Układ Bosch dla motocykli może uratować tysiące motocyklistów

29 stycznia 2014, 16:14

Co drugi wypadek motocyklowy w Niemczech ze skutkiem śmiertelnym ma miejsce na zakręcie. Gdy motocykl jest pochylony i nagle pojawi się przeszkoda, nawet doświadczeni motocykliści znajdą się w poważnych tarapatach. Koło może wpaść w poślizg, a kierujący straci kontrolę nad pojazdem. Układ stabilizacji toru jazdy dla motocykli (MSC) wspomaga kierowcę przy silnym hamowaniu na zakrętach.

Gdy kierowca zbyt mocno przyspieszy lub zahamuje, układ MSC zredukuje ciśnienie hamowania lub moc silnika, aby można było bezpieczniej kierować motocyklem. Układ zadebiutował na rynku pod koniec 2013 roku, w modelach motocykli KTM 1190 Adventure i 1190 Adventure R.

Specjaliści ośrodka badawczo-rozwojowego rozszerzyli aktualny układ ABS o moduł z czujnikami, który z częstotliwością ponad 100 razy na sekundę mierzy lub oblicza położenie kątowe i nachylenie motocykla. Umożliwia to szybkie dostosowanie ciśnienia hamowania, rozdziału sił hamowania oraz momentu obrotowego silnika.

– „Chcemy uratować tysiące istnień ludzkich” – mówi Fevzi Yildirim, kierujący pracami nad układem. Jeden z jego szkolnych kolegów zmarł w wieku 16 lat w wypadku motorowerowym. Dla Yildirima to tragiczne wydarzenie do dziś pozostaje głównym motorem prac nad układami bezpieczeństwa.

Bazując na konstrukcji modułowej, Bosch oferuje kilka wariantów konfiguracji przeznaczonych dla różnych zastosowań: od bazowego układu dla standardowych motocykli do układu ABS z wieloma funkcjami dodatkowymi. Z myślą o niedrogich motocyklach i skuterach, zwłaszcza w Azji, Bosch przygotował także układ ABS dla przedniego koła, tzw. Front-ABS. Ten jednokanałowy układ ABS reguluje wyłącznie pracę hamulca przedniego koła, ponieważ wiele jednośladów w Azji posiada hamulec hydrauliczny jedynie na przednim kole. Ta odmiana systemu również przyczyni się do ratowania życia. W samych tylko Indiach co roku w wypadkach motocyklowych ginie 40 000 osób.

Dowiedz się więcej

Delphi zaprezentuje systemy automatycznego kierowania pojazdami podczas targów CES 2014
Delphi zaprezentuje systemy automatycznego kierowania pojazdami podczas targów CES 2014

Na Targach Elektroniki Użytkowej CES 2014, firma Delphi zaprezentuje zintegrowane systemy aktywnego bezpieczeństwa i technologie umożliwiające zachowanie łączności. Będą one kluczowymi elementami, z których budowane będą systemy pozwalające na osiągnięcie w pełni zautomatyzowanych systemów kierowania pojazdami. – „Faktem jest, że automatyczne kierowanie pojazdami jest już wdrażane i możliwości tego systemu będą cały czas poszerzane, a systemy będą […]

Usterka pierścienia stykowego kierownicy w Chryslerach
Usterka pierścienia stykowego kierownicy w Chryslerach

Niesprawności pierścienia stykowego w kole kierownicy (potocznie taśma do poduszki powietrznej pod kierownicę) w Chryslerach Voyager i Grand Voyager są nadal częstą usterką. Problem był na tyle poważny, że Daimler Chrysler ogłosił w USA akcję serwisową dotyczącą tej części. Do naprawy wezwano właścicieli aut, które były wyprodukowane w latach 1996-2000, na świecie było ich ponad […]

Rodzaje czujników ABS
Rodzaje czujników ABS

Pierwotnym zadaniem czujników ABS, jak można się domyślić, była praca z systemami ABS. Z biegiem lat systemy bezpieczeństwa były ulepszane, a czujniki ABS spełniały coraz więcej funkcji. Obecnie, przekazywane przez czujniki ABS informacje dotyczące prędkości mogą służyć do obsługi skrzyni biegów, systemów kontroli podwozia i nawigacji, układów kontroli zjeżdżania ze wzniesienia i innych. Rodzaje czujników […]

Superlekki silnik elektryczny Bosch
Superlekki silnik elektryczny Bosch

Bosch opracował wydajny napęd elektryczny o mocy do 80 kW (prawie 109 KM). Jednostka charakteryzuje się wagą zaledwie 32 kg i małymi wymiarami. Dysponuje wyjątkowo wysoką sprawnością w cyklu miejskim. SMG180/120 – elektryczny silnik firmy Bosch Kompaktowy silnik Bosch będący elementem układu przeniesienia napędu w samochodach elektrycznych waży zaledwie 32 kg i ma tak zwartą […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!