Elektroniczne sprzęgło w autach z manualną skrzynią

22 sierpnia 2013, 16:13

Sprzęgło eClutch firmy Bosch ma umożliwić bardziej ekonomiczną jazdę pojazdami wyposażonymi w manualną przekładnię, wyposażonymi w system Start-Stop. Rozwiązanie to ułatwi także poruszanie się w korkach, ograniczając je do użycia pedału hamulca i gazu, bez ryzyka, że silnik zgaśnie.

Zastosowanie elektronicznego sprzęgła eClutch zwiększa oszczędność paliwa w trybie jazdy z wyłączonym silnikiem. Sprzęgło odcina silnik i przekładnię, kiedy kierowca nie przyspiesza, silnik wyłącza się, a realne zużycie paliwa maleje średnio o 10 proc.

Cena elektornicznego sprzęgła jest znacznie niższa, niż koszt konwencjonalnych automatycznych skrzyń biegów, czyniąc je atrakcyjną alternatywą w segmencie małych samochodów. Różnica pomiędzy sprzęgłem eClutch a kompletną automatyzacją skrzyni biegów jest taka, że  eClutch umożliwia automatyzację samego sprzęgła, a nie przekładni. Pedał sprzęgła przesyła tylko jeden sygnał elektryczny do aktuatora, który uruchamia sprzęgło.

eClutch wykrywa, kiedy kierowca zdejmuje nogę z pedału gazu, wyłącza sprzęgło i odcina dopływ paliwa do silnika. Efekt ten kierowcy mogą częściowo symulować ręcznie, gdy podczas zjeżdżania ze wzniesienia wyłączą sprzęgło. W przyszłości system będzie automatycznie wykonywał taką funkcję oraz dodatkowo wyłączał silnik. Taka technologia umożliwia obniżenie zużycia paliwa o 10 proc.

eClutch umożliwia także realizację innych funkcji. Można je wykorzystywać do wspomagania zmiany biegów, co zapobiega szarpnięciom silnika, często odczuwanym w takiej sytuacji. Specjalny czujnik rejestruje początek procesu zmiany biegów i dostosowuje prędkość obrotową silnika. Dzięki temu zmiana biegów jest płynna i komfortowa.

Zastosowanie eClutch umożliwia też połączenie napędu hybrydowego i manualnej skrzyni biegów. Dotychczas napęd hybrydowy był możliwy tylko w wersji z automatyczną skrzynią biegów, ponieważ przy skrzyni manualnej nie była możliwa koordynacja obydwu układów napędowych – silnika spalinowego i elektrycznego. Zaletami sprzęgła eClutch są tu: możliwość utrzymania manualnej skrzyni biegów w samochodzie z napędem hybrydowym oraz niższa cena podstawowych wersji układów hybrydowych, którą podwyższała dotychczas konieczność stosowania w pełni zautomatyzowanej skrzyni biegów.

Dowiedz się więcej

Bosch wyprodukował 10 milionów rozruszników Start-Stop
Bosch wyprodukował 10 milionów rozruszników Start-Stop

Fabrykę Bosch w Hildesheim opuścił dziesięciomilionowy egzemplarz rozrusznika Start-Stop. W ciągu sześciu lat technologia ta stała się tak popularna, że korzysta z niej co drugi produkowany dziś w Europie Zachodniej pojazd. Oszczędność paliwa – „Już dziś co drugi produkowany w Europie Zachodniej samochód jest wyposażony w układ Start-Stop. W wielu modelach samochodów układ Start-Stop jest […]

Zestawy naprawcze dla półhydraulicznych systemów wysprzęglania LuK RepSet Pro
Zestawy naprawcze dla półhydraulicznych systemów wysprzęglania LuK RepSet Pro

