Zadbaj o hamulce z DOT 4 HP

, 19 stycznia 2005, 0:00

Sprawnie działające hamulce to jeden z podstawowych warunków bezpiecznej jazdy samochodem. Dlatego tak ważne jest, aby pamiętać o ich regularnym kontrolowaniu. Wadliwe hamulce lub stary płyn hamulcowy mogą niebezpiecznie wydłużyć drogę hamowania lub spowodować awarię całego układu. Ma to szczególne znaczenie w sytuacjach zagrożenia.
Firma Bosch opracowuje i udoskonala również komponenty niezbędne do ich właściwego funkcjonowania oraz produkty techniki diagnostycznej. Od początku tego roku na rynku polskim dostępny jest nowy płyn hamulcowy DOT 4 HP Boscha opracowany i przeznaczony specjalnie do systemów bezpieczeństwa ABS, ASR, ESP.
Z myślą o poprawie warunków pracy i skuteczności działania systemów ABS, ASR czy ESP, Bosch opracował i wprowadził do sprzedaży w styczniu 2005 roku nowy płyn hamulcowy DOT 4 HP. Charakteryzuje się on niskim współczynnikiem lepkości w szerokim zakresie temperatur, dzięki czemu poprawia się działanie hamulców. Lepszy jest również komfort kierowania pojazdem, ponieważ zmniejsza się uczucie „chrobotania” pod pedałem hamulca. Co ważne, nawet w ekstremalnie niskich temperaturach płyn zapewnia poprawne i szybkie działanie systemów bezpieczeństwa.
Nowy płyn jest w pełni mieszalny z DOT 4 według norm SAE J 1703 oraz FMVSS 571.116. Nie powinien być stosowany do układów z płynem mineralnym.
DOT 4 HP można kupić w warsztatach i sklepach motoryzacyjnych. Jak każdy płyn hamulcowy DOT 4 HP powinien być wymieniany w warsztatach samochodowych.
Samochody wyposażone w aktywne systemy bezpieczeństwa stają się już standardem na zachodnioeuropejskich drogach. W Niemczech procent nowych pojazdów z ABS kształtuje się obecnie w granicach ponad 90 procent, a co drugi nowo zarejestrowany pojazd posiada ESP. Samochodów wyposażonych w te układy sukcesywnie przybywa także w Polsce.
Aby systemy bezpieczeństwa funkcjonowały właściwie, konieczne są regularne przeglądy samochodu, nie można również zapomnieć o doborze właściwych płynów hamulcowych. Płyn hamulcowy, jako ciecz higroskopijna, chłonie wodę z powietrza. Ponieważ zbyt duże (około 3 procentowe) stężenie wody w płynie powoduje utratę sprawności hamulców oraz korozję elementów układu hamulcowego, co 1-2 lata lub po przejechaniu 20-40 tysięcy kilometrów płyn powinien być wymieniany. O jakości płynu decyduje jego lepkość, odporność na wysokie temperatury, właściwości smarne oraz zgodność z pozostałymi elementami układu hamulcowego.

Komentarze

Brak komentarzy