Kolejny dealer samochodów “zapomniał” o przepisach GVO

12 lutego 2014, 16:43

Na redakcyjną pocztę otrzymaliśmy email od jednego z niezależnych warsztatów. Zawierał on zdjęcie naklejki stworzonej przez ASO dealera samochodów. Na szybach aut umieszczano napis: ,,Naprawa poza serwisem to utrata gwarancji”. Wygląda na to, iż wg obowiązującego prawa zapis ten można zaklasyfikować jako wprowadzanie klienta w błąd, zatem jest to czyn nieuczciwej konkurencji wobec niezależnych warsztatów.

Naprawa samochodu a naprawa części

Zgodnie z obowiązującymi przepisami MV BER/GVO właściciele samochodów mogą wykonywać przeglądy zarówno w autoryzowanej sieci dealera samochodów, jak i w warsztatach niezależnych. Jednocześnie, bezpłatne naprawy gwarancyjne samochodu mogą być wykonywane tylko w ASO. Oznacza to, że wszystkie awarie podzespołów objętych gwarancją powinno się zgłaszać do autoryzowanego serwisu. Ale co z częściami eksploatacyjnymi?

Nadesłane przez Czytelnika naszego portalu zdjęcie w jasny sposób sugeruje, że każda naprawa auta poza ASO oznacza utratę gwarancji na samochód. Upublicznianie takiego zdania można uznać za czyn nieuczciwej konkurencji, wprowadzający właściciela pojazdu w błąd. Kontrowersyjne jest tu bowiem użycie sformułowania "naprawa". W świadomości wielu kierowców, w definicji tego określenia mieści się również wymiana części na nowe. Naprawiamy np. hamulce w samochodzie, poprzez wymianę klocków hamulcowych na nowe. W tym kontekście, poprawnie wykonana naprawa samochodu nie przyczynia się do utraty gwarancji.

Warsztaty niezależne mogą wykonywać przeglądy pojazdów posiadających ważną gwarancję producenta. Mogą również odpłatnie wymieniać w nich części na nowe – takie same jak te z oryginalnego montażu lub porównywalnej jakości.

Naklejana na szybę naklejka informacyjna mogła skutecznie "odstraszyć" wielu właścicieli pojazdów od korzystania z usług niezależnych warsztatów. Obecne przepisy regulujące kwestie napraw i części motoryzacyjnych obowiązują w Polsce już od niemal 4 lat – od 1 czerwca 2010 r.

Redakcja MotoFocus.pl skontaktowała się już z dealerem, odpowiedzialnym za rozpowszechnianie naklejek, zwracając się z prośbą o  zaprzestanie tego procederu. Obecnie oczekujemy na oficjalną odpowiedź ze strony ASO.

Dowiedz się więcej

Kierowco, zadzwoń do swojego dealera…
Kierowco, zadzwoń do swojego dealera…

„Każda naprawa poza siecią Opla powoduje utratę gwarancji! Może także obniżyć bezpieczeństwo Twoje i Twojej rodziny”. Takim hasłem, ignorując zapisy rozporządzenia MVBER, jeden z Autoryzowanych Serwisów Opla zachęca kierowców do korzystania ze swoich usług. Powyższe zdjęcie trafiło na naszą skrzynkę mailową dzięki jednemu z Czytelników MotoFocusa. Na zdjęciu widać naklejkę, którą serwis umieścił pod maską […]

Przepisy GVO niewygodne dla ASO Fiata
Przepisy GVO niewygodne dla ASO Fiata

Awaria skrzyni biegów tuż przed upływem gwarancji pojazdu to ciężki orzech do zgryzienia dla autoryzowanego serwisu napraw. Pracownicy ASO Fiata postanowili odmówić wykonania naprawy gwarancyjnej, przedstawiając argumenty sprzeczne z zapisami rozporządzenia MV BER. Pretekstem było wykonywanie przez właściciela pojazdu przeglądów w niezależnym warsztacie. Klienci nie znają GVO, więc ASO to wykorzystuje Pan Wojciech – właściciel […]

Mała usterka – duży problem, czyli polityka ASO Hyundaia
Mała usterka – duży problem, czyli polityka ASO Hyundaia

Usterka spryskiwacza szyby przedniej to teoretycznie nic poważnego. Jeśli jednak zdarza się w samochodzie objętym fabryczną gwarancją, ASO może uznać, że warto wytoczyć najcięższe działa, aby tylko nie wykonać naprawy za darmo. Kolejna sytuacja z łamaniem przepisów MV BER (popularne GVO) w tle. Szukanie haków Pani Iwona jest właścicielką Hyundaia ix20. Pojazd jest otoczony, silnie […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 13 lutego 2014, 9:39 0 0

Grupa PSA, podobnei jak Kia/Hyundai powinna się wreszcie nauczyć chociażby od firm niemieckich co oznacza zdrowa konkurencja na rynku i jak respektować przepisy GVO. Powyższe winno być skierowane do UOKiK.

Odpowiedz

Anonim, 13 lutego 2014, 12:05 0 0

Gwarancja i jej warunki określa umowa dwóch stron najczęściej zapisana w postaci warunków /książka gwarancyjna/ tam może być ujęte wszystko łącznie z tym co na spornej naklejce. Rękojmia/niezgodność towaru z umową /w zależności od podmiotu/ to obowiązek producenta z tytułu sprzedaży produktu regulowany kodeksem cywilnym. Czyż nie tak?

Odpowiedz

Anonim, 13 lutego 2014, 13:50 0 0

Wybaczcie, ale ta naklejka wygląda jakby miała z 10 lat (sam typ szyby może na to wskazywać), więc w czasie, gdy ja naklejono mogła być w 100% zgodna z ówczesnymi regułami i zasadami gwarancji.

Odpowiedz

Anonim, 13 lutego 2014, 20:39 0 0

Naklejka i auto na którym była naklejona są z 2012r.

Odpowiedz