W pełni automatyczny system oświetleniowy

, 30 marca 2005, 0:00

W ostatnich dziesięcioleciach nowoczesne oświetlenie samochodowe stale ulegało usprawnieniom. Obecnie najnowocześniejsze są lampy doświetlające zakręty, bazujące na wyjątkowo silnych reflektorach biksenonowych. W ciągu zaledwie dwóch lat rozpowszechniły się one nawet w klasie kompaktowej.
Kolejnym etapem rozwoju jest zmienny inteligentny system oświetleniowy przyszłości z w pełni automatyczną, uzależnioną od warunków i sytuacji kontrolą. W roku 2007 spodziewane jest uzyskanie homologacji od odpowiednich międzynarodowych organizacji.
Homologacja ta opiera się na projekcie Eureka EU 1403 AFS (Adaptive Frontlighting System, adaptatywny system oświetleniowy przedniego pasa).
Skonstruowany na tej bazie przez Hellę system tego typu nazywa się Varilis (zmienny inteligentny system oświetleniowy). Składa się z lampy i inteligentnej elektroniki, która dostosowuje się automatycznie do różnych sytuacji drogowych i warunków oświetleniowych.
Sercem systemu jest Variom – innowacyjny moduł reflektorowy Helli, który można wykorzystywać do wytwarzania aż pięciu różnych strumieni światła (do warunków miejskich, pozamiejskich, autostradowych, świateł dalekosiężnych i strumienia na złe warunki pogodowe), i który można stosować w samochodach dla lewo- i prawostronnego ruchu. VarioX opiera się na reflektorze projektorowym pracującym podobnie do projektora w rzutniku slajdów. Powstał on jako reflektor do świateł mijania dzięki wyposażeniu w specjalnie ukształtowaną przesłonę pomiędzy źródłem światła a szklaną soczewką, co gwarantowało przepisowy rozkład strumienia światła na drodze. W lampie biksenonowej przesłonę tę można ustawiać w dwóch położeniach: w ułamku sekundy jej opuszczenie otwiera drogę dla świateł dalekosiężnych, a uniesienie wytwarza światła mijania.
W module VarioX miejsce przesłony zajął cylinder o precyzyjnie uformowanym kształcie, który obraca się wokół swej osi wzdłużnej. Na jego obwodzie wyrzeźbiono kilka różnych wzorów, które umożliwiają projektorowi Varilis wytwarzanie na drodze następujących strumieni światła:
 – w mieście szeroki strumień (nawet przy zmianie kierunku jazdy) umożliwia wczesne rozpoznanie pieszych i użytkowników jednośladów,
 – na drogach międzymiastowych konieczne jest lepsze doświetlenie zakrętów oraz większy zasięg strumienia światła. Uzyskuje się to przez wychylanie modułu Variom,
 – na drogach szybkiego ruchu i autostradach dobrze jest wydłużyć zasięg świateł przy jednoczesnym ograniczeniu oślepiania jadących z przeciwka, szczególnie tych wyprzedzających,
 – wyjątkową wagę ma widzenie i bycie widocznym w złych warunkach pogodowych (deszcz, śnieg, mgła) – Varilis wytwarza do takiego zastosowania optymalny strumień światła.
Aby przełączanie pomiędzy tymi zupełnie różnymi trybami odbywało się automatycznie i z natychmiastową reakcją na sytuację, niezbędna jest obecność inteligentnej elektroniki.
Odpowiednie sterowniki wykorzystują dane przekazywane przez różne czujniki umieszczone w pojeździe i posiłkują się elektroniką cyfrową.
Homologacja dla świateł zakrętowych / Varilis
W pierwszym etapie powstawania inteligentnego systemu reflektorowego na początku roku 2003 homologację uzyskały reflektory doświetlające zakręty. Ostatnia konieczna poprawka do Regulacji o Wyposażeniu (ECE R48) została opublikowana 31 stycznia 2003 roku. Od tej chwili samochody wyposażone w światła zakrętowe miały oficjalne dopuszczenie do ruchu na drogach publicznych. Pozostałe poprawki ECE (R98 o lampach ksenonowych i R112 o halogenowych) opublikowano przedtem, 10 grudnia 2002. Dopuszczenie i homologacja kompletnego systemu Varilis spodziewane są w roku 2007. Nową regulację musi przyjąć Parlament Europejski.
Hella wyposaża w różne odmiany systemów doświetlania zakrętów aż 14 seryjnych modeli samochodów:
Audi A6 (dynamiczne), Audi A8 (statyczne)
BMW 5, X5 (dynamiczne)
Mercedes CLS, E, M (dynamiczne), SLK (statyczne)
Opel Astra (dynamiczne), Signum, Vectra (statyczno-dynamiczne)
Peugeot 407 Coupe (dynamiczne)
Range Rover Sport (dynamiczne)
Volkswagen Golf Plus (dynamiczne).

Komentarze

Brak komentarzy!