ESP obniża moc silnika i dodatkowo wyhamowuje poszczególne koła.
Bosch wyprodukował już ponad 15 milionów systemów ESP, z czego blisko 4 miliony w 2004 roku.
Oprócz „stabilizatora pojazdu”, który zapobiega poślizgowi, ESP obejmuje również ABS (zapobiega blokowaniu się kół w trakcie hamowania) oraz ASR (reguluje poślizg kół przy ruszaniu). W 1999 roku ESP zostało wzbogacone o kolejne parametry poprawiające warunki i bezpieczeństwo jazdy. Funkcja „Hill Descent Control” utrzymuje stałą prędkość jazdy przy zjeżdżaniu ze stromych wzniesień, „Roll Over Mitigation” zmniejsza ryzyko wywrotki pojazdu, „Trailer Sway Control” zmniejsza kołysanie ciężkich przyczep do samochodów osobowych, „Load Adaptive Control” rozpoznaje rzeczywisty ciężar lekkich pojazdów użytkowych i odpowiednio dostosowuje działanie systemu ESP, „Hill Hold” pomaga przy ruszaniu pod górę, zaś „Traffic Jam Assist” inicjuje łagodne hamowanie, kiedy kierowca pojazdu z automatyczną skrzynią biegów zdejmie nogę z gazu.
W najbliższych latach system ESP Boscha zostanie wzbogacony o kolejne rozwiązania. Główny nacisk zostanie położony przede wszystkim na sieciowe połączenie ESP z systemami bezpieczeństwa biernego oraz inteligentnymi systemami wspomagającymi kierowcę. Ponadto Bosch opracowuje paletę produktów na bazie ESP, która umożliwi integrację różnych zakresów funkcji w ramach systemu ESP. Pierwsza rozbudowana wersja ESP plus wejdzie do produkcji seryjnej jeszcze w 2005 roku, bardziej rozszerzony elektrohydrauliczny hamulec EHB3 – w 2006 roku.
 ]1P[
ESP a bezpieczeństwo
Wiele badań naukowych potwierdziło, że dzięki ESP można zredukować nawet o 50 procent liczbę kolizji, których przyczyną jest utrata panowania nad pojazdem, nie spowodowana bezpośrednio przez innych uczestników ruchu. Seryjne stosowanie elektronicznych systemów kontroli trakcji może się więc przyczynić do ograniczenia liczby wypadków, a tym samym do znacznego zmniejszenia liczby rannych i zabitych w wyniku kolizji drogowych.
Rok 2005 został ogłoszony przez Komisję Unii Europejskiej rokiem ESP. Priorytetowym celem Komisji w zakresie polityki drogowej jest obniżenie do roku 2010 liczby śmiertelnych ofiar wypadków o połowę. Powołana inicjatywa eSafety uznaje aktywne systemy bezpieczeństwa, takie jak ESP, za decydujący czynnik wspomagający osiągnięcie tego celu. Firma Bosch, jako jedno z pierwszych przedsiębiorstw, przyłączyła się do tego projektu i podpisała europejskie porozumienie na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Bosch chce informować o systemie ESP i tym samym upowszechniać ideę bezpieczeństwa na drogach.

Komentarze

Brak komentarzy