Źródła światła w przemyśle motoryzacyjnym

, 12 czerwca 2013, 14:25

Globalny, wciąż ewoluujący rynek motoryzacyjny, wymaga od producentów i importerów części samochodowych nowego podejścia do biznesu, w tym dostosowania swojej gamy produktowej do wymagań konsumentów i popytu na części i akcesoria.

Źródła światła od lat są łakomym kąskiem dla wielu światowych marek, ale warto podkreślić, że firm projektujących, produkujących i dystrybuujących źródła światła najwyższej jakości jest niewiele. Bezwarunkowym liderem na rynku wciąż pozostaje Firma Philips.

Technologie oświetlenia samochodowego

Na rynku dostępnych jest szereg rozwiązań oświetleniowych dla motoryzacji, wykorzystujących różne źródła światła. Bezwzględnie warto zwrócić uwagę, że nie wszystkie z nich są legalne, homologowane i dopuszczone do ruchu. Zarówno na rynku tradycyjnym jak i on-line wciąż dostępne są produkty, które wręcz zagrażają bezpieczeństwu użytkowników.

Usystematyzujmy technologie istniejące obecnie na rynku automotive aftermarket.

Technologia Halogenowa

Żarówki halogenowe to wciąż lwia część rynku. Większość samochodów w Europie i na świecie wykorzystuje właśnie to rozwiązanie. Przewagą halogenów jest stosunkowo niski koszt zakupu, prosta konstrukcja oparta na wolframowym żarniku umieszczonym w bańce szklanej, połączonym z trzonkiem i doprowadnikami. Minusem jest wciąż stosunkowo wysokie zużycie energii (ok 55/60W na 1 żarówkę a zatem min. ok. 110-120W na zestaw głównego oświetlenia) oraz stosunkowo niska trwałość w porównaniu z innymi źródłami światła dostępnymi na rynku (np. lampami ksenonowymi).

Oznaczenia typów żarówek do samochodów, ciężarówek czy motocykli noszą oznaczenie alfanumeryczne: H1, H3, H4, H7 etc. H – oznacza w tym wypadku „halogen”, cyfra – kolejną generację produktów. Mimo, że na naszym rynku wciąż najbardziej popularne są żarówki H4 i H7,  na rynku dostępne są już kolejne generacje.

Skoncentrujmy się na 2 najpopularniejszych typach H4 i H7 – czym się od siebie różnią?

  • H4 jest żarówką dwuwłóknową (dwużarnikową) – jeden żarnik odpowiedzialny jest za światła mijania, drugi za światła drogowe. Bańka szklana jest większa niż w przypadku H7.
  • H7 jest żarówką jednożarnikową, która jest źródłem światła zarówno dla świateł mijania, jak i drogowych.

 

Obie wypełnione są mieszaniną gazów, z których głównym jest halogen. Ciśnienie w żarówce wynosi ok. 5-7 Barów. Wyjątkiem jest technologia szkła kwarcowego wykorzystywana przez Firmę Philips, gdzie ciśnienie jest dwukrotnie wyższe – ok 10-15 Bar.

Co wpływa na trwałość żarówki:

