Relacja z konferencji prasowej na temat niezależnego sektora części motoryzacyjnych

, 18 lutego 2014, 10:15

Minister Gospodarki, Janusz Piechociński wraz z prezesem SDCM, Alfredem Franke, wzięli udział w konferencji prasowej poświęconej niezależnemu sektorowi części motoryzacyjnych w Polsce. Rozmawiali o produkcji, eksporcie, polskim kapitale oraz zmianach, jakie można zaobserwować w warsztatach samochodowych.

Tendencje w eksporcie

80% eksportu naszego przemysłu motoryzacyjnego trafia do państw członkowskich UE, jednak spadł on o około 2%. Znacząco, bo aż o 15,6% wzrosła sprzedaż do krajów pozaunijnych, co pokazuje, że polska produkcja trafia na nowe rynki zbytu.

Wciąż jednak największymi rynkami zbytu wyprodukowanych w Polsce części i akcesoriów są Niemcy (41%, dynamika – 4,5% wzrostu), Czechy (7,5%, dynamika spadkowa), Francja (6,2% dynamika spadkowa, pokazuje głębokość kryzysu w tym kraju), Wielka Brytania oraz Włochy. Te kraje stanowią łącznie 66% eksportu części i akcesoriów z Polski.

– „Wielcy światowi producenci coraz bardziej przekonują się do polskich części i akcesoriów” – przekonywał wicepremier Piechociński. Zapowiedział, że po ułatwieniu i przyspieszeniu odpraw w polskich portach jeszcze bardziej wzrośnie zaangażowanie azjatyckiego przemysłu motoryzacyjnego w naszym kraju, a polskie porty będą mogły być traktowane jako huby na Europę Środkowo-Wschodnią i konkurować z Hamburgiem.

Polska motoryzacyjnym zagłębiem

Wicepremier nie ukrywał, że ma ambicję, aby – na kształt podkarpackiej Doliny Lotniczej – w Polsce powstał największy w Europie klaster przemysłu samochodowego.

Poprzez kolejne inwestycje uzupełniana jest paleta produkcji w polskich warunkach. Zwiększa się konkurencyjność firm, które funkcjonują na polskim rynku. Piechociński powiedzial, że trwają negocjacje z kilkoma ważnymi partnerami, w Polsce ma pojawić się kolejny inwestor z zakresu katalizatorów najnowszej generacji, a także inwestor z zakresu ogumienia samochodowego.

Minister zwrócił uwagę na fakt, że wiele uwagi poświęca się pierwszej od wielu lat nowej montowni, podczas gdy już zadomowione w Polsce firmy dokonują modernizacji swojego wyposażenia, zmniejszania energochłonności i automatyzacji procesu produkcji.

Coraz bardziej zaawansowane samochody wymagają przygotowanych na ten fakt mechaników samochodowych. Wicepremier zapowiedział, że będzie zmieniał mechanizmy współpracy gospodarki z nauką i szkolnictwem. Zwrócił też uwagę na to, że w naszym kraju powstaje coraz więcej centrów badawczych i rozwojowych, które generują nowe produkty.

Wicepremier przeciwstawił się często padającemu stwierdzeniu, że nie ma polskiego przemysłu motoryzacyjnego. – „W znacznej mierze jest to polski kapitał, który wyrósł przez lata. (…) Chciałbym, abyśmy te dobre przykłady pokazywali i w najbliższym czasie na spotkaniach w Ministerstwie Gospodarki przedstawię Państwu kilkadziesiąt firm z tego sektora gospodarki, żeby pokazać, jakiej jakości menedżerów, właścicieli, kadry i oferty usług oraz produktów mamy już dzisiaj w polskiej przestrzeni gospodarczej.” – zapowiedział Minister Gospodarki.

Producenci i dystrybutorzy

Alfred Franke, prezes SDCM przybliżył niezależny rynek motoryzacyjny. Jego wartość na świecie to blisko 800 mld euro. 25% tej kwoty przypada na Europę. Na tle państw europejskich Polska to najciekawszy rynek, który charakteryzuje się stosunkowo niskim nasyceniem, dającym możliwość rozwoju, co – w połączeniu z sytuacją gospodarczą – daje bardzo dobre perspektywy.

Według prognoz GUS w 2013 roku w 900 fabrykach części motoryzacyjnych w Polsce wyprodukowano… czytaj dalej


Według prognoz GUS w 2013 roku w 900 fabrykach części motoryzacyjnych w Polsce wyprodukowano części o wartości blisko 60 mld zł, o ponad 10% więcej, niż rok wcześniej. Ponad połowa produkcji została wyeksportowana.

Prezes SDCM zaprezentował wyniki Barometru Producentów i Dystrybutorów, który pokazał dużą poprawę na rynku w II i III kwartale 2013 r., kiedy niemal wszyscy producenci i dystrybutorzy zadeklarowali wzrost przychodów. Zauważył też, że IV kwartał z nawiązką zrekompensował spadki z I kwartału. W porównaniu do 2012 roku, kiedy przychody dystrybutorów części w segmentach osobowym i ciężarowym wzrosły o zaledwie 1,5%, 2013 był bardzo udany, dając 12-procentowy wzrost przychodów do 10 235 mln zł.

Zdaniem Alfreda Franke, wzrost udziału eksportu w przychodach polskich dystrybutorów to zasługa ich sprawności logistycznej i konkurencyjności wobec dystrybutorów z innych krajów, dzięki czemu polskie firmy zdobywają tamte rynki. W 2013 roku udział eksportu w segmencie dystrybutorów części do samochodów osobowych sięgnął 16,5%, a ciężarowych – 7,1%.

