Naprawiamy z Texą – Alfa Romeo MiTo – rozwiązanie

11 września 2013, 9:28

W Alfie Romeo MiTo pojawił się komunikat o awarii systemu ESP. Przedstawiamy najszybszy sposób odnalezienia źródła problemu przy pomocy urządzeń firmy Texa oraz dane osoby, która zostanie wyróżniona upominkami.

Rozwiązanie problemu – porada Texa

W analizowanym przypadku włoskiego producenta Alfa Romeo, w modelu MiTo pojawia się informacja na wyświetlaczu „Hill Holder niedostępny” lub/i „ESP niedostępny. Problem może być spowodowany nieprawidłowością w działaniu stycznika pedału hamulca po­chodzącą, w większości przypadków, od nieprawidłowego położenia samego stycznika. Aby potwierdzić przypuszczenia sięgamy po urządzenie diagnostyczne Texa – nowy interfejs Navigator TXC, pracujący na znanym i sprawdzonym już na rynku oprogramowaniu IDC4 Car Plus.

Wybieramy z menu właściwą markę i model (Uwaga! Kiedy nie będziemy diagnozować silnika można w ogóle go nie wybierać, może mieć to wpływ na ilość obsługiwanych systemów – zostaną wyświetlone wszystkie możliwe niezależnie od wersji silnikowej).

W celu przekonania się, że włączenie lampki kontrolnej jest rzeczywiście spowodowane nieprawidłowym działaniem stycznika pedału hamulca trzeba przy pomocy urządzenia diagnostycznego Texa ustanowić połączenie z jednostką sterującą ABS oraz zweryfikować obecność błędu: C1215 – Stycznik hamulca.

Stycznik składa się z podwójnego wewnętrznego styku. Błędne połączenie pomiędzy pedałem a stycznikiem może spowodować działanie tylko jednego z dwóch styków, pocią­gając za sobą niespójność sygnałów odczytywanych przez jednostkę sterującą. Obydwa styki muszą współdziałać równocześnie.

Podobnie za pomocą systemu diagnostyki można przede wszystkim sprawdzić działanie podwójnego stycznika poprzez wywołanie stanów:

  • Stycznik hamulca normalnie otwarty,
  • Stycznik hamulca normalnie zamknięty.

 

Obydwa styki muszą mieć przeciwną wartość stanów i prze­łączać się jednocześnie za każdym razem ilekroć stycznik przechodzi z położenia zwolnionego do wciśniętego.

Jak wynika z zakładki „STANY” jeden z obwodów stycznika nie działa właściwie.

Dziękujemy za przesyłanie propozycji możliwych przyczyn usterki. Upominkami od firmy Texa nagrodzony zostanie użytkownik o loginie: AUTOZIBI. Skontaktujemy się z nim drogą mailową.

Przypominamy, że pod uwagę brane są tylko odpowiedzi zalogowanych użytkowników (jeśli nie jesteś posiadaczem konta na MotoFocus.pl, zarejestruj się klikając w link)

Naprawa usterki

Z dostępnych kart technicznych możemy zaczerpnąć szereg bardzo ważnych informacji:

Z karty technicznej czytamy: Jeśli to ma miejsce i światła stop włączają się regularnie to problem wynika z błędnego położenia stycznika, innymi słowy trzeba będzie wymienić ten komponent.
Demontaż:

  • zdjąć obudowę wewnętrzną zamykającą od dołu tablicę rozdzielczą i nawiew wewnętrzny powietrza,
  • zdjąć stycznik pedału hamulca ze wspornika pedału obracając go o 45° w kierunku pedału sprzęgła,
  • odłączyć połączenie elektryczne i wyjąć stycznik.

Montaż:

  • zablokować pedał hamulca w pozycji zwolnionej,
  • użyć od­powiedniej podpory pomiędzy podłogą a pedałem hamulca,
  • pedał nie powinien móc się ruszać z tego położenia,
  • zapiąć połączenie elektryczne, ponownie włożyć stycznik pedału hamulca na jego miejsce i obrócić go o 45° w kierunku pedału przyspiesznika,
  • stycznik musi obrócić się w swoim gnieździe aż do końca skoku (odczuwalne jest zwolnienie i czujnik nie może się już dalej obracać),
  • usunąć podporę włożoną pod pedał hamulca i sprawdzić działanie świateł,
  • ponownie założyć dyfuzor wewnętrzny powietrza i pokrywę wewnętrzną zamknięcia tablicy rozdzielczej.

UWAGA: Boczne światła stop są sterowane przez Body Computer, podczas gdy trzecie światło stop jest sterowane bezpośrednio przez stycznik.

W omawianym przypadku z pewnością każdy mechanik poradziłby sobie wykorzystując multimetr lub oscyloskop, jednakże czas poświęcony na poszukiwanie usterki mógłby być bardzo długi. Wykorzystując IDC4 Car Plus (z aktywnym pakietem Tex@info), możemy sięgnąć do informacji, które są porównywalne z informacją jaką mają serwisy autoryzowane. Złożoność systemów, ich różnorodność oraz strategia działania niejednokrotnie przyprawiają o zawrót głowy i tylko narzędzie, które będzie w stanie dostarczyć coś więcej jak tylko „suchą” diagnostykę będzie prawdziwym partnerem w pracy każdego mechanika.

Dowiedz się więcej

Naprawiamy z Texą – Alfa Romeo MiTo
Naprawiamy z Texą – Alfa Romeo MiTo

Pierwszy komputerowo (elektronicznie) sterowany układ ABS wprowadził Cadilac w 1971 roku. Dzisiejsze systemy ABS czy ESP są dalece bardziej zaawansowane, ale niestety czasem odmawiają posłuszeństwa. Tak zdarzyło się w przypadku opisywanej Alfy Romeo MiTo. Włączona lampka kontrolna ESP Historia systemu ABS rozpoczyna się w latach ‘50 ubiegłego stulecia, kiedy opracowano system Maxaret. System ten wdrożono […]

100 milionów układów ESP Bosch
100 milionów układów ESP Bosch

Od rozpoczęcia seryjnej produkcji układu ESP w 1995 roku, firma Bosch wyprodukowała już 100 milionów jego sztuk. ESP pozwala kierowcy zachować stabilność toru jazdy i często uniknąć wypadku samochodowego zwłaszcza na śliskiej jezdni lub podczas zbyt szybkiego pokonywania zakrętów. – „W minionych latach układ ESP przyczynił się nie tylko do uratowania życia wielu ludziom, ale […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!