  • Ciśnienie wewnątrz bańki szklanej czyli ciśnienie napełnienia – im większe ciśnienie tym wyższa trwałość żarówki. Przy wyższym ciśnieniu, wolfram wolniej uwalnia się ze skrętki (żarnika).
  • Napięcie w układzie elektrycznym pojazdu – standardowo na trzonku żarówki znajdziemy informację, że jest ona przygotowana pod układ o napięciu 12V, jednakże w pojazdach poruszających się na naszych drogach, napięcie jest nieco wyższe. Średnio waha się na poziomie 13,2V, przy czym w niektórych modelach samochodów przekracza ono nawet 14V. Warto wiedzieć, że jeśli napięcie w układzie wzrasta o 5%, trwałość żarówki może spaść nawet o 50%. Jeśli żarówki w samochodzie zbyt szybko się przepalają należy sprawdzić w pierwszej kolejności stan układu elektrycznego oraz poziom napięcia w tymże układzie. Ponadto warto wówczas sprawdzić, czy reflektor z żarówką nie podlega niepożądanym wstrząsom/wibracjom, ponieważ wstrząsy mogą mieć znaczący wpływ  na przedwczesne zniszczenie żarnika.
  • Jakość wykonania i pobór mocy – żywotność żarówki w dużym stopniu zależy od materiałów użytych w procesie produkcji oraz jakości wykonania produktu. Jedna na 3 żarówki na rynku charakteryzuje się niską jakością żarnika, niewłaściwymi tolerancjami lub nieprecyzyjnym montażem  czyli po prostu niewłaściwą jakością geometrii wnętrza żarówki.  W rezultacie powoduje to niewłaściwe oświetlenie drogi, oślepianie innych kierowców i pieszych oraz ma wpływ na niską żywotność. Standardowy pobór mocy żarówki, zgodny z regulacjami europejskimi wynosi ok 55-60W. Mimo to na rynku dostępne są żarówki halogenowe z oznaczeniami „Xenon” lub „White” które charakteryzują się poborem mocy na poziomie od 60 do nawet 120W, co niesie za sobą rezultat w postaci bardzo wysokiej emisji ciepła. Warto wiedzieć, że im większy pobór mocy tym mniejsza trwałość żarówki, niebezpieczeństwo samozapłonu i ryzyko zapalenia całego modułu oświetleniowego – reflektora. Przed zakupem należy zapoznać się z informacjami zamieszczonymi na opakowaniu, aby uniknąć przykrych doświadczeń.

 

W myśl powiedzenia, że „nic w przyrodzie nie ginie” –  im więcej światła emituje żarówka samochodowa, tym niższa jest jej trwałość. Standardowy czas pracy żarówki samochodowej to ok. 800-1000h. Żywotność żarówki  dającej np. 100% światła może spaść  nawet do ok 400-600h, w zależności od konstrukcji żarnika.

Czy wiesz, że:

Technologia szkła kwarcowego stosowana przez Philips zapobiega matowieniu reflektorów oraz wydłuża trwałość żarówki

Technologia Ksenonowa (Xenon)

Na wstępie należy ustalić nomenklaturę – Lampa ksenonowa nie jest…czytaj dalej


Technologia Ksenonowa (Xenon)

Na wstępie należy ustalić nomenklaturę – Lampa ksenonowa nie jest żarówką, ponieważ nie posiada żarnika sensu stricte. To źródło światła nazywamy lampą bądź palnikiem/jarznikiem.

Lampa ksenonowa została wprowadzona na rynek w 1991r i pierwotnie była montowana jako oryginalne wyposażenie w samochodach klasy premium (pierwszym było Audi A8).

Oświetlenie ksenonowe zapewnia kierowcy większe pole widzenia w porównaniu z tradycyjnym oświetleniem halogenowym, zwiększając w ten sposób bezpieczeństwo na drodze. Lampa ksenonowa HID (High Intensity Discharge) daje dwukrotnie więcej światła niż żarówka halogenowa i zużywa połowę mniej energii przy dłuższej żywotności. Rozsył światła  zwiększa się nawet o 70m w stosunku do żarówek halogenowych!

Budowa lampy ksenonowej różni się od żarówki halogenowej w sposób znaczny. Efekt w postaci światła pojawia się dzięki powstaniu łuku świetlnego. Łuk jest miejscem samopodtrzymujących się wyładowań gazu pomiędzy dwoma elektrodami (katodą i anodą).Aby spowodować zapłon i efekt luminacji, potrzebny jest zapalnik (=starter), który powoduje powstanie iskry pomiędzy dwoma elektrodami, rozgrzewając je do momentu ustabilizowania się wyładowań w łuku. Gazem zapalającym (=inicjującym) jest w tym przypadku gaz szlachetny Ksenon (Xenon) – stąd nazwa technologii. Balast, który jest elementem układu powoduje konwersje niskiego napięcia z akumulatora na napięcie potrzebne do działania lampy ksenonowej. Do uruchomienia lampy niezbędne jest napięcie startowe o wartości ok. 25.000V, które następnie stabilizuje się do poziomu 42V lub 85V w zależności od typu lampy ksenonowej.

