Wymiana wiązki przewodów? Jest tańsza alternatywa.

30 marca 2022, 12:11

Awaria oświetlenia, sterownika, czujnika (np. przepływomierza), siłownika w drzwiach, niedziałający głośnik, problemy z pracą wtryskiwaczy czy też cewek zapłonowych. Co może być powodem tych wszystkich problemów? Uszkodzony przewód elektryczny. Najprościej wymienić całą wiązkę przewodów, ale może to wywołać opór klienta ze względu na koszty. Jest to też czynność pracochłonna. Co można zatem zrobić? Zastosować zestaw naprawczy i wymienić pojedynczy przewód. Kiedy można stosować to rozwiązanie a kiedy nie? Zapytaliśmy o to ekspertów.

Uszkodzenia wiązek przewodów elektrycznych

Gdzie najczęściej dochodzi do uszkodzenia wiązek przewodów elektrycznych? Tam, gdzie są one narażone na zginanie. A zatem, najczęściej w drzwiach albo w tylnych klapach. Teoretycznie, gumowe osłony wiązki przewodów powinny je chronić przed uszkodzeniami. Ale w praktyce, guma się starzeje i kruszeje. Przez to jeden z przewodów albo więcej z nich, może ulec przetarciu albo przerwaniu. Innym wrogiem dobrego stanu przewodów elektrycznych są drgania, powodujące tarcie osłony przewodów o metal.

Nowe, oryginalne wiązki przewodów, mogą kosztować kilkaset złotych (albo więcej). I są to wiązki stosowane w popularnych autach kompaktowych albo standardowych dostawczakach, a nie w autach premium. Wymiana wiązki wymaga sporo czasu. Nic zatem dziwnego, że koszt naprawy może zaszokować klienta naszego warsztatu. Przecież nie działał drobiazg, lampa, siłownik, głośnik… A rachunek jest wyższy, niż za wymianę sprzęgła, wraz z częścią?

W takich sytuacjach, z pomocą przychodzą zestawy naprawcze. Dzięki nim można znacząco obniżyć koszt naprawy i uprościć samą czynność.

Zestawy naprawcze mają jeszcze jeden plus. Nie ma się co oszukiwać – brakuje części zamiennych. Problem szybko nie zniknie. Zastosowanie zestawu naprawczego może zatem skrócić czas oczekiwania na naprawę.

Zestawy naprawcze do wiązek przewodów w praktyce  

– Najczęściej usterki wiązek przewodów pojawiają się tam, gdzie kable narażone są na ciągłe zginane – wyjaśnia Konrad Ratajczyk z polskiej firmy RK-TRONIK – Dlatego produkujemy zestawy do drzwi oraz klapy bagażnika, do wielu modeli aut. Produkujemy też zestawy naprawcze wiązek przewodów, między innymi do lamp, sterowników i czujników. W tym przypadku, najczęściej uszkodzeniu ulega kostka lub piny w środku złącza. Dzięki naszym zestawom można znacząco obniżyć koszty naprawy. I przyspieszyć  ją. Zestawy naprawcze znajdują zastosowanie tam gdzie koszt wymiany kompletnej wiązki jest nieakceptowany przez klienta. Wtedy wystarczy wymienić jeden fragment, aby przywrócić funkcjonalność w pojeździe. Wykorzystanie zestawów naprawczych to także ogromna oszczędność czasu. Nie musimy go tracić na szukanie złącz, konektorów, kabli, zaciskarek itp. co również przekłada się na krótszy czas naprawy a finalnie na mniejsze koszty dla klienta serwisu.

– Tak, zastosowanie zestawów naprawczych daje bardzo wiele korzyści – potwierdza Piotr Adamczyk, specjalista ds. sprzedaży firmy Herth und Buss – Niższe koszty naprawy, mniejsze nakłady czasowe, a w konsekwencji, zadowoleni klienci.

Zestawy naprawcze to rozwiązanie do współczesnych aut, gdzie części zamienne są drogie. Ale… można je również stosować w klasykach. W przypadku samochodu klasycznego zakup części zamiennych może być niemożliwy, ze względu na ich brak na rynku albo horrendalne ceny.

– Zestawy naprawcze do wiązek są bardzo pomocne, gdy oryginalne części są już niedostępne na rynku, a używane w aucie wykazują ślady zużycia – powiedział Konrad Ratajczyk z polskiej firmy RK-TRONIK – Czasami naprawa uszkodzonej wiązki jest niemożliwa, gdy kilkukrotnie skracany i łączony kabel robi się za krótki lub gdy uszkodzenie nastąpiło bezpośrednio przy złączu. Wtedy bez konieczności wiedzy na temat danego złącza czy konektora oraz bez posiadania specjalnych narzędzi możemy wstawić gotowy zestaw naprawczy.

Przykładowe zestawy naprawcze można obejrzeć w poniższej galerii (zdjęcia: RK-TRONIK):

Czy zastosowanie zestawu naprawczego do wiązki przewodów jest trudne?

– Nie jest to trudne –  podkreśla Piotr Adamczyk – Jako przykład podam zestawy naprawcze RepCab. Są one przeznaczone do naprawy uszkodzonych przewodów w oryginalnych wiązkach, na przykład montowanych w drzwiach, klapach tylnych i pokrywach bagażnika. Wadliwe kable są wycinane i zastępowane przez zestaw naprawczy przewodów RepCab zawierający gumowe manszety oraz tuleje zaciskowe. To innowacyjny i ekonomiczny produkt, do usuwania usterek kabli, cechujący się prostotą montażu.

Zestawy RepCab (zdjęcia: Herth und Buss):

– Staramy się aby każdy produkt był jak najbardziej zbliżony do oryginału. Dzięki temu wymiana uszkodzonej części jest łatwa i szybka – powiedział Konrad Ratajczyk – Dołączamy szybkozłącza zaciskowe w otulinie termokurczliwej z klejem, aby połączenie było wytrzymałe i zabezpieczone przed wilgocią. Długość kabli jest wystarczająca do swobodnej wymiany wiązki. Dlatego montaż takiego zestawu naprawczego nie powinien być żadnym problemem dla mechanika.

Spójrzmy na przykładowe zastosowania zestawów naprawczych we współczesnych autach. Co można naprawić?

– Nasze zestawy naprawcze do wtyczek RepCon, przeznaczone są do wymiany wadliwych łączników wtykowych w pojazdach m.in. w lampach w świecach żarowych, czujnikach czy przepływomierzach. Wystarczy odciąć starą wtyczkę i połączyć przewody naprawcze z przewodami zastosowanymi w pojeździe.

W ofercie posiadamy także zestawy naprawcze RepLine. Kable naprawcze w oplocie z elastycznego silikonu sprawiają, że cały proces naprawy jest prostszy i nie jest konieczne użycie cęgów do zaciskania konektorów. Możemy w ten łatwy sposób usunąć np.: awarię czujników czy niedziałających świateł hamowania.

Zestawy RepCon i RepLine (zdjęcia: Herth und Buss):

– I można to zrobić naprawdę o wiele taniej i szybciej, niż wtedy, gdy wymieniamy całą wiązkę – dodaje Konrad Ratajczyk.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!