FIGIEFA popiera wprowadzenie systemu eCall

, 14 czerwca 2013, 9:40

FIGIEFA z radością przyjęła propozycję Komisji Europejskiej (KE) dotyczącą wdrożenia systemu eCall. Wyposażanie pojazdów w technologię telematyczną będzie obowiązkowe od 2015 r.

Telematyka eCallZdaniem organizacji FIGIEFA system eCall przyczyni się do zmniejszenia śmiertelności na drogach oraz złagodzenia skutków wypadków. Obowiązkowe od 2015 r. wyposażanie pojazdów w technologię telematyczną, na której opiera się system eCall, przyniesie użytkownikom samochodów wiele korzyści w zakresie bezpieczeństwa oraz usług dodatkowych.

eCall – technologia telematyczna

System eCall to elektroniczna funkcja bezpieczeństwa w pojeździe uruchamiana automatycznie w momencie poważnego wypadku drogowego. System wysyła sygnał informując ratowników o lokalizacji uszkodzonego pojazdu umożliwiając jak najszybsze dotarcie ekipy ratunkowej na miejsce zdarzenia. Komisja Europejska szacuje, że wprowadzenie tego systemu pozwoli ocalić nawet 2500 żyć rocznie poprzez zmniejszenie skutków obrażeń dzięki szybkiej interwencji.

FIGIEFA za eCall

FIGIEFA z radością przyjmuje propozycję Komisji Europejskiej (KE) „dotyczącą wymogów homologacyjnych dla wdrożenia systemu eCall”. Technologia telematyczna, która będzie po wprowadzeniu systemu eCall obowiązkowym elementem wyposażenia pojazdu daje więcej możliwości niż tylko działanie w zakresie systemu „emergency call”. Jej infrastruktura może służyć do świadczenia dodatkowych usług, jak np. nawigacja samochodowa, zdalna rezerwacja pokoi hotelowych, informacja o natężeniu ruchu, pomoc drogowa, zdalna diagnostyka pojazdu oraz planowanie kalendarza wizyt w warsztacie. Obecnie pełny dostęp do danych pokładowych pojazdu mają wyłącznie producenci samochodów (poprzez zdalną komunikację z pojazdem), co stawia niezależnych operatorów rynku na przegranej pozycji (o ile nie zmienią tego przepisy prawa).

Hartmut Röhl, Prezes FIGIEFA, uważa że wprowadzenie eCall jest szansą dla niezależnego rynku motoryzacyjnego, pod warunkiem wprowadzenia ogólnego dostępu do platformy:

-„Jedynie zapewnienie firmom zajmującym się produkcją i sprzedażą hurtową części motoryzacyjnych oraz warsztatom samochodowym sprawiedliwego dostępu do takich samych funkcji oraz informacji pozwoli zapobiec monopolowi na rynku i sprawi, że zarówno kierowcy, jak i przedstawiciele niezależnego rynku będą mogli na równi czerpać z korzyści jakie daje telematyka”

Propozycja Komisji Europejskiej uwzględnia w kontekście przyszłych aplikacji i usług pokładowych szerokie możliwości telematycznego sytemu pokładowego, którego eCall jest częścią. Jednakże pomimo wezwania do równego i sprawiedliwego dostępu do interoperacyjnej, otwartej platformy dla wszystkich uczestników rynku, KE nie określiła, w jaki dokładnie sposób kwestia ta zostanie rozwiązana.

Należy zagwarantować producentom i dystrybutorom części motoryzacyjnych oraz warsztatom samochodowym możliwość oferowania alternatywnych i konkurencyjnych usług oraz umożliwić właścicielom pojazdów zamawianie za pomocą systemu telematycznego usług wybranego dostawcy. FIGIEFA wzywa zatem europejskich oraz krajowych prawodawców do rozszerzenia propozycji KE w celu utworzenia regulacji, która zagwarantuje prawdziwie równe szanse dla wszystkich uczestników niezależnego rynku motoryzacyjnego.

Dowiedz się więcej

Telematyka w samochodach: szansa czy zagrożenie?
Telematyka w samochodach: szansa czy zagrożenie?

Zdolność nawiązywania przez samochody łączności satelitarnej oraz wysyłania i odbierania informacji to telematyka. Jak każde nowe rozwiązanie, telematyka bez odpowiednich regulacji prawnych może stać się zarówno narzędziem niezwykle przydatnym dla kierowców, jak też metodą drenowania ich kieszeni. Internet nieuchronnie przenika do kolejnych urządzeń codziennego użytku. Początkowo łączyły się ze sobą tylko komputery, obecnie Internet można […]

Telematyką po kieszeni
Telematyką po kieszeni

Już wkrótce w całej Europie kierowcom zostanie zaoferowany system mający na celu ratowanie życia osób poszkodowanych w wypadkach drogowych. Pomysł jest znakomity – aplikacja eCall umożliwia nawiązanie automatycznego połączenia z numerem alarmowym 112 i powiadomienie służb ratunkowych o potencjalnie niebezpiecznym zdarzeniu. Dzięki temu, w razie nieszczęśliwego wypadku system sam, bez udziału kierowcy, wezwie pomoc. Nie […]

Obowiązkowy system eCall najpóźniej za trzy lata
Obowiązkowy system eCall najpóźniej za trzy lata

eCall, czyli system automatycznego powiadamiania o niebezpiecznych wydarzeniach drogowych ma obowiązkowo działać we wszystkich krajach Unii Europejskiej nie później niż do 1 października 2017 roku. Do tej daty ma zostać ukończona infrastruktura niezbędna do obsługi tego ogólnoeuropejskiego systemu. Kompromis w sprawie eCall Co najmniej pół roku wcześniej wejdzie w życie rozporządzenie dotyczące homologacji na potrzeby […]

System On Call w Polsce – samochód pod stałą kontrolą Volvo
System On Call w Polsce – samochód pod stałą kontrolą Volvo

System automatycznego powiadamiania o niebezpiecznych wydarzeniach drogowych – eCall – już wkrótce będzie działał w całej Unii Europejskiej. Na wprowadzenie swojej wersji tego systemu w Polsce, już teraz zdecydowało się Volvo. Volvo On Call będzie miał jednak zdecydowanie więcej funkcji – da możliwość stałego monitorowania samochodu przez administratorów systemu. Najpóźniej na początku 2018 roku ma […]

Telematyka na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych
Telematyka na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych

W ostatnim czasie sporo pisaliśmy na temat rozwiązań telematycznych, wdrażanych na rynku obsługi i serwisu samochodów. Telematyka otwiera także duże pole możliwości dla ubezpieczycieli. W praktyce, mogą oni kontrolować kierowców i na podstawie ich stylu jazdy wyliczać składkę ubezpieczenia. Kierowcy pod lupą Driver Behavior Analysis System to narzędzie, które właśnie wdraża do użytku firma ubezpieczeniowa […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!