O czym pamiętać montując ksenony – porady

, 20 maja 2013, 12:41

Lampy ksenonowe mają wiele zalet. Mogą jednak także zaszkodzić, zwłaszcza te nieposiadające homologacji lub instalowane w nieprzystosowanych do tego autach lub, mogą stanowić zagrożenie.

Zalety lamp ksenonowych

Philips lampy ksenonowePierwszym seryjnym samochodem, w którym pojawiła się możliwość wyboru świateł ksenonowych było BMW serii 7 z 1991 roku. W następnych latach rozwiązanie to zaczęły stosować inne marki. Obecnie wraz ze spadkiem kosztów produkcji i eksploatacji lampy ksenonowe stają się coraz popularniejsze. Najczęściej spotykane są w niemieckich autach klasy średniej i wyższej. Wzrost popularności ksenonów wynika z zalet, jakie niesie ta nowoczesna technologia.

Ksenony generują światło odpowiadające barwą światłu naturalnemu. Ich największe zalety można zaobserwować po zapadnięciu zmroku. Mocne światło doskonale oświetla drogę, pozwalając na wcześniejsze dostrzeżenie znaków, przeszkód i ewentualnych zagrożeń. Białe światło o lekko niebieskim odcieniu sprawia również, że oczy kierowcy nie męczą się tak szybko. Z kolei podczas jazdy w dzień auto z tego typu oświetleniem jest o wiele łatwiejsze do dostrzeżenia przez innych uczestników ruchu.

Lampy ksenonowe potrzebują nawet o 30 procent mniej energii elektrycznej w porównaniu z tradycyjnymi żarówkami halogenowymi, co przekłada się bezpośrednio na mniejsze zużycia paliwa. Dodatkowo lampy wyładowcze są również o wiele wytrzymalsze od halogenowych, a ich żywotność jest kilkukrotnie dłuższa. Czas pracy tradycyjnej żarówki szacowany jest na 300-550 godzin, natomiast lampy ksenonowe mogą działać nawet do 3 tysięcy godzin.

Nielegalny montaż

Philips reflektory ksenonowePo polskich drogach jeździ wiele samochodów, w których tradycyjne żarówki zostały wymienione na ksenony bez uprzedniego przystosowania do tego auta. Należy pamiętać, że jest to nielegalne i niebezpieczne. Każde auto posiada reflektory, które są homologowane do pracy z określonym źródłem światła. Zamontowanie innego rodzaju źródła światła niż homologowane wiąże się z ryzykiem zatrzymania dokumentu rejestracyjnego, skierowaniem pojazdu do ponownego badania technicznego oraz kilkusetzłotowym mandatem.

Ksenony zamontowane w tradycyjnych reflektorach to zagrożenie nie tylko dla portfela, ale również dla pozostałych uczestników ruchu. Reflektory halogenowe mają budowę nieprzystosowaną do używania lamp wyładowczych, co powoduje oślepianie innych kierowców oraz utratę parametrów optycznych odbłyśników nieodpornych na promieniowanie UV emitowane przez ksenony. Każdy reflektor ksenonowy musi być wyposażony w system samopoziomujący światła, który dostosuje je do zmiennego obciążenia samochodu oraz spryskiwacze mające na celu zapobiegać rozproszeniu wiązki świetlnej przez zabrudzenia osadzające się na reflektorze.

Poprawny montaż ksenonów

Warto pamiętać, że lampy ksenonowe emitują dwukrotnie jaśniejszy strumień świetlny niż tradycyjne halogeny. Dlatego, aby nie oślepiały kierowców jadących z naprzeciwka trzeba kontrolować ich ustawienie. Tymczasem według badań przeprowadzonych przez Instytut Transportu Samochodowego w 2009 roku aż 89 procent pojazdów poruszających się po drogach w Polsce ma źle ustawione światła. Należy pamiętać, że związane z tym oślepienie, fachowo nazywane olśnieniem, może być przyczyną wypadku.

Dużym problemem stały się dostępne na rynku podróbki markowych lamp ksenonowych. Są one o wiele gorszej jakości i nie spełniają wszystkich wymogów technicznych.

 

W ofercie firmy Philips znajdują się trzy różne typu lamp ksenonowych: Xenon Vision, Xenon BlueVision oraz Xenon X-tremeVision. Każda z nich odpowiada specyficznym wymaganiom kierowców i posiada homologację zgodną z ECE (dopuszczenie do ruchu ulicznego).

Dowiedz się więcej

Różnice między żarówką a żarówką – jakość ma znaczenie
Różnice między żarówką a żarówką – jakość ma znaczenie

Żarówki, podobnie jak inne elementy wyposażenia samochodu, dzielą się na te z wyższej i niższej półki. Mechanicy nie zawsze zdają sobie sprawę z tego, czym różni się w tym przypadku produkt markowy od tańszej podróbki oraz jaki wpływ ma jakość żarówki na oświetlenie drogi i bezpieczeństwo jej użytkowników. Trwałość i skuteczność- najważniejsze cechy żarówki Wartością […]

HID-y w reflektorach halogenowych – 5 głosów na nie
HID-y w reflektorach halogenowych – 5 głosów na nie

Wśród kierowców panuje niebezpieczna moda na montowanie żarówek ksenonowych do zwykłych reflektorów halogenowych. Nie każdy zdaje sobie jednak sprawę, że takie rozwiązania są niebezpieczne i niezgodne z przepisami. Przedstawiamy pięć powodów dlaczego nie należy dokonywać takich przeróbek. Modyfikacje HID w oświetleniu samochodowym – „Te przeróbki to poważny problem na polskich drogach, ponieważ narażają na niebezpieczeństwo […]

Poprawny montaż świateł do jazdy dziennej
Poprawny montaż świateł do jazdy dziennej

Instalacja świateł do jazdy dziennej jest prosta, ale wymaga trzymania się kilku zasad. Istotny jest też odpowiedni dobór produktów – posiadających homologację. Montaż DRL Żeby przeprowadzić instalację świateł do jazdy dziennej w prawidłowy sposób, wystarczą podstawowe narzędzia jak śrubokręt i wkrętarka. Najpierw jednak trzeba zwrócić uwagę na model i producenta produktu. Musi on posiadać odpowiednie […]

Żarówki samochodowe ColorVision Philipsa
Żarówki samochodowe ColorVision Philipsa

ColorVision to nowe żarówki samochodowe wprowadzone przez Philipsa. Są one dostępne w czterech kolorach: niebieskim, zielonym, żółtym i fioletowym. Zapewniają o 60 procent więcej światła białej barwy i zwiększają widoczność na drodze aż o 25 metrów. Efekt kolorowego światła ColorVision ColorVision to pierwsza seria kolorowych żarówek, spełniających wszystkie wymagania dotyczące oświetlenia samochodowego i posiadających homologację […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 23 maja 2013, 10:56 0 0

Zgadzam się, może nie 89% ale ponad połowa na pewno, przecież to widać gołym okiem. Powstaje podstawowe pytanie dlaczego nie reaguje na to policja, czyżby za to nie był przewidziany mandat, czy też mandat zbyt niski, a co za tym idzie zbyt mała przyjemność dla "p" z obdarcia kierowcy z pieniędzy, a bezpieczeństwo jak widać na innych przykładach wszyscy razem z policją mają głęboko w dupie. W tym kraju liczy się przede wszystkim pieniądz, natomiast cała ta wrzawa medialna jest tylko po to aby można wymyślać coraz nowsze metody obdzierania obywateli z pieniędzy.

Odpowiedz