,,Wspólnie zbudowaliśmy rynek aftermarketu w Polsce”- 20-lecie współpracy Inter Cars SA i ZF

, 29 stycznia 2014, 17:33

Przedstawiciele ZF Friedrichshafen AG SA i Zarząd Inter Cars SA zamierzają uczcić jubileusz 20-lecia współpracy obu firm. Na specjalnym spotkaniu obecne będą między innymi osoby, dzięki którym ta współpraca rozpoczęła się.

Przedstawiciele Sachs zawsze byli częstymi gości na uroczystościach organizowanych przez Inter Cars. Na zdjęciu Manfred Filko - Dyrektor Zarządzający ZF na Europę Centralną (w środku) razem z Krzysztofem Oleksowiczem (drugi z prawej) przecina wstęgę otwarcia Centrum Logistycznego w Cząstkowie Mazowieckim w 2000 roku.Ponad 20 lat temu na targach motoryzacyjnych w Poznaniu spotkali się Krzysztof Oleksowicz założyciel Inter Cars SA oraz Adreas Klein przedstawiciel Sachs na Europę. Ponieważ w tamtych czasach marka Sachs nie miała jeszcze swojego dystrybutora w Polsce, Krzysztof Oleksowicz rozpoczął rozmowy na temat współpracy i możliwości sprzedaży produktów tej marki na polskim rynku. Mimo, że Inter Cars miał już wtedy szeroką ofertę części, to jednak brakowało sprzęgieł i amortyzatorów. Sachs idealnie do tego pasował.

30 stycznia 2014r. odbędzie się spotkanie Przedstawicieli ZF Friedrichshafen AG SA z Zarządem Inter Cars SA. Udział w spotkaniu wezmą Alois Ludwig, Manfred Filko, P. Rothenhofer oraz Krzysztof Oleksowicz, Robert Kierzek, Krzysztof Soszyński, Wojciech Twaróg i Witold Kmieciak. Obecni będą wspominać historię wspólnych interesów obu firm oraz dyskutować o bieżących projektach.

– „We wrześniu 1993 r. na targach Automechanika we Frankfurcie poznałem Manfreda Filko. Było to pierwsze nasze spotkanie, które zaowocowało rozmowami, negocjacjami i rozwojem dalszych wydarzeń. Szczęśliwie dla Inter Cars Manfred Filko w grudniu 1993 r. objął stanowisko szefa sprzedaży odpowiedzialnego za rynki w Europie Centralnej. Jedną z jego pierwszych decyzji było powierzenie Inter Cars roli dystrybutora marki Sachs w Polsce. Warunkiem jednak było, abyśmy pierwsze zamówienie złożyli na poziomie, co najmniej 100 000 marek. I tak też się stało. Pierwszy transport z towarem otrzymaliśmy w lutym 1994 r. Początki nie były łatwe. Bardzo trudny okazał się pierwszy rok współpracy, gdyż był to czas wielkiego boomu w Europie pod względem produkcji samochodów. Nauczyliśmy się bardzo szybko, że dla Sachs w tamtych czasach ważniejszy był Mercedes czy VW niż Inter Cars, a to dlatego, że Sachs jako główny producent na rynek OE w pierwszej kolejności dostarczał właśnie na ten rynek. Jednak przetrwaliśmy ten trudny moment i w następnych latach współpraca rozwijała się bardzo stabilnie. Kamieniami milowymi były kolejne liczby wzrostu sprzedaży, ciągły rozwój i poszerzanie oferty amortyzatorów i sprzęgieł do wszystkich marek pojazdów. W 2003 r., po 10 latach współpracy otrzymaliśmy od Sachs wyróżnienie – nagrodę za sprzedaż milionowego amortyzatora." – opowiada Krzysztof Oleksowicz – założyciel Inter Cars SA.

