Obowiązkowy system eCall najpóźniej za trzy lata

, 5 maja 2014, 10:44

eCall, czyli system automatycznego powiadamiania o niebezpiecznych wydarzeniach drogowych ma obowiązkowo działać we wszystkich krajach Unii Europejskiej nie później niż do 1 października 2017 roku. Do tej daty ma zostać ukończona infrastruktura niezbędna do obsługi tego ogólnoeuropejskiego systemu.

Kompromis w sprawie eCall

Co najmniej pół roku wcześniej wejdzie w życie rozporządzenie dotyczące homologacji na potrzeby wdrożenia systemu pokładowego eCall. Określenie tych dat jest wynikiem kompromisu zawartego 19 marca pomiędzy Radą a Parlamentem Europejskim.

Techniczne wymagania dla urządzeń eCall przeznaczonych do montowania we wszystkich nowych samochodach osobowych oraz lekkich pojazdach dostawczych zostaną zawarte w osobnej propozycji legislacyjnej.

Plusy eCall

Oczekuje się, że ogólnoeuropejski system eCall skróci o 40% czas reakcji na zgłoszenie wypadku w obszarach miejskich oraz o 50% w obszarach wiejskich, zmniejszając liczbę poszkodowanych oraz ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych. eCall przyczyni się również do zmniejszenia zatorów na drogach oraz zapobiegnie wtórnym zdarzeniom drogowym, do których może dojść w wyniku niezabezpieczenia miejsc wypadków.

Jeżeli pojazd wyposażony w urządzenie eCall będzie uczestniczyć w wypadku drogowym na terenie Europy, system automatycznie połączy się z najbliższym centrum powiadamiania ratunkowego pod numerem 112 przy wykorzystaniu publicznej sieci łączności bezprzewodowej. Jednocześnie przekaże dane dotyczące czasu i dokładnego miejsca wypadku (GNSS), kierunku jazdy, numeru identyfikacyjnego pojazdu oraz rodzaju jego napędu.

Zgłoszenia alarmowe będą obsługiwane bez pobierania jakichkolwiek opłat przez organ państwowy lub prywatną organizację, której to zadanie zostanie powierzone przez państwo członkowskie. Kraje unijne będą miały swobodę w decydowaniu o organizacji działania swoich służb ratunkowych. Ponieważ niektóre połączenia w ramach eCall mogą dotyczyć wsparcia technicznego, kraje UE będą mogły zadecydować o zastosowaniu systemu filtrującego, który zapewni obsługiwanie przez infrastrukturę eCall wyłącznie zgłoszeń ratunkowych. Specyfikacje dotyczące punktów przyjmowania zgłoszeń o wypadkach określone są w Rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 305/2013.

Bezpieczeństwo systemu

Kraje członkowskie powinny zagwarantować, że dane przekazywane za pomocą systemu eCall będą służyć wyłącznie celom powiadamiania ratunkowego i będą przetwarzane zgodnie z odpowiednimi zasadami ochrony danych osobowych obowiązującymi w UE.

Przed uruchomieniem nowego systemu zostanie przeprowadzona przy wsparciu Komisji Europejskiej kampania informacyjna mająca na celu objaśnienie obywatelom zasad używania systemu, sposobów unikania fałszywych zgłoszeń oraz sposobu, w jaki chronione są przekazywane dane.

Tekst decyzji został formalnie zaakceptowany przez Parlament na posiedzeniu plenarnym 15 kwietnia. Następnie stanowisko w tej kwestii musi zająć Rada. Prawdopodobnie cała procedura zamknie się już wkrótce.

Dowiedz się więcej

FIGIEFA popiera wprowadzenie systemu eCall
FIGIEFA popiera wprowadzenie systemu eCall

FIGIEFA z radością przyjęła propozycję Komisji Europejskiej (KE) dotyczącą wdrożenia systemu eCall. Wyposażanie pojazdów w technologię telematyczną będzie obowiązkowe od 2015 r. Zdaniem organizacji FIGIEFA system eCall przyczyni się do zmniejszenia śmiertelności na drogach oraz złagodzenia skutków wypadków. Obowiązkowe od 2015 r. wyposażanie pojazdów w technologię telematyczną, na której opiera się system eCall, przyniesie użytkownikom […]

System On Call w Polsce – samochód pod stałą kontrolą Volvo
System On Call w Polsce – samochód pod stałą kontrolą Volvo

System automatycznego powiadamiania o niebezpiecznych wydarzeniach drogowych – eCall – już wkrótce będzie działał w całej Unii Europejskiej. Na wprowadzenie swojej wersji tego systemu w Polsce, już teraz zdecydowało się Volvo. Volvo On Call będzie miał jednak zdecydowanie więcej funkcji – da możliwość stałego monitorowania samochodu przez administratorów systemu. Najpóźniej na początku 2018 roku ma […]

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 8 maja 2014, 10:45 0 0

Jest to bardzo dobry system żeby tylko działał tak jak powinien bo w naszym kraju to jest różnie ręce lepią się do wszystkiego a wyniki są tragiczne bo znowu nie wyszło

Odpowiedz

Anonim, 8 maja 2014, 18:24 0 0

Bardzo dobry do koszenia kasy i wykończenia warsztatów niezależnych, przeczytaj kolego poprzedni artykuł o tym gdzie jest uwzględnione co dodatkowo sobie producenci będą mogli do tego podłączyć.
A czy będzie działać no odpowiedz sobie sam, skoro numer 112 po kilkunastu latach od wprowadzenia dalej nie działa jak należy to co, taki skomplikowany system zadziała ?? chcę to zobaczyć ;P

Odpowiedz