FSA – Nowe urządzenie pomiarowe Boscha

, 16 marca 2005, 0:00

Bosch opracował nowe urządzenia FSA, które umożliwiają diagnostykę poszczególnych komponentów pojazdu.
Możliwość szybkiej i bezbłędnej diagnostyki pojazdu za pomocą nowoczesnego sprzętu decyduje o konkurencyjności warsztatu samochodowego. Współczesne samochody są już co prawda wyposażane w urządzenia, za pomocą których możliwe staje się ograniczenie potencjalnych przyczyn usterek, jednak w razie konieczności lokalizacji uszkodzenia niezbędna staje się wizyta w warsztacie samochodowym.
W nowych urządzeniach FSA technikę pomiarową oraz wyświetlacz można ustawić odpowiednio do diagnozowanego komponentu, przy czym nie musi być on wymontowany z pojazdu.
Nowością, obecną jedynie w urządzeniach Boscha, jest generator sygnału umożliwiający kontrolę czujników wraz z przewodami doprowadzającymi oraz złączami wtykowymi, bez konieczności demontażu. Rzadsza w związku z tym staje się czasochłonna i często niepotrzebna wymiana części.
Modułowy diagnoskop FSA to platforma diagnostyczna wyposażona w przyrządy pomiarowe, takie jak oscyloskop 50 MHz, czy multimetr. Urządzenie można przystosować zarówno do posiadanych już systemów diagnostycznych, jak i stopniowo rozbudowywać do rozmiarów kompleksowego systemu diagnostyki warsztatowej.
Przykładowo, przy pomocy modułu pomiarowego FSA można zmienić posiadany tester diagnostyczny KTS 520 lub 550 zintegrowany z komputerem PC, w kompletny system umożliwiający diagnostykę sterowników oraz analizę systemów zamontowanych w pojeździe. Urządzenie FSA można ponadto uzupełnić o analizator spalin Boscha.
Oprócz wymienionego już generatora sygnału, ciekawym rozwiązaniem nowego diagnoskopu jest fizyczna kontrola funkcjonowania szybkich systemów CAN-Bus, czy możliwość prowadzenia długotrwałych, 24-godzinnych pomiarów prądu spoczynkowego akumulatora. Pomocna w ocenie wyników pomiarowych jest opcja zapisywania w systemie krzywych porównawczych oraz, w razie konieczności, możliwość nałożenia danych na krzywą zmierzoną w pojeździe. Zapisując krzywe pomiarowe do wykorzystania w późniejszej pracy, mechanik tworzy jednocześnie własną bazę danych. Nowe modele FSA mają również możliwość połączenia z innymi systemami sieci warsztatowej ASA.
Urządzanie diagnostyczne FSA dostępne jest w 3 wersjach: FSA 720, FSA 740 oraz FSA 750.
FSA 720
Najważniejszymi elementami diagnoskopu FSA 720 są: wszechstronny moduł pomiarowy oraz obszerny zestaw czujników. Urządzenie powstało z myślą o warsztatach, wyposażonych w komputery PC. Przy pomocy zestawu dodatkowego można rozszerzyć moduł pomiarowy FSA 720, tworząc z niego kompletny system FSA 740.
]1L[
FSA 740
FSA 740 jest wózkowym, modułowo skonstruowanym systemem. Oprócz modułu pomiarowego oraz zestawu czujników, w jego skład wchodzą: komputer PC z antyrefleksyjnym monitorem z aktywną matrycą, pilot zdalnego sterowania, drukarka oraz urządzenie do diagnostyki sterowników KTS 520 (dostępna jest także wersja bez KTS 520).
FSA 750
FSA 750 to, podobnie jak model 740, kompletny system wózkowy, połączony jednak z przenośnym testerem diagnostycznym KTS 650. Urządzenie KTS 650 jest tutaj wykorzystywane również jako baza obsługowa, wskaźnikowa i obliczeniowa dla FSA. Aby przezbroić urządzenie KTS 650 z wózkiem w system FSA 750 udostępniony został zestaw dodatkowy.
W standardowym wyposażeniu wszystkich modeli FSA znajduje się obszerny pakiet oprogramowania. Program podstawowy „System Soft plus” zawiera ogólne wskazówki dotyczące testowania i połączeń, kolejnych kroków procedury diagnostycznej oraz oprogramowanie dla multimetru i oscyloskopu.
Program „Compact Soft plus” obejmuje kontrolę komponentów, wskazówki dotyczące połączeń i testowania konkretnych pojazdów oraz poprawne dane dla poszczególnych kroków diagnostycznych. Dodatkowo dołączone zostały dane o około 40 podstawowych komponentach. Abonament na oprogramowanie gwarantuje uzupełnianie na bieżąco wymaganych danych dotyczących pojazdów i komponentów.
Urządzenia pomiarowe systemów FSA są wspomagane przez oprogramowanie warsztatowe ESI[tronic], które umożliwia dostęp do wszelkich istotnych informacji dotyczących pojazdu oraz przebiegu procedury diagnostycznej. Uwzględniając diagnostykę sterowników oprogramowanie pokrywa około 95procent potrzeb rynku. Oprogramowanie ESI[tronic] jest na bieżąco aktualizowane w systemie abonamentowym.
Modele FSA 720/740/750 stanowią optymalne rozwiązanie diagnostyczne przede wszystkim dla warsztatów prywatnych oraz tych, które zajmują się naprawą różnych marek samochodów.

Komentarze

Brak komentarzy!