Światła do jazdy dziennej – poprawny montaż obowiązkiem warsztatu

, 4 grudnia 2013, 23:12

Światła do jazdy w dzień są coraz bardziej popularne, gdyż atuty tego rozwiązania są widoczne na pierwszy rzut oka.

Po pierwsze inni uczestnicy ruchu, tacy jak piesi czy kierowcy innych pojazdów, szybciej zauważają w świetle dziennym pojazdy wyposażone w światła do jazdy w dzień. Również w razie oślepienia światłem słonecznym. Dlatego też i ich reakcja będzie szybsza, co pozwoli uniknąć wielu ryzykownych sytuacji oraz wypadków.

Światła mijania oświetlają nawierzchnię jezdni pod skosem w dół, dlatego nie są idealnym rozwiązaniem. W porównaniu z nimi światła dzienne świecą za to prosto, dlatego łatwiej je rozpoznać (rysunek obok). Dodatkowo natężenie światła jest dobrane w taki sposób, że nie powoduje oślepienia. Rzeczywista skuteczność ostrzegania, która w porównaniu ze światłami mijania zużywa mniej energii i paliwa. Poza tym, dzięki światłom do jazdy w dzień można zapomnieć o oświetleniu pojazdu, ponieważ włączają się one automatycznie po włączeniu zapłonu. Z kolei po włączeniu świateł mijania światła do jazdy w dzień są automatycznie wyłączane. Tyle o plusach tego rozwiązania, jednakże przy podjęciu decyzji o zakupie warto też sprawdzić czy posiadają wymaganą homologację.

Istotną kwestią jest również sam montaż świateł dziennych. Zdarza się często, że światła te są montowane niezgodnie z prawem o ruchu drogowym. Ustawodawca dopuszcza różne warianty montażowe. Bezwzględnym wymogiem są jednak odstępy i kąty ustawienia reflektorów. Normy obowiązujące dla poszczególnych pojazdów znajdują się w tabeli poniżej:

Należy również pamiętać że za poprawny montaż oraz dobór świateł do jazdy dziennej jest odpowiedzialny warsztat dokonujący montażu. Film instruktażowy dotyczący tego w jaki sposób poprawnie montować światła dzienne znajduje się na portalu HELLA Techworld. Teraz wyjątkowo udostępniony na portalu Motofocus:

Ten film oraz znacznie więcej praktycznych porad dotyczących świateł i nie tylko, można znaleźć na portalu HELLA Techworld z użytkową wiedzą dla warsztatów. Wystarczy kliknąć, aby przejść na stronę portalu, zarejestrować się i korzystać z szerokiej wiedzy techników i inżynierów HELLA. Dostęp do portalu jest całkowicie  bezpłatny.

Dowiedz się więcej

HELLA Techworld – nowy techniczny portal internetowy
HELLA Techworld – nowy techniczny portal internetowy

Techniczny portal internetowy HELLI jest już dostępny. Strona zawiera wiedzę techniczną oraz wskazówki przydatne w codziennej praktyce warsztatowej. Portal HELLA Techworld HELLA Techworld to narzędzie, które z założenia ma stanowić wsparcie w codziennej pracy każdego warsztatu. Portal  łączy w sobie obszerną wiedzę ekspercką z informacjami technicznymi, dotyczącymi problemów pojawiających się przy przeglądzie lub naprawie samochodu. […]

Nowy asortyment lamp ksenonowych HELLA +30
Nowy asortyment lamp ksenonowych HELLA +30

HELLA rozszerzyła swoją ofertę o lampy z serii XENON +30 z temperaturą barwy światła dochodzącą do 5000 K. Lampy są zbliżone do bardzo jasnych świateł dziennych LED w nowoczesnych pojazdach i oferują maksymalne oświetlenie zapewniające widoczność prawie jak w świetle dziennym. Białe światło nowej generacji lamp ksenonowych o temperaturze barwy światła do 4300 Kelwinów, podwójnej […]

Pierwszy system LED Matrix w oświetleniu samochodowym
Pierwszy system LED Matrix w oświetleniu samochodowym

Najnowsze Audi A8 to pierwszy pojazd, w którym wykorzystano Matrix LED – system oświetlenia przedniego umożliwiający ciągłe używanie świateł drogowych całkowicie w technologii LED. To pierwsze i jedyne tego typu rozwiązanie na świecie. System ciągłego korzystania ze świateł drogowych to rozwiązanie podnoszące bezpieczeństwo ruchu na drogach – kierowca widzi przeszkody, które przy włączonych tylko światłach […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 5 grudnia 2013, 19:10 0 0

A i tak klient przyniesie swoje za 30 zł których ni w ząb nie da się poprawnie założyć bo się nie mieszczą i każe załorzyć :P

Odpowiedz

Anonim, 8 grudnia 2013, 11:40 0 0

trochę w tej tabeli jest bzdur.
po pierwsze jeżeli światła mają 2 homologacje to przy włączeniu świateł mijania Ledy mogą nadal się świecić ale z mniejszą mocą.
Jest to absolutnie dopuszczalne pod warunkiem posiadania przez ledy dwóch homologacji.
A obawiam się, że hella nie ma i dlatego tak pisze.

Odpowiedz

Anonim, 10 grudnia 2013, 9:09 0 0

jesli swiatla do jazdy w dzien po wlaczeniu swiatel mijania swieca z mniejsza moca to nie sa juz wtedy swiatlami do jazdy w dzien

Odpowiedz