Grunt epoksydowy czy reaktywny?

, 13 czerwca 2012, 16:01

Tomasz Kazakidis, Doradca Techniczny Spies Hecker ekspert od przeszło 20 lat, a także Twarz tej marki, przygotowuje serię felietonów na wybrane tematy lakiernicze. W pierwszym z nich omawia grunty epoksydowe i reaktywne.

Czym kierować się przy wyborze produktu?

Często zastanawiamy się nad doborem odpowiedniego gruntu do podłoża w wybranej naprawie. Ocena podłoża jest istotna z powodu występowania różnic w materiałach zastosowanych przez producentów (aluminium, stal, cynk galwaniczny osobno i w postaci złożonej), np.: ramka drzwi stalowa i płat drzwi aluminiowy. Obecnie na rynku przeważają grunty epoksydowe i reaktywne, często nazywane kwaśnymi lub wytrawiającymi. Oba mają swoje mocne i nieco słabsze strony.

Grunty epoksydowe

Dzięki silnemu sieciowaniu zapewniają dobrą szczelność powłoki, co pozwala na uzyskanie niskiej przepuszczalności wilgoci do podłoża. Powłoka uzyskuje znakomite własności antykorozyjne. Słabszą stroną gruntów epoksydowych jest szybkość schnięcia i wymagana temperatura min. 15⁰C dla prawidłowego utwardzania powłoki. Konieczne jest również bardzo dokładne odtłuszczenie i przygotowanie powierzchni. Atutem produktu jest możliwość bezpośredniego powlekania, czy to metodą mokro w mokro, czy ze szlifowaniem każdym systemem lakierów Spies Hecker. Zalecany: Permasolid HS EP Primer Surfacer 4500

Praktyczne wskazówki:

  • zachowaj wszelkie środki ochrony osobistej podczas stosowania
  • szczególnie dobrze przygotuj powierzchnię (szlifowanie z całkowitym usunięciem śladów korozji i innych zanieczyszczeń)
  • dokładne przemycie preparatem odtłuszczającym 7010
  • zapewnij czyste, sprężone powietrze wolne od oleju i wilgoci
  • nakładaj w pomieszczeniu dobrze wentylowanym w temperaturze nie mniejszej niż 15⁰C zgodnie z KI.Nr.4500/04/2008
     

Grunty reaktywne

Inaczej nazywane w branży jako wytrawiające lub kwaśne. Zapewniają ochronę antykorozyjną dzięki pasywacji podłoży metalicznych. Obecnie grunt marki Spies Hecker jest pozbawiony chromianu cynku oraz fenolu, co czyni go przyjaźniejszym dla lakiernika i środowiska. Zawarty w mieszaninie kwas fosforowy zapewnia znakomitą przyczepność i zapobiega rozwijaniu się korozji podpowłokowej, w szczególności w przypadku niewielkich ognisk, rys, odprysków. Szczególnie polecany jako produkt do aluminium, jak elementy nadwozia, felgi. Słabszą stroną jest konieczność pokrywania gruntu reaktywnego podkładem akrylowym. Zalecany: Priomat Wash Primer 4075

Praktyczne wskazówki:

  • zachowaj wszelkie środki ochrony osobistej podczas stosowania
  • szlifuj powierzchnię z zastosowaniem odpowiednich gradacji materiałów szlifierskich szczególnie dla aluminium
  • dobrze odtłuść powierzchnię preparatem Silikon Entferner 7010
  • zapewnij czyste, sprężone powietrze wolne od oleju i wilgoci
  • nakładaj zalecane grubości warstw max. 12µm zgodnie z KI.Nr.4075/04/2007
  • zachowaj odpowiedni czas odparowania przed aplikacją wypełniacza akrylowego
  • nie nakładaj szpachli poliestrowych na grunty reaktywne

     

Dowiedz się więcej

Poprawna obsługa spektrofotometru
Poprawna obsługa spektrofotometru

Spektrofotometry stają się coraz popularniejszym narzędziem wśród kolorystów. Twórca popularnego spektrofotometru ChromaVision – DuPont Refinish – radzi, jak obchodzić się z tym narzędziem, by jego eksploatacja przebiegała bez problemów. Wskazówki od DuPont Refinish: Pracuj na czystej powierzchni. Rysy i kurz znacznie zmniejszą dokładność pomiaru. Zmyj całą powierzchnię wilgotną szmatką; użycie zmywacza 3920S jest szczególnie zalecane […]

Podkłady – czym kierować się przy wyborze produktu
Podkłady – czym kierować się przy wyborze produktu

Tomasz Kazakidis, Doradca Techniczny Spies Hecker ekspert od przeszło 20 lat, a także Twarz tej marki, przygotowuje serię felietonów na wybrane tematy lakiernicze. W tym felietonie będzie można się w pełni zapoznać z zagadnieniem wybierania oraz stosowania podkładów. Kontynuując serię „Expert radzi” chciałbym zająć się podkładami, znanymi też pod nazwą izolatory. Odgrywają one dużą rolę […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 27 października 2013, 22:52 3 -1

to wkoncu jaki epoxydowy czy reaktywny ?

Odpowiedz

Anonim, 9 marca 2014, 22:01 0 0

no wlasnie to wkoncu jaki ?

Odpowiedz

Anonim, 22 października 2014, 22:00 0 -2

ale gosc i nieodpowiedzial

Odpowiedz

kuba, 23 listopada 2018, 22:00 1 0

epoxy tylko na nowe elementy...reaktywny na alu i wszystkie ktore juz troche przeszly..!! sprawdzone i potwierdzone wlasnymi testami :)

Odpowiedz