Na rynku dostępne są lampy o enigmatycznych nazwach D1S, D2S, D2R – D oznacza w tym przypadku „Discharge” czyli wyładowanie. Lampy D1 i D3 mają wbudowany starter.                W przypadku D2 i D4 jest on  oddzielną jednostką bądź jest zintegrowany z elektronicznym balastem. Mimo podobnej na pierwszy rzut oka konstrukcji lampy D1 i D3 oraz D2 i D4 nie mogą być stosowane zamiennie. Po pierwsze mają różne bazy. Po drugie operują na innym woltażu – D1 i D2 na 85V, D3 i D4 na 42V.

Poza doskonałą jakością światła, lampy ksenonowe wyróżniają się niższym niż w przypadku żarówek halogenowych poborem mocy. Wynosi on 35W (przypomnijmy – 55-60W w przypadku halogenów). Ponadto trwałość palnika ksenonowego wynosi ok 3000h a zatem jest 3x większa niż w przypadku standardowej żarówki halogenowej. Powyżej strumienia świetlnego na poziomie 2000 lumenów (żarówka ksenonowa  ma ok 3000 lumenów), każdy reflektor powinien być wyposażony w system spryskiwaczy reflektorów oraz system samopoziomujący. Jest to wymagane prawem i służy temu,  aby pojazd wyposażony w reflektory ksenonowe nie oślepiał pojazdów jadących z naprzeciwka.

W przypadku żarówki halogenowej, w większości wypadków wymiana jest stosunkowo prosta. Wymianę lampy ksenonowej, ze względu na wysoką wartość palnika i stopień skomplikowania konstrukcji,  warto zlecić wyspecjalizowanemu mechanikowi.

Uwaga – na rynku dostępne są tzw. conversion kits lub potocznie HIDy. Jest to rozwiązanie zaprojektowane do samochodów wyposażonych w standardowe oświetlenie halogenowe. Jego zadaniem jest emitowanie światła zbliżonego do ksenonowego. To rozwiązanie jest nielegalne i bardzo niebezpieczne i należy go unikać. Powoduje bardzo duży pobór mocy, ryzyko spalenia reflektora, a ponadto oślepia kierowców jadących z naprzeciwka, mogąc powodować niebezpieczne sytuacje na drodze z uwagi na fakt niedopasowania lamp wyładowczych do geometrii reflektora przeznaczonego tylko  do żarówek halogenowych

Jeśli właściciel posiadający pojazd wyposażony w moduł reflektorów halogenowych, chciałby zmienić system na reflektory ksenonowe powinien zaopatrzyć się w: reflektor ksenonowy (dedykowany tylko dla lamp wyładowczych), system spryskiwaczy i zderzak specjalnie do nich przystosowany oraz system samopoziomowania reflektorów. Warto tu podkreślić, że nie każdy model samochodu ma w ofercie opcje z reflektorami ksenonowymi (np. małe samochody miejskie czy nawet niektóre samochody kompaktowe segmentu C np. Toyota Auris)

Czy wiesz że:

– Szacuje się, że rynek lamp ksenonowych jako części zamiennych podwoi się do roku 2016

– Ocenia się, że w roku 2012 użytkownicy wymienili 1,2 mln lamp ksenonowych.

– W roku 2011 prawie 20% nowych samochodów było wyposażonych w światła ksenonowe

– Najmocniejszą lampą ksenonową dostępną na rynku części zamiennych After Market jest  Philips Xenon X-tremeVision

Technologia LED

Najmłodszą technologią dostępną na rynku jest…czytaj dalej


Technologia LED

Najmłodszą technologią dostępną na rynku jest LED (Light Emitting Diode). W języku polskim istnieje również określenie diody elektroluminescencyjne. Stosuje się również niepoprawne określenie żarówka LED sugerując, że dioda posiada żarnik. Nic bardziej mylnego. Diody LED są to źródła światła, których budowa znacząco różni się od wcześniej wspomnianych. W standardowej żarówce światło jest emitowane wskutek podgrzania wolframowego żarnika. W technologii ksenonowej za efekt luminacji odpowiedzialny jest łuk świetlny powstający pomiędzy elektrodami. LED urządzenie półprzewodnikowe emitujące światło o określonej barwie. LED różni się zasadniczo od konwencjonalnych źródeł światła, takich jak lampy żarowe, fluorescencyjne i wyładowcze. LED nie wykorzystuje gazu lub żarnika, nie ma kruchej bańki szklanej i nie ma awarii podatnych na uszkodzenie części ruchomych. LED zawiera specjalny materiał półprzewodnikowy emitujący światło.