Witold Kmieciak – pierwszy przedstawiciel firmy Sachs Handel w Polsce w latach 1996-2010, a obecnie członek Zarządu Inter Cars, wspomina:

– „Firma Sachs Handel już w grudniu 1993 szukała partnerów handlowych w Polsce (wcześniej była reprezentowana przez swojego partnera z rynku niemieckiego). Rozpocząłem współpracę z firmą na początku lutego 1996 r., mniej więcej w tym samym czasie, co mój kolega, Grzegorz Fedorowicz, który początkowo miał się zająć rynkiem Polski południowej, jednak zaczęliśmy współpracować razem na całym obszarze kraju. Bardzo szybko zorientowaliśmy się, że podstawowym produktem sprzedawanym przez firmę Sachs Handel na nasz krajowy rynek będą amortyzatory, potrzebowaliśmy, więc partnerów działających na terenie całego kraju. Postawiliśmy wtedy na pięciu dystrybutorów, którzy mieli stać się głównymi importerami produktów firmy Sachs Handel. W grupie tej znalazły się firmy Inter Cars, Fota, Inter Team oraz Hart i Bronowski. Przez blisko rok ustalaliśmy wizję rozwoju marki Sachs na polskim rynku, w tym czasie odbyło się wiele rozmów i spotkań z dystrybutorami.

Kolejnym kamieniem milowym było dopasowanie oferty Sachs do warunków panujących na naszym rodzimym rynku. Ponieważ nasza konkurencja w amortyzatorach stawiała na reklamę i ostatecznego klienta, czyli właściciela pojazdu, Sachs obrał inną ścieżkę rozwoju. Organizowaliśmy pierwsze szkolenia techniczno-produktowe, prawie natychmiast rozpoczęliśmy budowę sieci specjalistycznych warsztatów OSS. Następnym przełomowym okresem były lata 1997-98, wówczas amortyzatory Sachs miały już dominującą pozycję na rynku polskim w produktach Premium, mimo dużej konkurencji i wysokich nakładów na marketing ze strony Monroe.

Zwiększający się co roku import samochodów używanych z zagranicy spowodował, że polski rynek motoryzacyjny stawał się coraz bardziej podobny do rynku na zachodzie Europy. Pojawił się popyt na kolejny produkt Sachsa, tj. sprzęgła. Tu również pomogły nam szkolenia techniczne i nasze serwisy OSS (rozpoczął się trudny okres przekonywania warsztatów, że tylko wymiana kompletu sprzęgła rozwiązuje problem). Sprzedaż sprzęgieł wymagała zaangażowania dużego kapitału, skoncentrowaliśmy się na naszej piątce dużych dystrybutorów, co przyniosło pozytywne efekty. Ponieważ główną działalnością naszych dotychczasowych importerów była sprzedaż części do samochodów osobowych, w latach 2002 – 2003 firma zdecydowała się dołączyć dwóch specjalistów w zakresie sprzedaży części ciężarowych. Najpierw firmę Autos, a następnie firmę Suder.

Od samego początku działalności Sachs na rynku polskim firma Inter Cars uczestniczyła i rozwijała wspólne szkolenia techniczne, pomagała w podnoszeniu kwalifikacji pracowników wolnych warsztatów, co zaowocowało powstaniem sieci serwisów Q-Service, a następnie firma Inter Cars tworzyła w Polsce sieć Auto Crew. Podnoszenie kwalifikacji pracowników wolnych warsztatów również dzisiaj pomaga firmie Inter Cars sprzedawać produkty Premium, takie jak Sachs czy Lemfoerder*. (przyp. red. w Niemczech Sachs rozpoczął współpracę, jako Sachs GmbH, następnie został przejęty przez koncern Mannesmann, do którego dołączyła marka Boge. W 2003 r. Sachs i  Boge weszli w skład koncernu  ZF, który był już właścicielem marki Lemfoerder).

