Konferencja Castrol na Targach Inter Cars

17 września 2013, 13:00

Podczas 13. Targów Inter Cars firma Castrol zorganizowała konferencję prasową. Zaprezentowano szczegóły techniczne samochodów ścigających się podczas zawodów Volkswagen Castrol Cup, podano także kilka istotnych informacji dotyczących produkcji i składu olejów silnikowych.

Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI z wyścigów Castrol Cup

Spotkanie z dziennikarzami zostało podzielone na dwie tury. W pierwszej części, specjaliści Castrola przedstawili pojazdy, które ścigają się w serii zawodów Volkswagen Castrol Cup. Są to dostosowane do motosportu Golfy GTI 6. generacji. Ze względu na pracę w trudnych warunkach silniki wymagają oleju gotowego sprostać największym obciążeniom. Wyścigi są więc doskonałą okazją dla Castrola na przeprowadzenie testów swoich produktów. 

W czasie konferencji zwrócono uwagę na części, które wykorzystywane są w sportowych pojazdach. W wersji sportowej zmienione zostało m.in. zawieszenie. Zainstalowano wyścigowe amortyzatory z dwudrożną regulacją parametrów ugięcia i odbicia, sportowe sprężyny, wyeliminowano tuleje metalowo-gumowe, w ich miejsce zainstalowano specjalne łożyska (tzw. uni-balls), zwiększając sztywność układu i zapobiegając przemieszczeniom, które są niezbędne przy komfortowej jeździe ulicznej, a niepożądane w przypadku jazdy sportowej. Dzięki zmienionym zwrotnicom i wahaczom samochód jest niższy i szerszy przy zachowaniu właściwej kinematyki zawieszenia.

Golfy startujące w Castrol Cup są napędzane przez jednostkę 2.0 TSI o mocy 260 KM, sprzężoną z dwusprzęgłową skrzynią DSG, która wyposażona została w mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu (tzw. szperę) oraz otrzymała nowe oprogramowanie pozwalające na skrócenie czasu zmiany biegów. By zwiększyć widowiskowość, zastosowano system  Push-to-Pass, który chwilowo zwiększa moc silnika o 50 KM.

Dodatkowo samochód został wyposażony w najnowszej generacji układ telemetrii AIM, pozwalający na monitorowanie i analizę pracy większości istotnych podzespołów samochodu, a także parametrów i stylu jazdy kierowcy. Dzięki niemu kierowcy mogą poprawiać swoje umiejętności porównując je do szybszych zawodników, a inżynierowie analizować pracę podzespołów.

Gościem specjalnym konferencji był Jerzy Dudek, od niedawna wraz z Przemysławem Saletą współpracujący z firmą Castrol. 

Ciekawostką była prezentacja tabel porównujących obsługę wyścigowej i fabrycznej wersji Volkswagena Golfa. Daje ona obraz trwałości podzespołów ze względu na rodzaj wykorzystywania pojazdu.

Mieszanie oleju Castrol

Konferencja Castrola miała także część praktyczną. Dziennikarze mieli za zadanie własnoręcznie skomponować olej w specjalnie przygotowanym minilabolatorium. Oczywiście niezbędne było maksymalne uproszczenie tej czynności. Po blisko półgodzinnym staraniu udało się uzyskać olej mineralny, którego parametry dalekie są od tych, które posiada olej dopuszczony do stosowania w silnikach samochodów.

Proces produkcji oleju wspólcześnie wykorzystywanego w silnikach jest równie skomplikowany jak produkcja zaawansowanych podzespołów mechanicznych. To nanotechnologia wymagająca ogromnych nakładów pracy, sprzętu oraz badań. 

Podczas krótkiego komentarza eksperckiego podsumowującego konferencję, specjaliści z labolatorium Castrola przedstawili kilka ciekawostek na temat różnych rodzajów oleju. Pokazano między innymi różnicę we właściwościach oleju syntetycznego i mineralnego.

Dowiedz się więcej

Pierwsze starcie Volkswagen Castrol Cup
Pierwsze starcie Volkswagen Castrol Cup

Na Torze Poznań zostały rozegrane dwa pierwsze wyścigi pucharu Volkswagen Castrol Cup 2013. Zbudowane na bazie Golfa GTI 6. generacji pojazdy znacznie różnią się od fabrycznych aut. Nie zmienia się jednak olej, który jest taki sam w cywilnej, jak i wyczynowej wersji Golfa. Specyfikacja wyścigowego Golfa została stworzona przez Volkswagen Racing Polska we współpracy z […]

Warszawa jak Nowy York – według Castrol i TomTom
Warszawa jak Nowy York – według Castrol i TomTom

Raport firm Castrol i TomTom wskazuje, że jakość poruszania się autem, czyli także wskaźnik stop-start są w Warszawie niemal identyczne jak w Nowym Jorku. W obu miastach kierowcy zatrzymują się i ruszają ok. 16 tys. razy w ciągu roku. Dla porównania – w Krakowie wskaźnik stop-start wynosi 13 800. A każde zatrzymanie i ponowne ruszenie […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!