Elektryczny układ kierowniczy do BMW i3 produkowany w Polsce

17 stycznia 2014, 13:31

Pierwszy w pełni elektryczny samochód BMW – model i3 został wyposażony w układ kierowniczy, który produkowany jest wyłącznie w tyskim i gliwickim zakładzie firmy Nexteer Automotive.

Elektryczny system sterowania typu Single-Pinion EPS od Nexteer Automotive

Rocznie w polskich fabrykach Nexteer, największych pod względem produkcji i zatrudnienia, ma powstawać 40 tysięcy sztuk elektrycznych systemów sterowania typu Single-Pinion EPS (Electric Power Steering), przeznaczonych dla monachijskiego producenta. Rafał Wyszomirski, prezes zarządu polskiego oddziału Nexteer Automotive, powiedział:

– „Produkcja układów kierowniczych dla marki premium, jaką jest BMW, to z pewnością duże wyzwanie, ale także szczególna nobilitacja dla polskich zakładów Nexteer Automotive. Fakt, że systemy sterowania dla pierwszego elektrycznego modelu BMW powstają właśnie w Polsce potwierdza, iż dysponujemy nie tylko światowej klasy inżynierami, ale także bardzo profesjonalnym zespołem produkcyjnym."

Montowany w BMW i3 układ EPS (Electric Power Steering) posiada specjalną architekturę elektroniczną, pozwalającą na wprowadzanie nowych funkcji sterowania pojazdów światowych koncernów. Systemy EPS firmy Nexteer szczególnie dobrze sprawdzają się w samochodach elektrycznych (EV), m.in. dzięki integracji systemów o dużej wydajności oraz małemu zapotrzebowaniu na energię w trybie oczekiwania. Tworząc nowe układy kierownicze, inżynierowie Nexteer biorą pod uwagę – tak, jak było to w przypadku BMW i3 – założenia projektowe całego pojazdu, a nie tylko jego podzespołów odpowiedzialnych za prowadzenie. Dzięki temu elektryczne układy kierownicze są w pełni zintegrowane z całą architekturą elektryczną pojazdu, a ponadto pozwalają na szybkie  dostosowanie   systemu do kolejnych zmian klienta  oraz wymagań dotyczących układu kierowniczego.

Jak wskazują inżynierowie Nexteer, jednym z najważniejszych czynników umożliwiających tworzenie tak złożonego układu kierowniczego, jaki montowany jest w BMW i3, jest pełna integracja systemów elektronicznych Nexteer oraz możliwość ich projektowania w specjalnym centrum rozwoju oprogramowania firmy. By sprostać wymaganiom producentów, Nexteer stosuje obecnie w swoich systemach nową rodzinę dwurdzeniowych procesorów posiadających certyfikat ISO 26262, integrujących  interfejs komunikacjny FlexRay z pojazdem. Technologia ta pozwala na wsparcie używanej przez globalnych producentów samochodów platformy AUTOSAR SW oraz implementowanie systemów wspomagających kierowcę, takich jak system utrzymywania toru jazdy czy park assist (asystent parkowania). Ponadto układy EPS pozwalają producentom na dodawanie nowych systemów wspomagających kierowcę nie tylko w początkowej fazie produkcji, ale także w całym cyklu życia modelu.

W system single-pinion EPS firmy Nexteer Automotive wyposażony został także nowy model Mini Cooper (2014), który miał swój debiut podczas salonu Auto Show w Los Angeles w listopadzie ubiegłego roku

Dowiedz się więcej

70 tysięcy układów kierowniczych rocznie z Gliwic do General Motors
70 tysięcy układów kierowniczych rocznie z Gliwic do General Motors

Z taśm produkcyjnych gliwickiej fabryki Nexteer Automotive do końca roku ma zjechać niemal 70 tysięcy układów kierowniczych ze wspomaganiem elektrycznym (EPS), przeznaczonych do nowego Opla Adam. Testową produkcję układów EPS rozpoczęto w gliwickiej fabryce niemal rok temu. Do końca 2012 roku wyprodukowano łącznie pięć tysięcy egzemplarzy, a po zakończeniu etapu testowego wolumen produkcji układów EPS […]

Nowe tworzywa sztuczne w elektrycznym BMW
Nowe tworzywa sztuczne w elektrycznym BMW

BASF jest dostawcą tworzyw sztucznych dla kilku innowacyjnych komponentów i wspiera producenta w zakresie wiedzy konstrukcyjnej Know-How na potrzeby produkcji elektrycznego BMW i3. Współpraca obejmuje produkcję oparć przednich foteli, kluczowych elementów wzmacniających nadwozie wykonanych z włókien węglowych oraz siedzisk tylnej kanapy. Ważące zaledwie 2 kg oparcie siedziska w fotelu kierowcy i pasażera jest pierwszym formowanym wtryskowo […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 17 stycznia 2014, 23:06 0 0

Super:-)

Odpowiedz