Schaeffler Automotive Aftermarket rozszerzył ofertę produktową LuK RepSet Pro. Dostępne są już referencje dla pojazdów z półhydraulicznym systemem wysprzęglania. Zestawy LuK RepSet Pro Nowe zestawy LuK RepSet Pro składają się z tarczy sprzęgła, docisku, łożyska oporowego oraz siłownika głównego. W skrócie: Zestaw zawiera wszystkie elementy niezbędne do wykonania naprawy, co znacznie skraca czas potrzebny dotychczas […]

Wymiana sprzęgła samonastawnego – zwiększ konkurencyjność warsztatu
Wymiana sprzęgła samonastawnego – zwiększ konkurencyjność warsztatu

Z badania MotoFocus na temat rynku sprzęgieł wynika, że ponad połowa warsztatów nie posiada sprzętu do montażu i demontażu sprzęgieł samonastawnych. Tymczasem jest to rozwiązanie coraz częściej stosowane w samochodach – także niższych klas. Naprawa sprzęgieł samonastawnych Aby zwiększyć konkurencyjność swojego warsztatu warto pomyśleć o wprowadzeniu usług wymiany sprzęgieł samonastawnych. Sprzęgło samonastawne, choć wygodne dla […]

Raport: Rynek sprzęgieł w Polsce
Raport: Rynek sprzęgieł w Polsce

Raport stanowi analizę rynku sprzęgieł w Polsce. Z badania można dowiedzieć się, jakie marki sprzęgieł są najczęściej polecane klientom oraz jakie znajdują się w ofercie warsztatów i sklepów motoryzacyjnych. Pytaliśmy między innymi o ocenę średniej żywotności sprzęgła, jego najczęstsze usterki/awarie czy też kryteria decydujące o wyborze marki sprzęgieł. W projekcie badawczym pojawiły się także pytania […]

Bosch pracuje nad bardziej wydajnymi akumulatorami do samochodów elektrycznych
Bosch pracuje nad bardziej wydajnymi akumulatorami do samochodów elektrycznych

Zwiększenie wydajności akumulatorów dla samochodów elektrycznych – taki jest cel projektu IntLiIon. Dzięki wykorzystaniu inteligentnego sterowania pracą akumulatora, partnerzy projektu planują znacząco zwiększyć moc, bezpieczeństwo i żywotność pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Przeszkodą na drodze codziennego korzystania z samochodów elektrycznych są akumulatory, które nie oferują jeszcze optymalnej wydajności, bezpieczeństwa i trwałości. Inteligentny system sterowania pracą akumulatora […]

Superlekki silnik elektryczny Bosch
Superlekki silnik elektryczny Bosch

Bosch opracował wydajny napęd elektryczny o mocy do 80 kW (prawie 109 KM). Jednostka charakteryzuje się wagą zaledwie 32 kg i małymi wymiarami. Dysponuje wyjątkowo wysoką sprawnością w cyklu miejskim. SMG180/120 – elektryczny silnik firmy Bosch Kompaktowy silnik Bosch będący elementem układu przeniesienia napędu w samochodach elektrycznych waży zaledwie 32 kg i ma tak zwartą […]

Produkty Bosch dla pojazdów ciężarowych – relacja
Produkty Bosch dla pojazdów ciężarowych – relacja

Na konferencjach prasowych najczęściej wysłuchuje się tego, co mają do powiedzenia prowadzący oraz ogląda prezentacje multimedialne. Bardzo rzadko mamy możliwość zobaczenia omawianych produktów czy urządzeń podczas pracy. To zaoferował nam Bosch podczas pokazu swojej oferty dla pojazdów ciężarowych. Bosch dla pojazdów ciężarowych Spotkanie prasowe Boscha, które odbyło się 8 października w Warszawie, trwało długo, bo […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 22 sierpnia 2013, 19:52 0 0

w przyszłości będziemy mieli co robić :-)

Odpowiedz

Anonim, 23 sierpnia 2013, 20:42 0 0

ho ho kocham te robotę :))))))))))))))))))))

Odpowiedz

Anonim, 29 sierpnia 2013, 8:31 0 0

kolejny dobry ,,drogi'' psujący się element-będzie robótka :) GMU

Odpowiedz