Bosch pracuje nad bardziej wydajnymi akumulatorami do samochodów elektrycznych

, 30 sierpnia 2013, 11:01

Zwiększenie wydajności akumulatorów dla samochodów elektrycznych – taki jest cel projektu IntLiIon. Dzięki wykorzystaniu inteligentnego sterowania pracą akumulatora, partnerzy projektu planują znacząco zwiększyć moc, bezpieczeństwo i żywotność pojazdów elektrycznych i hybrydowych.

Przeszkodą na drodze codziennego korzystania z samochodów elektrycznych są akumulatory, które nie oferują jeszcze optymalnej wydajności, bezpieczeństwa i trwałości. Inteligentny system sterowania pracą akumulatora ma zapewnić w przyszłości bardziej efektywne wykorzystanie energii gromadzonej przez akumulator i zwiększenie zasięgu samochodów z napędem elektrycznym.

Indywidualne sterowanie ogniwami

Projekt IntLiIon ma na celu stworzenie inteligentnych technik transmisji danych dedykowanych akumulatorom litowo-jonowym. Jego częścią jest badanie systemów komunikacyjnych zwiększających efektywność sterowania i nadzoru każdego z ogniw akumulatora, których liczba może dochodzić do 100. Innowacyjna metoda, w której wykorzystuje się obwód elektryczny akumulatora do transmisji danych stanowi fundament technologiczny projektu.

„Power Line Communication” ma umożliwić w przyszłości przesyłanie ważnych informacji do centralnego sterownika. Pozwoli to uniknąć dodatkowego, kosztownego okablowania do przesyłu danych, jakie dotychczas było stosowane we wszystkich systemach akumulatorowych.

– „Każde ogniwo akumulatora będzie indywidualnie nadzorowane i sterowane” – wyjaśnia dr Jens Strobel, koordynator projektu ze spółki Robert Bosch GmbH – „Ponadto możliwe będzie optymalne wykorzystanie potencjału energetycznego akumulatora: jeżeli któreś z ogniw akumulatora litowo-jonowego nie będzie pracowało z najwyższą efektywnością, będzie można wymienić to ogniwo na nowe, bez konieczności wymiany całego akumulatora. Taka procedura chroni zasoby, obniża koszty i toruje drogę zrównoważonemu rozwojowi mobilności.” – dodaje.

Partnerzy projektu

Projekt badający możliwości wykorzystania obwodu elektrycznego akumulatora do przesyłu danych zgromadził spółkę Robert Bosch GmbH jako koordynatora projektu oraz spółkę Pro Design Electronic GmbH, szkołę wyższą w Hanowerze oraz Instytut technologii w Hanowerze (KIT). Całkowity budżet projektu wynosi 4,3 mln euro.
 

Dowiedz się więcej

Bosch wyprodukował 10 milionów rozruszników Start-Stop
Bosch wyprodukował 10 milionów rozruszników Start-Stop

Fabrykę Bosch w Hildesheim opuścił dziesięciomilionowy egzemplarz rozrusznika Start-Stop. W ciągu sześciu lat technologia ta stała się tak popularna, że korzysta z niej co drugi produkowany dziś w Europie Zachodniej pojazd. Oszczędność paliwa – „Już dziś co drugi produkowany w Europie Zachodniej samochód jest wyposażony w układ Start-Stop. W wielu modelach samochodów układ Start-Stop jest […]

Elektroniczne sprzęgło w autach z manualną skrzynią
Elektroniczne sprzęgło w autach z manualną skrzynią

Sprzęgło eClutch firmy Bosch ma umożliwić bardziej ekonomiczną jazdę pojazdami wyposażonymi w manualną przekładnię, wyposażonymi w system Start-Stop. Rozwiązanie to ułatwi także poruszanie się w korkach, ograniczając je do użycia pedału hamulca i gazu, bez ryzyka, że silnik zgaśnie. Zastosowanie elektronicznego sprzęgła eClutch zwiększa oszczędność paliwa w trybie jazdy z wyłączonym silnikiem. Sprzęgło odcina silnik […]

Inteligentny czujnik akumulatora od Helli
Inteligentny czujnik akumulatora od Helli

Inteligentny czujnik akumulatora Hella (IBS) informuje o aktualnym poziomie energii i umożliwia rozplanowanie jej zapasu. IBS mierzy też parametry akumulatora, takie jak napięcie, prąd i temperatura. Hella (IBS) Na podstawie wartości pomiarów są algorytmicznie obliczane informacje dotyczące poziomu naładowania (SOC), starzenia akumulatora (SOH) oraz przewidywanej zdolności rozruchowej (SOF). System IBS jest przeznaczony do użytku z […]

Rozwiązania ekologiczne w warsztacie samochodowym – studia podyplomowe współfinansowane ze środków UE
Rozwiązania ekologiczne w warsztacie samochodowym – studia podyplomowe współfinansowane ze środków UE

Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny imienia Kazimierza Pułaskiego w Radomiu (dawna Politechnika Radomska) zaprasza wszystkich zainteresowanych do skorzystania z oferty studiów podyplomowych, współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Potencjalni uczestnicy – firmy – mogą już przesyłać swoje zgłoszenia. Studia podyplomowe dla menedżerów motoryzacji Kierunek studiów nosi nazwę "Rozwiązania ekologiczne w warsztacie samochodowym". Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny uruchamia go we współpracy z […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!