Prawda o samozatrudnieniu w warsztatach – wyniki ankiety

, 2 sierpnia 2013, 9:15

Od wielu lat obserwowany jest w Polsce trend tak zwanego samozatrudnienia rozumianego jako jednoosobowa działalność gospodarcza i świadczenie usług dla jednego zleceniodawcy. Nasza ankieta miała za zadanie zweryfikować, czy ta forma popularna jest także w branży warsztatowej.

Samozatrudnienie w warsztatach samochodowych

Wiele firm proponuje pracownikom przechodzenie z pracy na etacie na tzw. samozatrudnienie.  Dla firm oznacza to obniżenie kosztów, jak również pozbycie się obowiązków wynikających z kodeksu pracy – chociażby w zakresie świadczeń urlopowych. Z jednej strony można zastanawiać się nad etyczną stroną takiego „zatrudniania” pracowników, z drugiej wiele osób, które w ten właśnie sposób pracują na „etacie” podkreśla swoje zadowolenie z takiego rozwiązania. W większości deklarują oni, iż dzięki temu mogą osiągać większe zarobki, jak również płynnie regulować czas i miejsce wykonywanej pracy. Na początku stycznia według danych GUS było w Polsce zarejestrowanych blisko 3 miliony jednoosobowych firm.

Jak to wygląda na rynku warsztatów? Czy również samozatrudnienie jest „normą” czy może raczej mitem? W celu uzyskania odpowiedzi na to pytanie MotoFocus.pl przeprowadził sondaż wśród Czytelników.

Otrzymane wyniki pokazują, iż póki co samozatrudnienie nie jest zjawiskiem popularnym w braży warsztatowej. Nieco ponad 17% ankietowanych wskazało, że w warsztacie, w którym pracują od jednej do dwóch osób pracuje na zasadzie prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Brak takiej formy zatrudnienia deklaruje za to aż 71,2% biorących udział w sondażu.

Mniejsza popularność takiego rozwiązania w branży może wynikać z kilku czynników, takich jak choćby kwestie formalne, czyli konieczność wskazania miejsca wykonywania usług, zaplecza technicznego w postaci urządzeń itp. Obawa potencjalnych samozatrudnionych o to, co będą musieli odpowiedzieć w przypadku pytań organów podatkowych o miejsce dokonywanych napraw może powodować niechęć do takiej właśnie formy zatrudnienia. Otwarcie własnej działalności przez księgową dotychczas pracującą na etacie jest z pewnością łatwiejsze – specyfika branży motoryzacyjnej może powodować mniejszą popularność samozatrudnienia w warsztatach samochodowych.

Dowiedz się więcej

Samozatrudnienie w warsztatach samochodowych – prawda czy mit?
Samozatrudnienie w warsztatach samochodowych – prawda czy mit?

Od wielu lat obserwowany jest w Polsce trend tzw. samozatrudnienia. Z jednej strony można zastanawiać się nad etyczną stroną takiego „zatrudnia” pracowników, jednak z drugiej strony wiele osób, które w ten właśnie sposób pracują na „etacie” podkreśla swoje zadowolenie z takiego właśnie rozwiązania i w większości deklarują, iż dzięki temu mogą osiągać większe zarobki. Z […]

Rekordowe wyniki sprzedaży Grupy Inter Cars
Rekordowe wyniki sprzedaży Grupy Inter Cars

Firma Inter Cars S.A. opublikowała swoje wyniki sprzedażowe za lipiec. Dystrybutor może pochwalić się rekordową wartością miesięcznych przychodów ze sprzedaży. Jednostkowe przychody Inter Cars S.A. w lipcu 2013 r. wyniosły 289,4 mln zł. Jest to wzrost o 24,9 proc., w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Sprzedaż w Polsce osiągnęła w czerwcu 208,9 mln zł, […]

Umowa na naprawy z firmą ubezpieczeniową – korzyści czy problemy? Ankieta.
Umowa na naprawy z firmą ubezpieczeniową – korzyści czy problemy? Ankieta.

W dobie dużej konkurencji na rynku napraw samochodowych każdy klient jest na wagę złota. Podpisanie umowy na naprawy z firmą ubezpieczeniową może być jednym ze sposobów na pozyskanie nowych klientów i rozwój warsztatu, ma jednak też swoje minusy. Zachęcamy do udziału w naszej ankiecie. Czy umowy z firmami ubezpieczeniowymi są opłacalne? Podpisanie umowy na naprawy […]

Umowa na naprawy z firmą ubezpieczeniową – ankieta
Umowa na naprawy z firmą ubezpieczeniową – ankieta

Przypominamy o naszej ankiecie i zachęcamy do udziału w niej. Pytanie, które tym razem zadaliśmy dotyczy korzyści i problemów związanych z podpisaniem umowy na naprawy z firmą ubezpieczeniową. Czy umowy z firmami ubezpieczeniowymi są opłacalne? Podpisanie umowy na naprawy pojazdów z firmą ubezpieczeniową wiąże się z koniecznością spełnienia pewnych ściśle określonych warunków. Czy bilans zysków […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 8 sierpnia 2013, 0:57 0 0

Co to za bzdury.W Siemianowicach,Katowicach,Czeladzi itp. po warsztatach latają dziesiątki pracowników,a oficjalnie w firmie pracuje tylko właściciel ew. żona jest właścicielem a mąż mechanik tylko się rozgląda.

Odpowiedz

Anonim, 10 sierpnia 2013, 20:26 0 0

W Częstochowie na 3 warsztaty 2 to jednoosobowe to nie wiem gdzie te badania były robione ??

Odpowiedz