CORTECO – zawieszenie silnika

, 23 kwietnia 2014, 23:05

W miarę upływu czasu technologia zmienia nasz sposób życia. Zdarza się to we wszystkich dziedzinach, a samochód nie jest wyjątkiem. Silniki, zawieszenia i nadwozia nowoczesnych samochodów są obecnie bardzo zaawansowane i wyposażone w dużą ilość podzespołów wysokiej technologii, które należy zabezpieczyć, między innymi, przed drganiami.

Drgania pochodzące od silnika wpływają na skrócenie średniej długości życia części mechanicznych oraz sterujących urządzeń elektronicznych umocowanych i napędzanych bezpośrednio od silnika (np. kompresor klimatyzacji).

Wibracje są to fale, które rozchodzą się w przestrzeni i materiałach (powietrze, metal itd.) i mogą być podzielone na dwie kategorie: drgania o niskiej i wysokiej częstotliwości. W odniesieniu do pierwszej, za jedną z głównych przyczyn powstawania uznaje się nierównomierności powierzchni drogi przekazywane do reszty pojazdu poprzez kół, opon i amortyzatorów, które podczas jazdy „kopiują” drgania nierówności podłoża. W przeciwieństwie do tego, wysokie częstotliwości drgań, głównie pochodzących z silnika i skrzyni biegów, ze względu na ich szczególny charakter są bardziej zauważalne w postaci hałasów.

Rys 1Aby temu zaradzić Corteco należące do grupy Freudenberg, wiodącego dostawcy na globalnym rynku pierwotnym i wtórnym, przy użyciu najlepszych technologii dostępnych na rynku oferuje jedną z najbardziej rozpoznawalnych swoich grup produktów – poduszki silnika i skrzyni biegów. W rzeczywistości te elementy mają wielką zasługę zarówno dla pojazdów, jak i ich pasażerów. Eliminują szumy i niechciane hałasy i wibracje, zapewniając przyjemną i komfortową jazdę. Równocześnie mocowania układu napędowego pozwalają zachować jego integralność z nadwoziem. Poduszki mocowania silnika oferowane przez CORTECO są podzielone na trzy główne grupy: standardowe, hydrauliczne o jednym stopniu tłumienia oraz hydrauliczne o zmiennej sile tłumienia.

Rys. 2Standardowe poduszki [rys.1.] zbudowane są poprzez połączenie metalowego korpusu przytwierdzonego do silnika z metalową obudową połączoną z nadwoziem z pośrednictwem gumy/elastomeru. Poduszki typu hydraulicznego [rys.2.] o jednym stopniu tłumienia mogą mieć podobną budowę do standardowych, ale z dodatkiem wewnątrz elementu gumowego dwóch komór, oddzielonych od siebie membraną, przez którą przepływa olej hydrauliczny zdolny do tłumienia drgań. Na koniec, poduszki ze zmienną siłą tłumienia [rys.3 i 4.], oparte są na podobnej zasadzie działania jak zwykłe hydrauliczne, lecz dwie komory wymiany oleju mają zmienną (sterowaną elektromagnetycznie lub podciśnieniowo w zależności od charakterystyki jazdy) geometrię przepływu.

Rys. 3Dlatego poduszki silnika są coraz bardziej ważnymi elementami w dzisiejszych samochodach. Nie tylko mają wpływ na bezpieczeństwo i komfort podróżowania, trwałość bardzo dużej ilości elementów i podzespołów samochodu, ale również – poprzez podpięcie sterowania poduszki do systemu zarządzania pojazdem – informują o swoim stanie.

Ze względu na ich bardzo skomplikowana budowę jest bardzo trudne ustalenie średniej trwałości współczesnych poduszek silnika, ale ze względu na wymogi producentów pojazdów ich pełna sprawność liczy się dla Rys. 4przebiegów co najmniej 160 tys. km od zamontowania. Uszkodzenie poduszek, nawet to niewidoczne na pierwszy rzut oka, ani też nie sygnalizowane zapalaniem się kontrolki ostrzegawczej (dla poduszek o zmiennym stopniu tłumienia) daje się dość łatwo zdiagnozować – pierwszymi objawami są: wzrastający hałas i wibracja jednostki napędowej, zauważalne ponadnormatywne wychylenia silnika w trakcie gwałtownego wzrostu obrotów oraz stuki podczas zapalania lub gaszenia silnika. Należy również dokonać oględzin poduszek po kolizjach drogowych. Przejmują one na siebie zatrzymanie bezwładnego ruchu ważącej znacznie ponad 200 kg jednostki napędowej, co doprowadza do rozerwania połączeń metalu z gumą. 

Rys. 5Na rynku wtórnym jest ogromna ilość podróbek i imitacji, które nie gwarantują należytej trwałości oraz – co najważniejsze – nie tłumią w należyty sposób hałasów i wibracji, zwiększając ryzyko przyśpieszonego i nadmiernego zużycia wszystkich podzespołów samochodu. Ich ocena jest trudna przy zakupie, gdyż technologia, która wyróżnia jakościowe produkty od imitacji, jest z reguły niewidoczna gołym okiem – wszystko to jest zabudowane wewnątrz elementu (zarówno jakość wulkanizacji elastomeru z obudową metalową, jak i obecność i budowa komór i zaworów hydraulicznych, o którym mowa wyżej) [rys.5].

Z tego powodu ważne jest, aby zaufać jedynie jakościowym produktom oferowanym przez dostawców zaaprobowanych i zweryfikowanych przez producentów samochodów, a do tych niewątpliwie zalicza się Corteco / Freudenberg Group. Zaufaj technice i technologii, która gwarantuje trwałość samochodów i bezpieczną podróż w komfortowych i cichych warunkach.

Dowiedz się więcej

Nowy katalog poduszek silnika i skrzyń biegów Corteco
Nowy katalog poduszek silnika i skrzyń biegów Corteco

Firma Corteco ulepszyła i rozszerzyła swój nowy katalog poduszek silnika i skrzyń biegów. Publikacja jest już dostępna dla warsztatów i dystrybutorów. Prawie 1 000 referencji dla ponad 600 modeli samochodów Nowy katalog wprowadza kompleksowy przegląd wszystkich poduszek silnika i skrzyń biegów. Każdy produkt jest popularną na rynku niezależnym częścią zamienną i odpowiada  zarówno oczekiwaniom klienta, […]

Jakość OE na rynku wtórnym – wywiad z przedstawicielem firmy Corteco
Jakość OE na rynku wtórnym – wywiad z przedstawicielem firmy Corteco

Corteco jest członkiem grupy Freudenberg, oferującym wysokiej jakości produkty na rynku niezależnym. O tym czym różni się rynek OE od aftermarketu oraz o ofercie firmy rozmawialiśmy z Wojciechem Głowatym Country Managerem Corteco. Spotykamy się na targach ProfiAuto 2013. Jakie produkty z oferty Corteco są najważniejszym punktem dzisiejszej ekspozycji?  Wojciech Głowaty: Na targach Profi Auto chcemy […]

CORTECO – ekspertyza i innowacyjność w zakresie kontroli wibracji
CORTECO – ekspertyza i innowacyjność w zakresie kontroli wibracji

Przyjemność z jazdy, maksymalny komfort w kabinie, niski poziom hałasu i brak wibracji. Zbyt często jest to tylko marzenie. Dlaczego? Z jednej strony powierzchnia drogi nie jest wystarczająca równa i ma wpływ zarówno na jakość podróży jak i na samą konstrukcję pojazdu, a z drugiej strony elementy kontroli wibracji jako części zamienne są często niedowartościowane […]

Komentarze

Brak komentarzy