Usługi

W Polsce liczba warsztatów przypadających na liczbę mieszkańców jest większa, niż w Zachodniej Europie, jednak systematycznie się zmniejsza. Jest to efektem konkurencji i wypadania z rynku mniejszych serwisów. Znacząco wzrasta jednak liczba stanowisk naprawczych oraz zatrudnienie w warsztatach. Trendy te pokazują, że bardziej zaawansowane technicznie samochody wymagają inwestycji serwisów w narzędzia, szkolenia i dane techniczne.

Polski kierowca nie dba o stan techniczny samochodu. Nie jeździ do warsztatu sprawdzić stan techniczny, jak robią to mieszkańcy państw zachodnich, robi to tylko w czasie dokonywania przeglądu technicznego. Prezes Franke zauważył, że gdyby branża, we współpracy z państwem nauczyła kierowców regularnego sprawdzania stanu technicznego samochodów w warsztatach, rynek mógłby wzrosnąć kilkukrotnie.


 

Dowiedz się więcej

Fundusze unijne trafią poprzez producentów części do uczelni
Fundusze unijne trafią poprzez producentów części do uczelni

Ministerstwo Gospodarki chce, by przemysł motoryzacyjny aktywniej korzystał z potencjału polskich instytutów i ośrodków naukowo-badawczych. Według nowej koncepcji, o tym, jakie projekty będą realizowane przez uczelnie, mogą wkrótce decydować firmy z branży motoryzacyjnej. Motoryzacja – Przemysł – Nauka W celu wypracowania korzystnych rozwiązań, związanych z wykorzystaniem funduszy unijnych dla przemysłu i nauki, w Ministerstwie Gospodarki […]

VIII Konferencja Niezależnego Rynku Motoryzacyjnego – relacja
VIII Konferencja Niezależnego Rynku Motoryzacyjnego – relacja

Konferencja Niezależnego Rynku Motoryzacyjnego jest swego rodzaju zwieńczeniem i podsumowaniem tego, co wydarzyło się w branży w ciągu całego roku. Tak było i przy okazji VIII edycji tego wydarzenia. Jaki dla firm z sektora motoryzacyjnego był rok 2013? Tradycyjnie już, Konferencja zorganizowana przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych miała naświetlić obraz niezależnego rynku motoryzacyjnego […]

Warsztaty samoobsługowe – rynkowa ciekawostka
Warsztaty samoobsługowe – rynkowa ciekawostka

Warsztaty samoobsługowe są znane od lat w wielu krajach europejskich. W Polsce tego typu przedsięwzięcia dopiero startują. Czy można zarabiać na warsztacie bez zatrudniania mechaników? Okazuje się, że tak, ale nie jest to prosty biznes. Prześledziliśmy polski rynek warsztatów samoobsługowych. Kliencie, zrób to sam – stanowiska warsztatowe do wynajęcia Choć wydaje się, że czasy, w […]

Eksporterzy i importerzy z optymizmem wchodzą w rok 2014
Eksporterzy i importerzy z optymizmem wchodzą w rok 2014

Notowany w Polsce wzrost gospodarczy w dużej mierze jest zasługą eksporterów wytwarzanych w kraju wyrobów, wśród których ważną rolę ogrywają firmy z branży motoryzacyjnej (w tym producenci części motoryzacyjnych). Według najnowszych badań, rok 2014 powinien być udany dla eksporterów. Także importerzy nie obawiają się większych przeszkód w swojej działalności w nowym roku. Akcenta, instytucja płatnicza […]

Producenci i dystrybutorzy części podsumowują III kwartał 2013 r.
Producenci i dystrybutorzy części podsumowują III kwartał 2013 r.

,,Kryzys w branży motoryzacyjnej” – to hasło wszyscy dobrze znamy, gdyż w ostatnich miesiącach słyszeliśmy je wielokrotnie. Czy jednak nie ma w nim odrobiny przesady? O opinie zapytaliśmy przedstawicieli firm, działających na niezależnym rynku motoryzacyjnym. Trzeci kwartał roku w opinii producentów i dystrybutorów części Przedstawicielom firm zadaliśmy jedno, krótkie pytanie: Jak ocenia Pan/Pani sytuację na […]

Europoseł z wizytą w centrum dystrybucyjnym Inter Cars
Europoseł z wizytą w centrum dystrybucyjnym Inter Cars

Prof. Adam Gierek, poseł do Parlamentu Europejskiego zaangażowany w prace Komisji ds. Przemysłu, Badań Naukowych i Energii zwiedził centrum dystrybucyjne firmy Inter Cars w Mysłowicach. Wizytę zorganizowano z inicjatywy Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. Niezależny rynek motoryzacyjny – znaczenie i potrzeby Mysłowicki magazyn największego polskiego dystrybutora części motoryzacyjnych ma powierzchnię 17 000 m2. Codziennie […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 18 lutego 2014, 13:57 0 0

Janusz Piechociński jest Ministrem Gospodarki RP

Odpowiedz

Anonim, 18 lutego 2014, 14:38 0 0

czy można postawić pytania takie oto (kto zna odp ?):
-- jak się mają w 2014 fabryki produkujące kiedyś samochody osobowe i ciężarowe, dostawcze (NYSA, ZUK, STAR, JELCZ, WARSZAWA, TARPAN, POLONEZ, AUTOSAN, FSO 1500, POLSKI FIAT) ?
-- w jakim stanie są zakłady (dziesiątki, setki) kooperujące z tymi fabrykami ?
-- kto stoi na czele działów RD (badania, rozwój) w tych fabrykach ?
-- ile samochodów wyprodukowano w 2013 w każdej z fabryk?

Odpowiedz