Drugim elementem powodującym, że Inter Cars stawał się dominującym Partnerem ZF Trading, było otwarcie filii zagranicznych IC. Sprzedaż na rynki ukraiński, czeski, słowacki była wspierana przez centralę ZF, a z kolei sprzedaż na tych rynkach odbywała się już bezpośrednio z filii zagranicznych dystrybutora Inter Cars. W roku 2010 firma ZF Trading miała ugruntowaną pozycję na rynku polskim, a polskie biuro uczestniczyło we wszystkich działaniach marketingowych i szkoleniowych, wspierając sprzedaż produktów ZF (Sachs, Lemfoerder, ZF). W tym właśnie czasie zdecydowałem się podjąć nowe wyzwanie, jakim było przywrócenie opłacalności w działaniu oraz rozwój sieradzkiej fabryki produkującej naczepy i wywrotki – Feber."

W ubiegłym roku Inter Cars przyłączył się do ogólnopolskiej akcji Sachs Race Challenge, w którym udział wzięło ponad 8 tysięcy klientów. Zdaniem Petera Rothenhöfera, Dyrektora polskiego oddziału ZF, do tej pory akcja spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem ze strony uczestników, a szkolenia i towarzyszące im atrakcje zostały właściwie dobrane. W tym roku do tej akcji zapisało się już ponad 16 tysięcy klientów Inter Cars.

– „Patrząc z perspektywy czasu, decyzja o współpracy była dla spółki strategiczną. Sachs obok Boscha był najbardziej rozpoznawalnym producentem Premium. Sachs to brend znany z wysokiej jakości, to marka bardzo dobrze postrzegana na polskim rynku. Można powiedzieć, że od 1994 roku, gdy do oferty IC dołączone zostały linie podstawowe, staliśmy się numerem jeden w Polsce pod względem różnorodności asortymentu. W następnych latach nasza współpraca rozwijała się bardzo dynamicznie. Podobnie było z asortymentem części dla rynku ciężarowego, który zaczęliśmy budować w 1996 r. Spółka notowała wzrosty sprzedaży niemalże we wszystkich latach pomijając kryzysowy rok 2009. Postawiliśmy na relacje partnerskie, oparte na wymianie informacji na temat rynku oraz na zaufanie. Wspólnie zbudowaliśmy rynek aftermarketu w Polsce." – podsumowuje K. Oleksowicz.

Dowiedz się więcej

Szkolenia Inter Cars w lutym
Szkolenia Inter Cars w lutym

Na luty zaplanowane są szkolenia poświęcone układom hamulcowym, pomiarom oscyloskopowym, układom klimatyzacji, układom wspomagania kierownicy, instalacjom LPG, turbodoładowaniu silników i innym. Miasta, w których odbędą się zaplanowane szkolenia to: Białystok, Bielsko-Biała, Bydgoszcz, Częstochowa, Gdańsk, Gorzów Wielkopolski, Kajetany, Listopada, Łódź, Olsztyn, Poznań, Rybnik, Rzeszów, Siedlce, Wałcz, Waryńskiego, Wieliczka, Wrocław, Zielona Góra. Firmy szkolące to: Ate, BETiS, […]

,,Będziemy dużo bardziej skupieni na tym regionie rynku” – jubileuszowe spotkanie ZF i Inter Cars
,,Będziemy dużo bardziej skupieni na tym regionie rynku” – jubileuszowe spotkanie ZF i Inter Cars

,,Inter Cars wyznacza nowe trendy na rynku motoryzacyjnym już od 20 lat” – powiedział przedstawiciel ZF podczas obchodzenia jubileuszu 20-letniej współpracy pomiędzy firmami Inter Cars i ZF. – „Istnieją dwa rodzaje przedsiębiorstw, te które wyznaczają trendy i te, które za nimi podążają. Inter Cars SA niewątpliwie należy do pierwszej kategorii – uważa  Alois Ludwig, Dyrektor […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 30 stycznia 2014, 12:35 0 0

czekam aż lewar napisze "wspólnie zniszczyliśmy rynek aftermarketu w Polsce" ;-)

Odpowiedz

Anonim, 30 stycznia 2014, 13:37 0 0

A ani wzmianki o Grzegorzu F. - “Mr. Sachs” co pomagał otwierać pierwsze filie Inter Carsu w Bielsku, dalej ze Sławkiem W. w Sosnowcu, itd........................................................

Odpowiedz