W dzisiejszych czasach technologia LED ma bardzo szerokie zastosowanie. Skoncentrujmy się jednak na przemyśle motoryzacyjnym.

Diody LED dzielą się na

-LED małej i średniej mocy wykorzystywane są w panelach wskaźników lub np. do podświetlania ekranów LCD

-LED wysokiej mocy stosowane w reflektorach samochodowych

Na rynku pierwotnym pojawiły się już modele samochodów wyposażone w reflektory w całości wykorzystujące technologię LED. Mowa tu nie tylko o światłach do jazdy dziennej ale również światłach mijania oraz drogowych. Pierwszy taki reflektor powstał przy udziale firmy Philips w modelu Audi R8.

W technologii LED wykonywane są również światła stopu, kierunkowskazów czy światła przeciwmgielne.

Na rynku części zamiennych (After Market) dostępne są obecnie jedynie światła do jazdy dziennej oraz diody oświetlenia wnętrza pojazdu (np. zamienniki żarówek W5W, C5W itd. ). Należy uważać na ogólnodostępne hybrydy, które nie mają nic wspólnego z homologowanym oświetleniem. Na aukcjach internetowych możemy znaleźć np. „żarówki H7 LED” wykorzystujące trzonek żarówki H7 oraz diody LED SMD. Należy unikać tego typu produktów, gdyż są one niezgodne z prawem, ponieważ nie stanowią one zgodnego układu optycznego z reflektorem głównym i tym samym nie są dopuszczone do użytkowania w ruchu drogowym.

Produkty wykonane w technologii LED niosą za sobą wiele korzyści. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na okres przydatności użytkowej, który jest od 4 do nawet 40 razy dłuższy niż w przypadku tradycyjnych żarówek.

Często słyszy się że technologia LED potrzebuje większych nakładów finansowych. Należy jednak podkreślić, że wyższe nakłady początkowe są z nawiązką rekompensowane zużyciem energii niższym nawet o 80% Dla przykładu światła do jazdy dziennej Philips zużywają jedynie 10% energii, jakiej wymagają standardowe światła mijania, co przekłada się na mniejsze spalanie paliwa (do 0,2L na 100km) Zestaw świateł DRL pobiera niecałe 14W. Dla porównania dwie żarówki halogenowe zużywają aż 120W. Na dodatek światła do jazdy dziennej mogą pracować nieprzerwanie aż do 10 tysięcy godzin.    

Trwałość, ekonomia, ekologia– LED to przyszłość źródeł światła, również w przypadku rozwiązań oświetleniowych dla motoryzacji.

 

Dowiedz się więcej

HID-y w reflektorach halogenowych – 5 głosów na nie
HID-y w reflektorach halogenowych – 5 głosów na nie

Wśród kierowców panuje niebezpieczna moda na montowanie żarówek ksenonowych do zwykłych reflektorów halogenowych. Nie każdy zdaje sobie jednak sprawę, że takie rozwiązania są niebezpieczne i niezgodne z przepisami. Przedstawiamy pięć powodów dlaczego nie należy dokonywać takich przeróbek. Modyfikacje HID w oświetleniu samochodowym – „Te przeróbki to poważny problem na polskich drogach, ponieważ narażają na niebezpieczeństwo […]

Różnice między żarówką a żarówką – jakość ma znaczenie
Różnice między żarówką a żarówką – jakość ma znaczenie

Żarówki, podobnie jak inne elementy wyposażenia samochodu, dzielą się na te z wyższej i niższej półki. Mechanicy nie zawsze zdają sobie sprawę z tego, czym różni się w tym przypadku produkt markowy od tańszej podróbki oraz jaki wpływ ma jakość żarówki na oświetlenie drogi i bezpieczeństwo jej użytkowników. Trwałość i skuteczność- najważniejsze cechy żarówki Wartością […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!